webForumDet fria alternativet

Vart är vi påväg?

Småprat

53 svar · 2 420 visningar · startad av Glitter · sida 2 av 3

Frågan, av Glitter

<http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=891102&lid=puff891085&lpos=rubrik> Var är samhället påväg egentligen? Jag tycker det är fel att han fick rätt. Vad säger ni?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

@nders skrev:

Sill
Brävling
Babian
@nders

Jag tycker det borde bli olagligt att röka fiskar.

Medlem sedan sep. 2004111 inlägg

Undrar om min granne blir sur om jag tog ett bloss,det är 1900 meter bortom vägen.........

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Miljödomstolen kan ju inte sitta och släppa en rökare hursomhelst.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Beslutet är interimistiskt så vi får se vad som händer.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Danne V skrev:

Miljödomstolen kan ju inte sitta och släppa en rökare hursomhelst.

Som sagt, vi är caféet, så fina dubbelmeningar är tillåtna.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

stoffe-2k skrev:

När man kan förbjuda mysig "öppen spis" eldning så är inte vägen lång till illaluktande cigg. rök.

Sen får vi nog förbjuda kossorna också. Kor fiser ut metan, som i sig är en farligare växthusgas än koldioxid, med en faktor 4?
En trevlig blogg;
http://fotolasse.se/index.php/samhalle/hanryckningens-tid-i-djurvarlden.htm?p=838

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

@nders skrev:

För att byta ämne (vi är ju i Cafét!) så passar jag på att räkna upp några djur.

Sill
Brävling
Babian

Fantastiskt!!!

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Bire skrev:

Fantastiskt!!!

Och lite oväntat!!!

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Rikard skrev:

Och lite oväntat!!!

Men kul!!!

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

LoLo skrev:

Sen får vi nog förbjuda kossorna också. Kor fiser ut metan, som i sig är en farligare växthusgas än koldioxid, med en faktor 4?
En trevlig blogg;
http://fotolasse.se/index.php/samhalle/hanryckningens-tid-i-djurvarlden.htm?p=838

Men de bor inte på balkongen under mig, och då skiter jag i vilket :e

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Med tanke på att...

Tobaksfakta skrev:

Upprepad passiv rökning under en längre period utsätter de drabbade för samma typ av hälsorisker som rökaren, även om riskökningen är lägre.

Skada andra var väl inte tillåtet senast jag kollade? Och..

Tobaksfakta skrev:

När en cigarett brinner sprider den cirka 5 000 kemiska ämnen. Ett 50-tal av dem är cancerframkallande eller misstänks framkalla cancer. Ett par av dem är totalförbjudna i svenska arbetsmiljöer av arbetarskyddsstyrelsen - utom när de produceras av cigarettrökare. Ämnena heter betanaftylamin och 4-aminodifenyl.

Så är det väl inte mer än rätt att cigarettrökandet begränsas? Vill hon puffa får hon väl göra det inomhus, så att det endast är hon själv och hennes boende som drabbas, speciellt med tanke på att...

Tobaksfakta skrev:

Enligt Miljöhälsorapport 2001 från Socialstyrelsen orsakar passiv rökning drygt 1 000 hjärtinfarkter i Sverige varje år. Minst 500 av de drabbade dör.

Rätt illa, rätt onödigt..

För övrigt synd att tråden hamnade i Cafét, borde ligga bättre till..!

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

JoakimE: (y)

Medlem sedan dec. 2006608 inlägg

Jag har aldrig hört talas om brävling.
Var lever den?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Brävlingen är avkomman av grävlingssnubbe och bäverbrutta.
Lever huvudsakligen i fuktiga skogspartier i närheten av Skellefteå, men finns även i hyggligt stor mängd i trakterna runt Eskilstuna. I denna sörmländska gnällbygd är brävlingarna väldigt populära som husdjur.

Medlem sedan dec. 2006608 inlägg

Trevligt, då lärde man sig nåt nytt idag också. :)

JoakimE skrev:

Med tanke på att...

Tobaksfakta skrev:

Upprepad passiv rökning under en längre period utsätter de drabbade för samma typ av hälsorisker som rökaren, även om riskökningen är lägre.

Skada andra var väl inte tillåtet senast jag kollade? Och..

Tobaksfakta skrev:

När en cigarett brinner sprider den cirka 5 000 kemiska ämnen. Ett 50-tal av dem är cancerframkallande eller misstänks framkalla cancer. Ett par av dem är totalförbjudna i svenska arbetsmiljöer av arbetarskyddsstyrelsen - utom när de produceras av cigarettrökare. Ämnena heter betanaftylamin och 4-aminodifenyl.

Så är det väl inte mer än rätt att cigarettrökandet begränsas? Vill hon puffa får hon väl göra det inomhus, så att det endast är hon själv och hennes boende som drabbas, speciellt med tanke på att...

Tobaksfakta skrev:

Enligt Miljöhälsorapport 2001 från Socialstyrelsen orsakar passiv rökning drygt 1 000 hjärtinfarkter i Sverige varje år. Minst 500 av de drabbade dör.

Rätt illa, rätt onödigt..

För övrigt synd att tråden hamnade i Cafét, borde ligga bättre till..!

Nu vet ju inte jag hur stora tomter det handlar om, hur långt emellan tanten och den som bar gasmask var osv. Det kan ju iofs ha varit nån meter bara, och då kan jag ju hålla med dig.

Men om det handlar om tämligen normala avstånd och tomtstorlekar, dvs kanske 20-50 meter mellan folk, så tycker jag nog att den där domen verkar tämligen absurd.

Att ens viska om passiv rökning och dra på med argument om hjärtinfarkter och ond bråd död blir ju i så fall "en smula" överdrivet tycker jag. Finns det någon här som ens klarar av att känna doften av cigarettrök på 25-30 meters avstånd och utomhus?

Skulle vara kul om man fick veta lite mer om dom exakta avstånden och sånt....

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Bjärven då?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Quid skrev:

Bjärven då?

Den är inte uppräknad än.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Danne V skrev:

Finns det någon här som ens klarar av att känna doften av cigarettrök på 25-30 meters avstånd och utomhus?

Jag är anosmiker, så nej. ;)
Men vetskapen om att skiten finns i luften är tillräcklig. :p

Mr. N. skrev:

Men vetskapen om att skiten finns i luften är tillräcklig. :p

Om det nu är normala avstånd mellan tomterna, så verkar det som om det är just där skon klämmer. Nån har retat upp sig. Man kan ju omöjligt varken känna doften av röken eller ta någon som helst skada annars, eller? (Om det finns nåt mattegeni i församlingen, så skulle det vara kul att få veta hur "utspädd" röken skulle kunna tänkas bli.)

För om det alltså handlar om normala avstånd och normalstora tomter osv, så skulle ju alla svenskar som bor längs en vanlig gata kunna stämma kommunen och få stopp på all trafik eftersom avgaserna från bilar är avsevärt värre än från några cigaretter.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)