webForumDet fria alternativet

Krogbråk

Småprat

82 svar · 2 790 visningar · startad av Koplik · sida 3 av 5

Frågan, av Koplik

Hej! Idag hade jag en mindre underhållande upplevelse på krogen. Jag var ute på ett ställe som ska vara trevligt och lite unikt med tanke på musiken, då det är lite nördigt och tv-spelsaktigt. Njöt ganska bra första tiden då det inte var så värst mycket folk ute och musiken var lite annorlunda, så man kunde ta golvet och leka runt bäst man ville. Efter ett tag så började det öka på med folk vil

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Obelix, om du nu så väldigt gärna vill starta bråk med mig, gör det via PM istället. Okej?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

OveRRidE skrev:

Det handlar inte om att starta ett bråk, bara att stå på sig och gå fram och fråga "Varför tog du två av mina öl?". Händer inget får man väl hämta vakterna och se till att han blir avvisad. Man startar inte slagsmål sådär bara.

Det handlar om att sätta gränser.

Exakt. Men om han vill slåss, så får han väl göra det. Försvara dig, kalla på vakterna och gör sen en polisanmälan om det behövs. Färdigt.

Men bara för att han söker vissa situationer eller försöker vara ball, så ger det fortfarande inte honom rätt att ta min öl utan att jag ska reagera. Punkt.

ibland undrar jag hur mycket erfarenhet av livet du har.

Eller är du verkligen medveten om att det inte behövs mer än så, och det kan räcka med att man går fram bara, för att man ska få sig en jävel av idioter på krogen som söker bråk?

obelix skrev:

ibland undrar jag hur mycket erfarenhet av livet du har.

Tillräckligt för att förstå när någon provocerar mig. Du ska nog se att jag har nog med erfarenhet, speciellt i sådana här situationer. ;)

Jag skulle gärna vilja ställa samma fråga till dig och sen undra lite vad du är ute efter egentligen; ger det mer erfarenhet att fly ifrån situationer genom rädsla för konflikter?

obelix skrev:

Eller är du verkligen medveten om att det inte behövs mer än så, och det kan räcka med att man går fram bara, för att man ska få sig en jävel av idioter på krogen som söker bråk?

Det spelar ingen roll; han tog min öl, och jag tänker fråga honom varför.

Du får gärna låta honom göra det utan att anmärka (så att han kan göra det igen, och sen skicka sin flickvän på dig också), men det är ju ditt val. Och din förlust.

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

OveRRidE skrev:

Jag har själv reagerat som du i situationer, men man måste förstå att möjligheten finns att du lurar dig själv enbart för att du är rädd; man ska inte underskatta ett chocktillstånd eller vad det får dig att tänka. Det är inget fel med det, det är ditt försvar som fungerar precis som det ska genom att skärma av dig, men i den här situationen tror jag bara att det gjorde dig en otjänst eftersom han inte gjorde det bara en gång, utan två.

Men det var ju inte så det gick till. Jag var inte alls rädd för honom, utan reagerade som jag gör om någon kommer fram och frågar om cigg. Tänkte enbart "aja" och brydde mig inte mer om det.
Jag kanske skulle blivit irriterad om jag var nykter, men i detta fall så kände jag inget obehag förutom hans löjliga leénde som fick mig och fundera vad han tänkte, men det insåg jag inte förräns efter hela historien hade utspelat sig.

Kanske beror på att jag haft många idioter i min omgivning under min uppväxt som gör vafan dom vill, och om man konfronterade dom så åkte man oftast på stryk då dom var 10 år äldre. Så jag är inte så känslig.
Visst blir det en björntjänst för mig själv då personen i fråga tror att han kan beté sig hursomhelst och göra vad han vill. Men jag brukar inte fortsätta umgås med såna personer så det kvittar. Och dagen då en person går för långt så kommer dom ångra det under en väldigt lång tid framöver.

Men aja, jag får väl se till att slå nästa person som rör min bärs så jämnar saker ut sig.

