webForumDet fria alternativet

Sveriges sämsta bilförare....

Småprat

12 svar · 828 visningar · startad av Sjodahl

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg
Frågan#1

...finns i Stockholm. §e

http://www.aftonbladet.se/bil/article2881325.ab
(Aftonbladet har aldrig fel)

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

hehe... detta skrev dem idag på hallandsposten.se

http://hallandsposten.se/artikel.asp?oid=333986

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Hehe... jag såg det där. Men det beror ju på hur man definerar "dålig".

Jag körde taxi och limousine i Sthlm 5-6 ggr/vecka som extraknäck under många år. När jag jämför med Karlstad där jag bor nu, så är det f*n så mycket värre ställt här.

I Sthlm finns de säkert några procent fler som kör några km/h för fort, struntar i att blinka eller kör över heldragen linje när dom byter fil, dvs bryter mot trafikreglerna. Men dom är otroligt mycket mer vakna och smidigare än vad Karlstadsbon är.

Här sitter folk och drömmer när det blir grönt, så att bara hälften av bilarna bakom dom hinner förbi innan det blir rött igen. Man puttrar fram i 25km/h mitt i gatan så att ingen kommer förbi för att "jag betalar vägtrafikskatt jag också och folk ska minsann inte så bråttom i alla fall"... osv i all oändlighet.

Så för min del (och iofs utan att ha nämnvärd erfarenhet från andra ställen än just Sthlm och Karlstad) så utnämner jag utan tvekan bilförarna i Karlstad till Sveriges - och kanske Europas - sämsta förare.

Tulork skrev:

hehe... detta skrev dem idag på hallandsposten.se

http://hallandsposten.se/artikel.asp?oid=333986

Japp men 88% är mindre än 90% ; )

Totalt uppgav 88 procent av bilisterna i Halland att de ibland gör sig skyldiga till fel och regelbrott i trafiken. Det är den tredje högsta siffran i Sverige, bara i Stockholm och Uppsalas län är bilisterna värre.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Aftonbladet skrev:

Storstadsmiljöer innebär ett mer stressat körbeteende och en trafik som gör att man oftare bryter mot reglerna. Som till exempel rödljuskörningar och kortare avstånd till bilen framför, säger han.

Skulle vara intressant att se hur trafiken skulle flyta i storstäderna om ingen körde mot gult (vilket man ju inte får göra om man lätt hinner stanna). Dvs. en idiotisk regel som inte fungerar i praktiken.

Sen är det också lite irriterande hur vissa trafikljus är synkroniserade. Ett exempel är mellan Vågmästareplatsen och Wieselgrensplatsen här i Göteborg, där hastighetsbegränsningen är 50 km/h. Där måste man köra i ca 70 km/h från Vågmästareplatsen för att slippa stanna vid trafikljusen vid Wieselgren. Snacka om att inbjuda till fortkörning. :bla

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

:) ... så här skrev dom i Dalarnas Tidningar...

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article329561.ece

hehe bra kartläggning

90% - Stockholm
88% - Halland
77% - Dalarna

Eller är det bara så att Stockholmare är ärligare? ; )

Medlem sedan dec. 2007467 inlägg

Sjodahl skrev:

hehe bra kartläggning

90% - Stockholm
88% - Halland
77% - Dalarna

Eller är det bara så att Stockholmare är ärligare? ; )

:moose
Tur att man bor i Gävleborg :)

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Bara för att man kör några km för fort eller kör mot Gult, behöver inte betyda att man e en dålig förare, Mer intressant skulle ju vara ifall man gjorde en undersökning om olyckor, Och då kanske inte var olyckan händer utan vem som orsakar olyckan och var denna bor...

Att man frågan folk ifall dom kör för fort och sen säger att dom e sveriges sämsta förare kan man ju inte direkt anse som en bra artikel...

och sen att Gotlänningarna skulle vara bäst, Kan ju bero på att det typ finns en väg genom hela gotland och sen några korsande gator, sen att dom knappt behöver göra några möten med andra bilar när dom kör kan ju ochså vara en anledning...

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag håller med Danne V här faktiskt, jag kör rätt mycket bil i Stockholm i jobbet och sedan jag flyttade till stan har jag även börjat cykla till och från jobbet. Bilisterna i Stockholm har aldrig varit ett problem för mig, visst, det går fort, men vanligtvis har de överseende med om man gör konstiga grejer, byter filer och klämmer sig in, Stockholmsbilisterna släpper nästan alltid in en och försöker hjälpa till så gott de kan. När man sen kommer till Uppsala, då börjas det med att vela i korsningar och rondeller, det körs 50 på 70-väg, alla håller på sin rätt och är allmänt griniga och osäkra.

