PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
OveRRidE skrev:
Om en främmande människa tar din öl och dricker av den utan att du säger ett smack tillbaka, så jo; då anser jag att man nog faktiskt bör skaffa sig lite större hål i mun.
"Om vi tittar åt andra hållet så försvinner han nog". Nej tack.
Beror ju helt på hur och varför man vänder andra kinden till. Själv skulle jag nog frågat killen om min öl smakade gott, utan att nämnvärt bry mig (under exakt samma omständigheter som koplik - that is). Således skiter jag fullständigt i hans svar och har inga som helst problem att lugnt fortsätta att ignorera honom. Men om jag känner mig orolig eller överkörd, ja då är det väl en annan femma.. Fast varför bry sig om en sketen öl-slatt som antagligen även var avslagen?
Som sgtpepper uttrycker saken.. det gäller att välja fighter. Men det gäller även att undvika fighter med stil :)
SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Jag hade också definitivt sagt ifrån. Jag vill inte att folk ska sno min öl, eller smygdricka ur den och sen hånflina mig rakt upp i ansiktet. Jag hade lackat ur.
Det var som en situation då det var två jättehäftiga killar som kastade en öl efter mig på stan. De hade väl inte räknat med att jag skulle lacka ur på dem. Det slutade med att de bad om ursäkt. :e
Nä, man ska ta det lugnt med idioter på krogen. Men samtidigt ska man inte ta skit. Man får försöka hitta gränsen där någonstans...
Mr. N. skrev:
Ett ställe i Uppsala som spelar nördmusik? Att jag missat det (inte för att jag vill påstå att jag rör mig särdeles mycket inne i stan på kvällarna), fast det kanske är lika bra att jag inte känt till det om det försiggår sådana här otrevligheter där.
Jag vill inte på något sätt förringa det som hände, men jag kan inte sluta tänka på en av mina favoritavsnitt i Liftarens Guide till Galaxen, så för att lätta upp stämningen lite kan ni läsa det här.
Mmm, jag tyckte det samma. Vore kul att veta mer om det stället. Om man nu utgår från att bara en minoritet at klientelet är rövhål så kanske jag, beroende på ställets inriktning i detalj, borde försöka få en spelning med min Gameboy-musik där.
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg
sgtpepper skrev:
Sen förstår jag inte riktigt varför angriparens kön spelar roll? Kommer det en kvinna/tjej och anfaller mig så skiter jag totalt i könet, då unleashar jag the fucking fury oavsett.
Samma här, går någon mot attack (oavsett kön) får de vara beredda på att få smaka på Jürgen, i alla fall när det gäller självförsvar.
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
sgtpepper skrev:
Sen förstår jag inte riktigt varför angriparens kön spelar roll? Kommer det en kvinna/tjej och anfaller mig så skiter jag totalt i könet, då unleashar jag the fucking fury oavsett.
Ja, det är ju helt irrelevant, men eftersom obelix var ute efter att provocera mig, så..
För många blir det säkert ett dilemma, men det beror ju på situationen.
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
OveRRidE skrev:
Ja, det är ju helt irrelevant, men eftersom obelix var ute efter att provocera mig, så..
För många blir det säkert ett dilemma, men det beror ju på situationen.
jag tycker bara att vissa saker du skrivit var korkade, vad är det för provocerande med det?
kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg
Min huvudpoäng är här att jag tror att vi alla har en gräns. När är din nådd?
Jag håller fullkomligt med meza, obelix och Pew. Huvudpoängen som jag uppfattar ni andra pratar om är i själva verket om priniciper, om hur rädd man ska vara för att tappa ansiktet och uppfattas som feg i andras ögon (och i sina egna) vilket skulle ge självkänslan en knäck.
Jag ser det inte så - om du är trygg med dig själv, vet var dina gränser går, vilket då avspeglar vad just du anser vara viktigt eller ej, så skiter du i småsaker som snabbt kan växa till större för de påverkar inte dig på så vis förhoppningen var för andra parten. Principen behöver inte betyda att du är feg, inte sätter gränser eller tillåter andra skita på dig. Principen innebär att du lugnt och stilla inom dig kan se situationen (kanske med ett småleende till och med för att du ser det absurda i denna), du vet också vad den kan leda till, du vet med dig att välja dina gräl UTAN att det rubbar ditt självförtroende.
