Om inte annat bara för rimmandets skull.
-Vad heter ditt barn?
-Mitt barn heter Arn, och han gillar havreflarn.
Jag hatar innenamn.
15 svar · 1 290 visningar · startad av Danne V
Vissa namn blir ju mer poppis än andra bland småbarnsföräldrar. Och olika samhällsklasser verkar anamma "sina egna" favoritnamn. Ett tag döptes ju var och varannan grabb till "Kevin". I min grabbs klass finns fyra "Sara".
Jag tror nästa kull kommer att ha en massa "Arn".
Om inte annat bara för rimmandets skull.
-Vad heter ditt barn?
-Mitt barn heter Arn, och han gillar havreflarn.
Jag hatar innenamn.
Danne V skrev:
Jag tror nästa kull kommer att ha en massa "Arn".
Det som (förhoppningsvis) talar emot är att det logiska smeknamnet i så fall blir "Arne". (Jan -> Janne, Bo -> Bosse, Lars -> Lasse osv.).
@nders skrev:
Jag hatar innenamn.
Ditt snabel-a i namnet beror på att du lever på medeltiden eller? För det har väl ingenting med det hippa Internet att göra va? ;)
StefanG skrev:
Det som (förhoppningsvis) talar emot är att det logiska smeknamnet i så fall blir "Arne". (Jan -> Janne, Bo -> Bosse, Lars -> Lasse osv.).
Dan -> Danne, Stefan -> Steffe....
Heh... den typen av folk som döper sina ungar till Kevin, Elliot eller Liam (som tidigare varit väldigt populära - rysa, rysa) tänker nog knappast så långt - eller struntar i det.
En bekant som på ålderns höst började köra mc och samtidigt blev farsa blev så begeistrad över hojen att han döpte ungen till "Harley". Man blir ju fan mörkrädd. Dessutom hette dom typ "Johansson". :OO (varför jag berättade det har jag ingen aning om - men vi är ju i cafét).
Brantis skrev:
Ditt snabel-a i namnet beror på att du lever på medeltiden eller? För det har väl ingenting med det hippa Internet att göra va? ;)
Nä, jag lever inte på medeltiden - det var väl Arn? Jag menar förstås barnnamn - jag skulle aldrig döpa ett barn till något med ett snabel-a i.
Danne V skrev:
En bekant som på ålderns höst började köra mc och samtidigt blev farsa blev så begeistrad över hojen att han döpte ungen till "Harley".
Oh herregud. Blir man så begeistrad över en HD så borde man söka psykologisk hjälp. Vad sa modern till barnet, tyckte hon att Harley var ett ok namn? Får jag barn ska de heta Triumph och Honda i förnamn :e.
Danne V skrev:
Och olika samhällsklasser verkar anamma "sina egna" favoritnamn. Ett tag döptes ju var och varannan grabb till "Kevin".
Ja, det är ju inte en slump att Linda Rosings barn heter Kevin och Melissa. Snacka om socialt stigmata att heta så, man slår ur underläge direkt liksom.
sgtpepper skrev:
Oh herregud. Blir man så begeistrad över en HD så borde man söka psykologisk hjälp. Vad sa modern till barnet, tyckte hon att Harley var ett ok namn?
Hon var åxå lika mc-biten (du vet: par i övre medelåldern visar hur balla dom egentligen är. Då köper man en HD för 290.000 spänn och packväskor och läderkläder med fransar för nästan lika mycket eftersom man belånar radhuset. Sen klistrar man på små käcka dekaler från SMC som lyder "Du får inte provköra min motorcykel" åsså kör man på en liten turné på 2 dagar med likasinnade till nåt hotell och visar upp sig) så det kanske t.o.m. var hennes idé.
sgtpepper skrev:
Får jag barn ska de heta Triumph och Honda i förnamn :e.
Jag sålde sista hojen för tio år sen, så om jag orkar tillverka några nya ungar så får dom nöja sig med att heta Crescent och Biltema.
Jag hörde en mamma ropa efter sin son Legolas på en affär för några år sen... :x
Om jag inte minns helt fel så var det en familj i min hemby som döpte sin son till Harley. Och vad heter dom i efternamn? -Jo, Davidson! :birp
Phorpher skrev:
Om jag inte minns helt fel så var det en familj i min hemby som döpte sin son till Harley. Och vad heter dom i efternamn? -Jo, Davidson! :birp
Otroligt... :OO
(Men jag undrar om detta inlägget är helt kosher? Vad säger PUL-experterna på wF?)
Phorpher skrev:
Vad jag minns så godkändes aldrig det namnet så tror inte det blev av. Var ju en annan familj som hette Davidsson i efternamn och ville döpa sin dotter till Birgitta. :OO
Ann Ahl är ju också ett kul namnbyte. Jag hade nog behållt mitt efternamn om jag vore henne. :e
Qimen skrev:
Vad jag minns så godkändes aldrig det namnet så tror inte det blev av. Var ju en annan familj som hette Davidsson i efternamn och ville döpa sin dotter till Birgitta. :OO
Uhmm.. Jo, det blev godkänt. Han heter Harley Davidson. Är inte säker på stavningen av förnamnet dock.
Min far snackade om någon som döpt sina två döttrar till Gin och Tonic... :P