En sak som jag däremot har märkt är att bilarna förvisso är lättare att ha att göra med i Stockholm, när jag cyklar är det däremot cyklisterna man måste passa sig för. Jag cyklar dagligen på Vasagatan (den framför Centralstation) och trafiken där brukar vara ganska tät och ryckig (försök håll en grön våg där, särskilt på cykel) men det är aldrig några problem med bilarna. När jag sen kommer över Vasabron in mot Gamla Stan börjar cykelbanan och den sträcker sig hela vägen ut till Hammarby Sjöstad (Stadsgårdsleden). Just Stadsgårdsleden är ett helvete, det är folk som breder ut sig i gångfältet och de har väskor och grejer eftersom de flesta ska till nån båt som ligger inne, eller just har lämnat en. Cyklisterna verkar inte riktigt ha fattat det där med att två cyklar inte kan befinna sig på samma plats samtidigt, särskilt inte när de båda kör 20 km/h åt varsitt håll. Jag väntar bara på den dan då jag antingen krockar med en cykel, eller sliter armen av en fotgängare med mina barends.

Här ser man en tydlig skillnad mot cyklisterna i Uppsala, det kan förvisso ha att göra med att utrymmet för cyklar är mindre i Stockholm än i Uppsala, men jag tror också att det har med cykelkulturen i båda städerna att göra. Det räcker med att titta på en cyklist så ser man om de kommer från Stockholm eller Uppsala, Stockholmarna liksom vaggar fram, varje tramptag pendlar cykeln fram och tillbaka och de slingrar sig fram. Uppsalaborna är mer stadiga.
Däremot använder nästan alla Stockholmare hjälm, betydligt fler än i Uppsala, men det kanske har med deras vingliga framfart att göra. ;)

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

. .som nyinflyttad i stockholm kan jag inte göra annat än att hålla med.. de kör för djävligt.
Men.. man måste köra likadant, folk har respekt här, blinkar man för ett filbyte så släpper folk in en.
Jag upplever trafiken här i sthlm som avsevärt bättre än den i växjö.

Och då kör jag väldigt mycket bil nu, kanske jag kan säga.

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Har tidigare varit stockholmare och kört en hel del bil där. Eftersom jag även har arbetat med bilförsäljning och biluthyrning, så har jag kört lite varstans, om man säger så. Jag kan bara konstatera att de två ställen där man kör allra bäst är Norrlands inland och Stockholm. Det finns nog inga som är så lugna och som har så mycket överseende med andras misstag som en riktig jämtlänning.

Stockholmare däremot kör fort och lite galet i vissa sammanhang, åtminstone i den bemärkelsen att man bryter mot vissa trafikregler. Fast å andra sidan, kommer man från en påfart och trafiken står stilla på huvudleden, så kan man ge sig på att det bara är 08:orna som lyckas släppa in folk i trafiken. Överseendet med nya bilister och turister är stort, det ska man ha cred för. Just det här att till alla medel få trafiken att flyta är något som inte existerar i andra stor- och medelstora städer. Ska man någonstans så får man antingen tränga sig eller helt enkelt stå och vänta på någon ska vara vänlig (vilket kan ta lååååång tid).

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag upplever det som att i Stockholm är det mera taktik över körningen, man utnyttjar sina möjligheter mera. Ta bussfiler till exempel, om det är skyltat 7-9 kan man ställa klockan vid nioslaget, då svänger det in bilar där per omgående. :e
Det är ordentligt skyltat och inga problem att hitta även om man är total turist. Sen stämmer det med blinkandet, börjar man blinka i kökörning får man en lucka i princip direkt.

Att jämföra med mina tio år i Jönköping är som natt och dag. Där har de inte bråttom i onödan, att ligga i rätt fil inför Museirondellen när man ska upp på Munksjöbron är väl inte så noga och att hålla 50 inne i stan går ju inte för sig - det är ju bilar parkerade utmed trottoaren! ;)

Men en sak är lika kass oavsett vart man kommer - att stanna vid obevakade övergångsställen... Bara några veckor sen jag drämde handflatan i taket på en taxi som höll på att köra över tårna på mig. :bla

378 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
232 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
239 ms — ändringar (db)