Det behövs inga kurvor för att det ska bli fällknivseffekt vid en inbromsning på hal väg. Det kan räcka med att dragbil och släp avviker från en absolut rät linje med några centimeter.
det är väl snarare så att det tog några timmar att få fram en kranbil och sen bara en halvtimme timme att lyfta bort skiten?
Ja, kranbilar är ju extremt uppbokade klockan 3 på natten. ;)
Oavsett; det är märkligt att det skall ta så lång tid. Det tog tiotusentals människor minst en timme längre tid att komma till jobbet. Samhällskostnaden för detta är enorm. Det hade lönat sig att ha en kranbil stående stand-by.
Ja, kranbilar är ju extremt uppbokade klockan 3 på natten. ;)
Oavsett; det är märkligt att det skall ta så lång tid. Det tog tiotusentals människor minst en timme längre tid att komma till jobbet. Samhällskostnaden för detta är enorm. Det hade lönat sig att ha en kranbil stående stand-by.
Ja, de är inte uppbokade då eftersom kranförarna ligger hemma och sover. ;)
Stor kostnad för samhället ja, men det är inte sånt som syns i en kommunbudget. Det gör däremot en kostnad för diverse jourtjänster och det är knepigt för politikerna att få gensvar för hos allmänheten som alla tror att om en jourtjänst skulle behövas skulle det inte drabba dom... :OO
Ja, de är inte uppbokade då eftersom kranförarna ligger hemma och sover. ;)
Jo, naturligtvis är det så. Konstigt bara att ingen lyckats snoka reda på en kranförare och ringt och väckt honom. Då hade tusentals människor sluppit sitta i kö i morse.
kranbilsföraren kanske också satt i kö .. eller de i gbg kanske kan flyga som stålmannen?
Om vi skall fortsätta på den sarkastiska vägen:
Jag vet inte hur mycket kö ni har där du bor men i Göteborg är det sällan någon rusningstrafik klockan tre på natten. Fram till klockan sju brukar det i alla fall vara väldigt lugnt.
ptja.. jag ser det ju rent praktiskt eftersom detta är en del av mitt jobb, att få logistik osv att funka.
Jag vet att det inte finns någon kranförare som har jour nånstans i sverige, sen så är en kranbil väldigt stor och det finns en uppsjö med olika kranbilar som får lyfta olika mycket.
Att det tog 8 timmar ser jag som ganska normalt då det kanske 6-7 timmar av dessa var att skaka liv i en förare som ska hitta en bil .. helt enkelt.
Sen att en uppsjö Göteborgare kanske skulle vara lite mer uppmärksamma på vad som sägs på radio och tv .. det är väl en helt annan sak :P
Att det tog 8 timmar ser jag som ganska normalt då det kanske 6-7 timmar av dessa var att skaka liv i en förare som ska hitta en bil .. helt enkelt.
Det tar inte mer än fem minuter att fixa fram hemnummret till en kranbilsförare oavsett om han har jour eller inte. Erbjuder man honom 10000:- kliver han nog gärna upp även om klockan är tre. Nu har han väl inte kranbilen med sig hem så man får väl räkna med att det tar en stund för honom att ta sig till jobbet och sedan ytterligare en stund att ta sig till Lundbyleden. Men med tanke på att det inte är någon trafik att räkna med eller några avstånd borde det inte ta så lång tid.
jofawe skrev:
Sen att en uppsjö Göteborgare kanske skulle vara lite mer uppmärksamma på vad som sägs på radio och tv .. det är väl en helt annan sak
Det tar inte mer än fem minuter att fixa fram hemnummret till en kranbilsförare oavsett om han har jour eller inte. Erbjuder man honom 10000:- kliver han nog gärna upp även om klockan är tre. Nu har han väl inte kranbilen med sig hem så man får väl räkna med att det tar en stund för honom att ta sig till jobbet och sedan ytterligare en stund att ta sig till Lundbyleden. Men med tanke på att det inte är någon trafik att räkna med eller några avstånd borde det inte ta så lång tid.
Du menar att folk skulle stannat hemma?
jag förstår inte varför jag måste sitta här å försvara den stackars kranföraren..
Men.. man erbjuder inte nån att göra en sån sak för 10 lök, de pengarna finns helt enkelt inte.
Det är ju dessutom så att vägverket å who ever skiter fullständigt i om 400000 göteborgare kommer försent till jobbet.
Likadant med SL, då 600000 stockholmare kommer försent pga att pendel/tunnelbana inte går pga något "signalfel" som det brukar heta.
Sammanfattning: De stora skiter i oss i små folket, lika bra att inse.
Och nej, inte stanna hemma, men kanske ta en ANNAN väg ..
På samma sätt som inte alla har fullständiga backuper på all sin data på sina datorer, har nog inte respektive städer fullständiga standby-resurser att tilldela vid alla möjliga olika fall av incidenter runt om staden. Det är en utopi, som dock kan eftersträvas med riskminimering på de brännpunkter som anses viktigast. Inte vartenda litet tänkbart fall.
Men en liknande syn på saker så skulle man kunna säga att vi måste ha ett standby räddningsteam som ser till att ingen dåre hoppar från Turning Torso i Malmö.
jag förstår inte varför jag måste sitta här å försvara den stackars kranföraren..
Du behöver inte försvara någon. Jag kan bara konstatera att det hela gått att lösa smidigare och billigare.
jofawe skrev:
Och nej, inte stanna hemma, men kanske ta en ANNAN väg ..
Du har inte förstått vad som hänt. Det fanns inte några alternativa vägar att välja. Stora delar av stan var helt igenkorkad och det var timslånga köer på de flesta in- och utfartsleder. Om man inte ville stå i kö fick man åka till en annan stad.
OveRRidE skrev:
Men en liknande syn på saker så skulle man kunna säga att vi måste ha ett standby räddningsteam som ser till att ingen dåre hoppar från Turning Torso i Malmö.
Snarare; att det finns någon som kan hantera situationen ifall någon hoppat. Detta finns ju också.
När jag var på väg imorse till jobbet fastna jag i köerna vid GP-huset, dvs den korta kön :). Man såg hur oerhört snabbt det tjockna till. Angående kranbil så är det knappast något problem, en väldigt stor kranfirma finnns inom gångavstånd. Tar la max 3-4 min med bil. Och då var inte ens den vägen blockerad.
När jag rulla förbi så var la klockan tjugo/kvart i sju och då fanns det en kranbil på plats redan. Blev la endast 30 minuter försenad till jobbet. Inte så kul när man jobbar inom industrin och skall stämpla in enligt klockan. Men iofs så fick jag sova en hel del då det är pappa som så snällt kör mig till jobbet :)