webForumDet fria alternativet

Frimärksfråga

Småprat

9 svar · 772 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

Om man kikar i Facit över de äldsta frimärkena i Sverige är de enligt följande:

1855 VAPENTYP I
skilling b:co
1 3 sk b:co grön
2 4 sk b:co blå
3 6 sk b:co grå
4 8 sk b:co orange
5 24 sk b:co röd

Min fråga är nu hur vanliga dessa frimärken egentligen är?

Om jag hör av mig till en frimärkshandlare och frågar om han har några skilling banco stämplade i en speciell ort, kommer jag då att bli utskrattad eller?
Ska man vara nöjd om man kommer över ett frimärke enligt ovan, eller finns det så pass många sådana frimärken att man kan ställa krav på stämpel, ort och kvalité?

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Frimärksaffärer har oftast gedigna kontaktnät med samlare, handlare, och andra filatelister som kan hjälpa dig att finna det du söker.

Finns massor på Tradera, kolla också i frimärksforumen på tradera.

Besök även http://www.sff.nu/ där du hittar en massa länkar till samlare och säljare..

http://www.tradera.com/Skillingar_Lokal_F1_6_13-c3-150102

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Fyrskillingar är ganska lätta - och vanliga, men de övriga valörerna är betydligt svårare att få tag på - speciellt till vettiga priser i vettig kvalité. Lägger man dessutom in krav på stämplingsort behöver man en rejäl dos tur om det gäller valörer som inte är 4 sk b:co.

Precis som medialabs skriver: tradera är bra! Alla mina skillingar har jag köpt där. Nu är jag mest på jakt efter några luckfyllande märken, t.ex. 6 och 24 sk b:co.

Vad är du på jakt efter?

mvh

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Riktigt kul att se att det finns flera filatelister än mig här på forumet ;)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Har ni koll på värde om man skulle fota några som man är lite nyfiken på?

Om det är svenska så kanske man kan ha ett hum i alla fall. :)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Dax att leta upp albumet då :)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Det här var intressant!
Min son har fått 4-5 kassar fulla med pärmar som innehåller gamla frimärken. Ingen i familjen är ett dugg intresserad av frimärken men om jag letar upp de svenska frimärkena och tar kort på dem kanske man kan få lite hjälp och se om de är värdefulla?
Nu har vi lovat den förra ägaren (sonens morfar) att inte sälja dem men när sonen blir 18 får han göra vad han vill med dem.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Tack för informationen!

Frimärken och dess historia tycker jag verkar spännande, men om jag uppfattat det rätt handlar frimärkssamlandet (i korta drag) i stort bara om att man måste ha tillräckligt med pengar för att kunna köpa de frimärkan man vill ha?

Blårand skrev:

men om jag uppfattat det rätt handlar frimärkssamlandet (i korta drag) i stort bara om att man måste ha tillräckligt med pengar för att kunna köpa de frimärkan man vill ha?

Nuförtiden är tillgängligheten så pass god så det stämmer nog ganska bra. :)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)