webForumDet fria alternativet

Större sannolikhet med Triss?

Småprat

20 svar · 2 213 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag och en polare har en diskussion kring ACN, som han blev medlem i men som han inte ägnat någon större energi åt sedan inträdet i början av året (med andra ord har han inga agenter under sig). Tanken är väl då, som med alla andra som hoppar på tågen som dessa, att inom tre-fyra-sju år kunna sitta på röven och casha in stålar nog att köpa bilar kontant och leva gott med ett lågavlönat halvtidsjobb "vid sidan om". Typ. Ni vet hur det resoneras.

Just i det här ämnet är jag skeptisk by nature och började bland annat räkna lite på det. Inträdet gick loss på 4800, de är just nu utomlands på en internationell helgkonferens där flygresan gick på 3000 för två personer, plus kostnader för mat (~500?), hotell (~1000?) och soppa till/från flyget (~1000). Om de köpt utbildningsmaterial för 1800 vet jag inte, men det är möjligt. Det ger oss en nätta summan som landar på mellan 8800-12100 beroende på vilken glädjekalkyl man räknar på.

Översätt detta till Trisslotter, så landar vi mellan 352-484 stycken vanliga 25-kronors. Vad är sannolikheten? Att dra in en storvinst på Triss och leva gott ett tag eller göra stora pengar på ACN? Själv är jag övertygad, så jag tog en just trisslott och drog in 50 spänn. :p :e

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Tro fan att man är skeptisk by nature när det rör sig om pyramidskräp! ;)

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Problemet är att du ser de båda alternativen som lotter. Då är det högre sannolikhet att vinna storvinster på Triss än att det ska gå bra i ACN.

I slutändan handlar det väl om att dra in pengar. ACN är väl inte direkt känt för sina tjänster, utan för att "man kan leva lyckligt resten av sitt liv utan att behöva göra något". Därför känns jämförelsen inte helt orättvis. ;)

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Har man väl klivit åt sidan så får man mail, sms, telefon och msn hela tiden om att fortsätta och nej det är inte mig Dryden skriver om även om jag varit inblandad över en sommar!

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Dryden skrev:

Översätt detta till Trisslotter, så landar vi mellan 352-484 stycken vanliga 25-kronors. Vad är sannolikheten? Att dra in en storvinst på Triss och leva gott ett tag eller göra stora pengar på ACN? Själv är jag övertygad, så jag tog en just trisslott och drog in 50 spänn. :p :e

Köper du 500 trisslotter är sannolikheten 0,05% att få en miljonvinst. Du måste köpa en miljon trisslotter för att få en miljonvinst. Fast rent statistiskt får du då även en del småvinster, på totalt 10,5 miljoner.

Enligt ACN:s hemsida börjar man med att få 0,25% av fakturabeloppet för de kunder man värvar. Hur mycket har en Medelsvensson i telefonräkning i månaden? 200 kronor? I så fall rör det sig om 50 öre per kund i månaden. Blir ganska många kunder som krävs för att det ska bli några pengar. Men de skriver vidare att procentsatsen ökar för de kunder ens kunder värvar osv i pyramiden, upp till max 7%.

7% ger 14 kronor per kund. För att detta ska motsvara en månadslön på 25 000 så krävs att man samlar in 75 000 i månaden. Det kostar ju dels en del i skatter och avgifter, men också i mer utbildningsmaterial och konferenser och liknande eftersom man ju måste stå för allt det då man är sin egen arbetsgivare.

Det ger alltså att ens kunder, och deras kunder, måste totalt värva över 5000 kunder.

Men för att man ska bli ekonomiskt oberoende behövs mer, för då måste man ju få mer än en vanlig lön för att kunna spara undan pengar...

Det säger sig självt att den som tjänar pengar på verksamheten är den som tar emot inträdesavgiften, säljer kursmaterial och ordnar konferenser...

Om du nu skulle lyckas få in 5000 kunder som alltså ger dig 75 000 i månaden (varav cirka 25 000 blir kvar till dig) så har de betalat 24 miljoner i inträdesavgift och kanske lika mycket till i utbildningsmaterial och konferenser...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Skitbra sammanställning tydal.
Jag såg detta med 0,25% men såg inte de bakomliggande siffrorna.
Skönt at någon kan se och räkna!
Hoppas Dryden fått vatten på sin kvarn.