När man väljer att spela på fiendens planhalva och bemöta dem med deras spelregler är det oftast upplagt för nederlag. Upprättar man då heder och ära för sig själv genom att bemöta våld med våld? Respekt förtjänar man, det är inget man kan kräva av andra. Det betyder inte att man som medmänniska struntar i att ingripa i våldssituationer när nöden kräver detta. För mig handlar det mer om att upptäcka hur bisarrt visst våld tar sig i uttryck att jag i egenskap av mitt självförtroende i trygg förvissning kan gå därifrån därför att situationen för mig är ett lågvattenmärke, oavsett ett hånleende eller fläskiga kommentarer. Visst att jag kan koka på insidan, men samtidigt är jag då tvungen att inse att alla inte har kommit till samma insikt som jag själv och jag vill inte falla offer för att känslorna har styrt förnuftet i en situation som då uppstod.
Jag skulle med andra ord inte lägga så mycket energi på sådana människor även om de tog min öl, självfallet skulle jag ifrågasätta deras handlande, men tyvärr lika snabbt förmodligen upptäckt deras intentioner. Då hade jag sagt tack och adjö "hoppas att du tycker att ölen smakar lika bra som jag tycker" och rest mig och förflyttat mig till en annan del av lokalen. Det är ett bra sätt att avväpna. Fortsätter de däremot hade jag nog uppmärksammat bartendern eller vakten om detta. Om de inte ingriper hade jag gått till ett annat ställe och det förstnämnda hade jag aldrig återkommit till.
kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inläggSnälla - gå inte till personangrepp mot varandra. Vi har olika uppfattningar och måste självklart respektera detta även om vi inte alltid håller med.
LLeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg
obelix skrev:
Det är bara en öl, och en öl är inte mer värt än min hälsa.
Du har missat en grej. Att någon kommer och dricker av din öl, flinar åt dig, klunkar igen, och sedan skickar en brud som knuffar ner dig och hävdar att du har snott öl är inte "bara en öl".
Jag vet inte vad jag skulle ha gjort i Kopliks situation (hade förmodligen handlat likadant), men jag skulle kanske ha kommit ihåg personens ansikte och tagit reda på dennes namn. Efter några år när personen ifråga har skaffat familj så skulle jag ha dykt upp och frågat honom varför han gjorde som han gjorde och skämt ut honom inför familjen. §e :p
kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg
Att någon kommer och dricker av din öl, flinar åt dig, klunkar igen, och sedan skickar en brud som knuffar ner dig och hävdar att du har snott öl är inte "bara en öl".
Det är en provokation på samma vis som ett barn kan provocera sina föräldrar...
kaxigt skrev:
Jag ser det inte så - om du är trygg med dig själv, vet var dina gränser går, vilket då avspeglar vad just du anser vara viktigt eller ej, så skiter du i småsaker som snabbt kan växa till större för de påverkar inte dig på så vis förhoppningen var för andra parten. Principen behöver inte betyda att du är feg, inte sätter gränser eller tillåter andra skita på dig. Principen innebär att du lugnt och stilla inom dig kan se situationen (kanske med ett småleende till och med för att du ser det absurda i denna), du vet också vad den kan leda till, du vet med dig att välja dina gräl UTAN att det rubbar ditt självförtroende.
När man väljer att spela på fiendens planhalva och bemöta dem med deras spelregler är det oftast upplagt för nederlag. Upprättar man då heder och ära för sig själv genom att bemöta våld med våld? Respekt förtjänar man, det är inget man kan kräva av andra. Det betyder inte att man som medmänniska struntar i att ingripa i våldssituationer när nöden kräver detta. För mig handlar det mer om att upptäcka hur bisarrt visst våld tar sig i uttryck att jag i egenskap av mitt självförtroende i trygg förvissning kan gå därifrån därför att situationen för mig är ett lågvattenmärke, oavsett ett hånleende eller fläskiga kommentarer. Visst att jag kan koka på insidan, men samtidigt är jag då tvungen att inse att alla inte har kommit till samma insikt som jag själv och jag vill inte falla offer för att känslorna har styrt förnuftet i en situation som då uppstod.
Varför förutsätter du (och alla andra) att man ska bemöta honom med våld? Att säga ifrån eller att starta ett slagsmål är inte samma sak, läs nogrannare! Bara för att jag går fram och frågar varför min öl försvann så behöver det inte betyda att jag startar ett bråk. Det betyder inte heller att jag är våldsam, provokativ eller aggresiv. Det behöver inte ens betyda att jag kommer få stryk.
Det betyder bara det som alla vet, men som vissa här inne ändå verkar tycka är helt okej; att stjäla är inte okej. Någonsin.
kaxigt skrev:
Jag skulle med andra ord inte lägga så mycket energi på sådana människor även om de tog min öl, självfallet skulle jag ifrågasätta deras handlande, men tyvärr lika snabbt förmodligen upptäckt deras intentioner.
