webForumDet fria alternativet

Det här med förskylningar - Alsolsprit.

Småprat

8 svar · 1 158 visningar · startad av Lindström

Medlem sedan jan. 2003821 inlägg
Frågan#1

Har hur förbannat underligt det än kan låta, dragit på mig en av jordens jätte förskylningar med allt från frossa, svättningar, huvudvärk och kronisk muskelvärk. Vad är odsen för det igentligen att man ska dra på sig det när det är tokvarmt ute. Inte så att det räcker med att man håller på att flyta bort i vanliga fall. Utan man ska behöva dras med yttligare svättningar iform av feber.

Men det var inte det jag skulle dra upp.

Utan jag vet inte om det är jag som inbillar mig, men efter man har vairt förskyld en tid. Är det bara jag som tycker att det kan lukta "Alsolsprit" hemma här ? Vet om att det kan uppstå en viss arom av "sjukdom" då man har varit sjuk.

Men alsol?
Eller så är det bara febern som spelar mig ett spratt.

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Lindström skrev:

Vad är odsen för det igentligen att man ska dra på sig det när det är tokvarmt ute.

Samma odds som alltid annars antar jag eftersom det är bakterier och inte kyla som orsakar förkylningar.

Lindström skrev:

Är det bara jag som tycker att det kan lukta "Alsolsprit" hemma här ?

Har ingen källa på det men har hört att alsoldoft kan uppstå av diabetes. Säkert bara en skröna men det är vad jag hört i vilket fall.

Medlem sedan feb. 20011 198 inlägg

Man kan lukta ammoniak vid vätskebrist.

yohpops skrev:

Man kan lukta ammoniak vid vätskebrist.

Låter rimligt att det är ammoniak diabetiker luktar då...

Medlem sedan jan. 2003821 inlägg

Det låter ju inte helt fel i vad ni säger när jag tänker efter.

Cassady: Jo då, jag känner till det här med bakerier och förskylningar. Tyckte väl bara att det är lite små komiskt att man kan åka på en jätte förkylning när det är tokvarmt ute bara.

Tycker väl bara att det inte rikigt passar in i själva "årstiden" helt enkelt.

Medlem sedan juni 2005196 inlägg

Cassady skrev:

Har ingen källa på det men har hört att alsoldoft kan uppstå av diabetes. Säkert bara en skröna men det är vad jag hört i vilket fall.

Om man har diabetes och får för lågt blodsocker doftar man, i utandningsluften, aceton.

Källa: Apoteket

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Nej det är inte bakterier som orskar förkylningar, det är virus. Hade det varit en bakterie hade antibiotika hjälpt mot en förkylning.

colione skrev:

Nej det är inte bakterier som orskar förkylningar, det är virus. Hade det varit en bakterie hade antibiotika hjälpt mot en förkylning.

Skulle vilja säga njaaa där. Förkylning är ett samlingsbegrepp för infektioner i övre luftvägarna. Så långt har du rätt. Dock talar vi om förkylningar även när vi har att göra med bakterieinfektioner vilket är vanligt. Feber skall tydligen vara ett symptom på detta och då kan man sätta in antibiotika. Anledningen till att antibiotika inte brukas i stor utsträckning är inte att det inte skulle ha verkan utan att att flitigt bruk av antibiotika inte är bra av diverse anledningar.

Vill förvisso minnas att infektionen oftast föregår bakterieinfektionen men bör kanske lämna detta osagt.

Rätta mig gärna om jag har fel. Är ingen expert på detta men om ovanstående inte stämmer har jag

1. Missförstått min läkare.

eller...

2. Goda grunder för en malpractice suit (stavn?) ;)

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Du har nog i viss mån missförstått. :) Vanlig antibiotika har ingen effekt på virus, det beror på strukturskillnaderna mellan en bakterie och ett virus. Viruset har t.ex ingen egen ämnesomsättning och kan inte föröka sig utan en värdorganism, denna kan vara allt från en människocell till en bakterie. Ett virus ses alltså inte som en levande organsim.
En behandlig som sätts in mot bakterie är ofast riktad mot just den specifika bakterien för att förstöra dess cellstruktur och på så sätt få den att inte kunna överleva.
Antivirala medel brukar hindra viruset förmåga att replikera sig och/eller sätta sig fast på en cell för att spruta in sin arvsmassa. Det finns även antivirala medel som stimulerar vårat immunförsvar.
Det finns dock problem med att behandla virus då man först kan ta "död" på det när det lever, vilket kräver att det har infekterat en cell och det innebär kort att du kommer döda dina egna celler, därför brukar man låta kroppen tillverka egna antikroppar eller så vaccinerar man.

Visst finns det infektioner i övre luftvägarna som beror på bakterier, dock så beror en förkylning i regel på något av de 600 olika typer av Rhinovirus som finns (även kallat förkylningsvirus). Allt som oftast när man drar på sig en bakteriell infektion är det pga att du redan är smittad av ett förkylningsvirus, om bakterien tar fäste ordentligt får du oftast nån typ av inflammation t.ex lung eller bihåle.

Och, I cannot stress this enough: Antibiotika hjälper inte mot virus, det är en myt som gemene man har fört för sig. Däremot är det effektivt mot bakterier (som inte hunnit utveckla resistans).

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)