Om man kikar i Facit över de äldsta frimärkena i Sverige är de enligt följande:
1855 VAPENTYP I
skilling b:co
1 3 sk b:co grön
2 4 sk b:co blå
3 6 sk b:co grå
4 8 sk b:co orange
5 24 sk b:co röd
Min fråga är nu hur vanliga dessa frimärken egentligen är?
Om jag hör av mig till en frimärkshandlare och frågar om han har några skilling banco stämplade i en speciell ort, kommer jag då att bli utskrattad eller?
Ska man vara nöjd om man kommer över ett frimärke enligt ovan, eller finns det så pass många sådana frimärken att man kan ställa krav på stämpel, ort och kvalité?
Fyrskillingar är ganska lätta - och vanliga, men de övriga valörerna är betydligt svårare att få tag på - speciellt till vettiga priser i vettig kvalité. Lägger man dessutom in krav på stämplingsort behöver man en rejäl dos tur om det gäller valörer som inte är 4 sk b:co.
Precis som medialabs skriver: tradera är bra! Alla mina skillingar har jag köpt där. Nu är jag mest på jakt efter några luckfyllande märken, t.ex. 6 och 24 sk b:co.
Det här var intressant!
Min son har fått 4-5 kassar fulla med pärmar som innehåller gamla frimärken. Ingen i familjen är ett dugg intresserad av frimärken men om jag letar upp de svenska frimärkena och tar kort på dem kanske man kan få lite hjälp och se om de är värdefulla?
Nu har vi lovat den förra ägaren (sonens morfar) att inte sälja dem men när sonen blir 18 får han göra vad han vill med dem.
Frimärken och dess historia tycker jag verkar spännande, men om jag uppfattat det rätt handlar frimärkssamlandet (i korta drag) i stort bara om att man måste ha tillräckligt med pengar för att kunna köpa de frimärkan man vill ha?
men om jag uppfattat det rätt handlar frimärkssamlandet (i korta drag) i stort bara om att man måste ha tillräckligt med pengar för att kunna köpa de frimärkan man vill ha?
Nuförtiden är tillgängligheten så pass god så det stämmer nog ganska bra. :)
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2