Ja? Ifrågasätta ska man alltid göra, som vi sagt genom hela tråden. Och vill han börja bråka över det så får han väl göra det, och gör han det är det bara att se till att få honom/henne avvisad och polisanmäld. Svårare än så är det inte.
Sen får alla som accepterar att främmande människor stjäl deras saker säga vad de vill; jag tänker aldrig acceptera det.
obelix skrev:
jag tycker bara att vissa saker du skrivit var korkade, vad är det för provocerande med det?
Nej, du blandade in en helt i sammanhanget irrelevant könsfråga i diskussionen eftersom du vet att jag reagerar på det. Dessutom försökte du tidigare provocera genom att förklara att jag "legat av mig" eftersom jag inte gick in på spåret våldtäkt (som för övrigt stavas utan "c") direkt.
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
OveRRidE skrev:
Nej, du blandade in en helt i sammanhanget irrelevant könsfråga i diskussionen eftersom du vet att jag reagerar på det. Dessutom försökte du tidigare provocera genom att förklara att jag "legat av mig" eftersom jag inte gick in på spåret våldtäkt (som för övrigt stavas utan "c") direkt.
Appropå provocera ;)
OveRRidE skrev:
Utveckla gärna, o allsmäktige fetknopp.
Och det med våldtäkt var ett svar på detta.
OveRRidE skrev:
Därför att han stal två av hans öl? Är du en sån som går förbi en misshandel utan att ingripa också?
Eftersom du har lite svårt att se skillnaden på öl och misshandel så tog jag nåt du borde veta nåt om iom att du är en feminist av rang.
och du har som vanligt förbannat svårt att någon svarar emot dig på samma sätt :moose
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Redigerat med anledning av webForums regler §4.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med silfver alternativt forumledare@webforum.nu.
silfver
Moderator, webForum
obelix skrev:
Eftersom du har lite svårt att se skillnaden på öl och misshandel så tog jag nåt du borde veta nåt om iom att du är en feminist av rang.
Jag?! Det är inte jag som skriker om våldet häromkring, jag säger bara att man 1) ska stå upp för sin integritet och 2) tala om för de som bryter den att det inte är okej. Vad som händer efter detta är helt upp till motparten.
Och ja, jag har ett riktigt stort jävla problem med att du vareviga gång provocerar mig utan anledning, bara för att det är jag som skriver. Om du kunde sluta med det så hade det varit mycket trevligare. Paralleller till andra ämnen som inte berör detta är helt irrelevanta i detta läge, men ändå återkommer du med samma grejer varenda gång, och jag börjar bli mer än dödligt jävla trött på det ska du veta.
Din totalt omotiverade Kommentar
obelix skrev:
jisses, det var ovanligt korkat även från dig...
får mig att reagera, precis som om du hade snott min öl på krogen. Svara på den här frågan; Vad vill du få ut av det egentligen? För det är iallafall inte debatt du vill ha..
Enligt mig är du inte ett dyft bättre än den där nerandertalaren på klubben som koplik träffade, vilket är ganska intressant eftersom du själv argumenterar för att bara ignorera dem för att de ska försvinna. Ungefär.. som med ett troll.
SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Nu lugnar vi ner oss en aning. Och skippa allt skitsnack om varann! Bra. Nu slipper jag låsa tråden.
silfver
Moderator, webForum
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inläggOveRRidE
Om jag nu är så hemsk och elak, kontakta silfver, bassebhu via pm eller anmäl mina inlägg...
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Som sagt, du vill ju inte ha debatt. Du vill bara provocera. :OO
PS. Var det verkligen ingen som förstod att jag syftade på den lagom fetlagda Obelix i Asterix-serierna? Jag hintade ju tillochmed med vildsvinen, för bövelen! :L
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Cassady skrev:
Fortfarande ingen som nämnt det uppenbara att inte ställa ifrån sig öl på krogen? Inte bara med stöldrisk och ägandetvister i åtanke ;)
Håller fullständigt med, aldrig i helvete att jag ställer undan en dricka utom synhåll för mig, så länge det inte är på ett bord där mina polare sitter. Inte bara att folk dricker ur den, vad för substanser som helst kan hamna i... :l
:stefan: skrev:
Håller fullständigt med, aldrig i helvete att jag ställer undan en dricka utom synhåll för mig, så länge det inte är på ett bord där mina polare sitter. Inte bara att folk dricker ur den, vad för substanser som helst kan hamna i... :l
Ja.. dessutom har jag sett folk som både häller den ena och andra kroppsvätskan i ensamma glas..
PotetaMedlem sedan maj 20053 909 inlägg
OveRRidE skrev:
Ja.. dessutom har jag sett folk som både häller den ena och andra kroppsvätskan i ensamma glas..
:bla Fy, man kanske ska hålla i glaset då... :l