webForumDet fria alternativet

Fan vad trådlöst internet och gadgets är coolt

Småprat

4 svar · 504 visningar · startad av sgtpepper

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg
Frågan#1

Detta skriver jag från en taxi på väg hem från Arlanda, uppkopplad via mitt Telenor Turbo-3G-kort. Jag har precis konstaterat att jag antagligen är löjligt nördig, men det är något oerhört ballt med trådlöst internet och förmågan att fjärrstyra saker över nätet.

Jag har precis loggat på min server hemma och kollat min Axis-kamera i hallen och konstaterat att jag har fått post, slagit på min hall-lampa via ett av eluttag som fjärrstyrs av servern via USB så att det är ljust när jag kommer hem (eller egentligen för att det är ballt att fjärrstyra saker, hehe) och startat en Remote Desktop-session tunnlat över SSH till min hem-PC, så nu ska jag tanka hem torrents med veckans TV-serier så att de ligger reda att kolla på när jag stiger ur taxin.

Sweet :).

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Från en nörd till en annan:
Vad kostade kameran och vilken modell har du? Går det att styra eluttaget i *BSD?
red/ Ah, det fanns drivrutiner till Linux, frågan kanske är befogad iaf.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Budgeterar för nya inköp. :p

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Dryden skrev:

Budgeterar för nya inköp. :p

Du med? ;)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Aj, dumt att det blev dubbelpostningar, någon moderator får jättegärna slå ihop mina två trådar med samma titel, jag klantade till det :)

Gein skrev:

Från en nörd till en annan:
Vad kostade kameran och vilken modell har du? Går det att styra eluttaget i *BSD?
red/ Ah, det fanns drivrutiner till Linux, frågan kanske är befogad iaf.

Jag kör Linux och drivrutinerna funkar perfekt, kan tyvärr inte svara för *BSD men det borde ju inte vara några större problem tycker jag. Klart cool gadget, det finns en tråd om den här någonstans på wF.

Axiskameran köpte jag begagnad på Tradera, de nya är svindyra, jag gav kanske 800 spänn, minns inte exakt. Jag har en 2100 så den är ju rätt gammal, men den har larmingång så att den kan trigga på t.ex en magnetbrytare vilket är coolt, för då kan man ta en serie bilder när dörren öppnas och FTP:a dessa till en server.

Jag har gjort ett litet javaprogram som tailar proftpd-loggen och som tänder lampan i hallen när kameran FTP:ar över foton, effekten blir alltså att lampan tänds automatiskt när dörren öppnas (sen släcks den efter 10s). Inte särskilt användbart men kul (och egentligen hade jag alltså inte behövt slå på lampan remote, men hade jag inte gjort det så hade jag inte sett något på kamerabilden när jag kollade om jag hade fått post) :).

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)