Medlem sedan jan. 2005713 inlägg

En kompis Mormor och några kompisar till henne brukar köpa 500 triss lotter en gång om året.. hitills inga större vinster.

ACN har jag ingen koll på nu men då jag hade det var det rena dyngan, det vart snabbt det dyraste telefon abonnemanget jag haft.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

ACN är hemskt.

En kompis till mig drog med mig på någon värvningstjofräs på Chinateatern för några år sedan, och jag kände mig väldigt dåligt till mods. Jag fick en hemsk sektkänsla - det enda som saknades var egentligen klapp-på-pannan-ramla-baklänges-allt-är-kirrat-grejen.

Fy fan säger jag.

(Jag vet att det är cafét, så: badgerbadgerbadgerbadger!)

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Hur många trisslotter köpte du nu då, Dryden?

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Gislaved skrev:

Hur många trisslotter köpte du nu då, Dryden?

Jag gissar på 192 st.

Nja, jag har inte köpt några trisslotter än men det är väldigt lockande faktiskt. Jag ska presentera Tydals kalkyl för honom så får vi se var det landar någonstans.

Men än nej, inga Trisslotter. Jag måste ju ha en plan för det också. Ska man köpa dem på samma ställe eller åka runt till olika återförsäljare?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

det var väl en kille som vann 500 trisslotter på en auktion, och mer eller mindre gick back...

Dryden skrev:

Men än nej, inga Trisslotter. Jag måste ju ha en plan för det också. Ska man köpa dem på samma ställe eller åka runt till olika återförsäljare?

Det är väl lite större chans om du plockar dem ur samma serie (dvs hos samma återförsäljare) eftersom varje serie innehåller ett visst antal vinster. Men får du full utdelning kommer du inte att få tillbaka mer än hälften av det du satsat. Det är ju meningen att man ska förlora på lotter.

Så i grund och botten är det bäst att skita i allt ihop, låta polaren sköta sitt alena och ägna min egen tid åt andra mer värdefulla saker här i livet?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Lotteri är en sorts straffavgift för folk som inte kan matematik. ;)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ordspråket säger "Man kan ha tur i Spel eller Kärlek"
Bara att välja vad man satsar på.
Om man satsar på spel skall man spela bank, dvs. kunna styra över oddsen!

Jag tycker du kan berätta för honom att de som tjänar pengar är de som driver ACN. Om han skulle lyckas få in 5000 kunder under sig så han får en normal månadslön så tar det ju 27 år innan han har kommit upp i det belopp som ACN fick av dessa i inträdesavgift.

Rent generellt (kan du också berätta), är det ju så att om någon har kommit på ett sätt att tjäna enkla pengar och han/hon tar betalt för att berätta det (inträdesavgift/utbildningsmaterial) så är det just det som är själva grejen. Han/hon tjänar ju väldigt mycket på att ta betalt för det, för att lura folk ger mycket pengar.

Se det så här: om det verkligen fanns ett annat sätt att tjäna mycket pengar enkelt på och den personen kände till det, varför skulle inte han/hon då använda sig av det i stället för att berätta hemligheten för folk?

Hemligheten är naturligtvis ingen annan än att folk vill tjäna mycket pengar enkelt och är beredda att betala (satsa) om de tror att de kan få det...

Den riktiga hemligheten bakom att tjäna mycket pengar är att hitta något som folk är beredda att betala för. Väljer man lurendrejeri så är det enkelt. Annars är det svårt, men absolut inte omöjligt. Tack vare Internet har det blivit mycket enklare att marknadsföra sig och sälja varor och tjänster. Det gäller bara att synas i mängden, dvs komma på något unikt. Att rikta sig till företag kan också vara bra, får då behöver man inte lika många kunder eftersom man kan ta mer betalt per kund.

Medlem sedan okt. 20083 inlägg

Redigerat med anledning av webForums regler §2.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med bassebhu alternativt forumledare@webforum.nu.

bassebhu
Moderator, webForum

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)