webForumDet fria alternativet

Mor gav åsikt på webbplats

Småprat

6 svar · 641 visningar · startad av Hampan90

Medlem sedan feb. 2007137 inlägg
Frågan#1

Hehe, idag när jag skulle visa en webbplats jag gjort för en kund så utbrast min mor direkt:

(Mor) - Men den är ju bara halv!
(Jag) - Vadå halv?
(Mor) - Ja, den är ju bara halv
(Jag) - Men vad menar du med halv
(Mor) - Den är ju bara på halva sidan (Hon menade att sidan inte hade 100% width och täckte hela webbläsaren)
(Jag) - Nej, men så ska det vara
(Mor) - Det var ju inte snyggt

---

Efter detta kom jag av mig helt och kom inte på något att svara.
Hur många sidor har 100% width liksom? Inte många.
Jag tycker i alla fall att det ser lite mysko ut.. Svårt att göra layouter som blir snygga.

Och hur snygg blir inte texten om man sitter på en 30" skärm? :P Lagom utdragen.

Ja, hur skulle ni ha svarat på ett pedagogiskt sätt?

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Hampan90 skrev:

Ja, hur skulle ni ha svarat på ett pedagogiskt sätt?

Jag skulle ha ställt ner upplösningen på skärmen och förklarat att även surfare med låg upplösning måste kunna se hela sidan.

I övrigt så behöver man ju faktiskt inte placera websiten på ena kanten, man kan centrera den och fylla ut sidorna med en snygg bakgrund.

I detta fallet så kunde jag inte centrera den :P Den har en snygg bakgrund till höger.

Svar på ditt svar:
Förstår inte hur du tänker, om man har 100% width och ställer ner upplösningen så visas ju hela sidan i alla fall. :P

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Hampan90 skrev:

Förstår inte hur du tänker, om man har 100% width och ställer ner upplösningen så visas ju hela sidan i alla fall. :P

eh, nej. Om du har 1280x1024 och tittar på en webbsida som fyller hela skärmen från kant till kant och sen ställer ner upplösningen till 800x600, så kommer halva webbsidan att hamna utanför skärmen. Förutsatt att du har en vanlig webbsida då - med statisk storlek. (som du har)

Jo, men nu pratade jag först om 100% width, vilket inte är statiskt.. Vart lite fel där :P
Men då förstår jag din ide :D

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Hampan90 skrev:

Hur många sidor har 100% width liksom? Inte många.

Hehe, wF funkar tycker jag. :birp

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Hampan90 skrev:

Hur många sidor har 100% width liksom? Inte många. Och hur snygg blir inte texten om man sitter på en 30" skärm? :P Lagom utdragen.

Av de sidor jag besöker har de flesta 100% bredd. Själv använder jag 46"-skärm ibland, men oftast är det 2x20".

Med 100% width så bestämmer man ju bredden själv som besökare vilket är mycket bättre än att den ska vara fast. Personligen kör jag oftast med en bredd på webbläsarfönstret på runt 900px.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)