Koplik skrev:

Men det var ju inte så det gick till. Jag var inte alls rädd för honom, utan reagerade som jag gör om någon kommer fram och frågar om cigg. Tänkte enbart "aja" och brydde mig inte mer om det.
Jag kanske skulle blivit irriterad om jag var nykter, men i detta fall så kände jag inget obehag förutom hans löjliga leénde som fick mig och fundera vad han tänkte, men det insåg jag inte förräns efter hela historien hade utspelat sig.

Kanske beror på att jag haft många idioter i min omgivning under min uppväxt som gör vafan dom vill, och om man konfronterade dom så åkte man oftast på stryk då dom var 10 år äldre. Så jag är inte så känslig.
Visst blir det en björntjänst för mig själv då personen i fråga tror att han kan beté sig hursomhelst och göra vad han vill. Men jag brukar inte fortsätta umgås med såna personer så det kvittar. Och dagen då en person går för långt så kommer dom ångra det under en väldigt lång tid framöver.

Okej, men då var det din reaktion, och jag är glad för din skull att det gick så pass bra ändå. :)

koplik skrev:

Men aja, jag får väl se till att slå nästa person som rör min bärs så jämnar saker ut sig.

Nej, det tycker jag inte du ska göra, men enligt mig så bör du iallafall fråga vad han håller på med.

Cassady skrev:

Rätta mig om jag har fel Koplik, men när jag läser dina inlägg anar jag att du känner dig ärokränkt och upprörd. Det gör du i så fall med all rätt. Hade situationen blivit än mer hotfull hade kanske fysiskt försvar gett dig en aning upprättelse.

Jag gjorde det tidigare idag, men sen så släppte det när jag tänkte på annat. Dock så är det klart jag blir lite upprörd när jag läser Overrides inlägg då jag självklart skulle känna mig lite bättre om jag fick ge någon en käftsmäll, men jag är absolut inte sugen på att ta konsekvenserna som handlingen skulle innebära.
Hade jag låtit bli att skapa tråden imorse så hade jag förmodligen redan glömt det som hände.
Men nu blev det sådan aktivitet här så att jag inte kan låta bli att skriva.

Koplik skrev:

Jag gjorde det tidigare idag, men sen så släppte det när jag tänkte på annat. Dock så är det klart jag blir lite upprörd när jag läser Overrides inlägg då jag självklart skulle känna mig lite bättre om jag fick ge någon en käftsmäll, men jag är absolut inte sugen på att ta konsekvenserna som handlingen skulle innebära.
Hade jag låtit bli att skapa tråden imorse så hade jag förmodligen redan glömt det som hände.
Men nu blev det sådan aktivitet här så att jag inte kan låta bli att skriva.

Men hjälp! Moderator, stäng tråden genast innan vi har en galning på gatorna! ;)

Jag uppmanar varken dig eller någon annan att starta bråk, bara så vi är på det klara med det. :)

OveRRidE skrev:

Därför att han stal två av hans öl? Är du en sån som går förbi en misshandel utan att ingripa också?

Måste tydliggöra, han tog inte två öl, bara 1 öl.
Han drack en klunk ur mitt glas och ställde tillbaka glaset, jag tog en klunk ur det därefter (får väl kolla så man inte har HIV nu) och sen tog han glaset igen och ful-log mot mig.

Så han tog en halv öl totalt.

Koplik skrev:

Måste tydliggöra, han tog inte två öl, bara 1 öl.
Han drack en klunk ur mitt glas och ställde tillbaka glaset, jag tog en klunk ur det därefter (får väl kolla så man inte har HIV nu) och sen tog han glaset igen och ful-log mot mig.

Så han tog en halv öl totalt.

Jaha. Jo, men det spelar väl ingen roll egentligen, det är ju din öl.

Men du, HIV smittar inte så lätt på det viset. För att det ska smitta via mun så måste salivutbytet vara lite mer extensivt än ett delat glas. ;)

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Jag är helt inne på OveRRidEs linje. Inte fan hade jag bara stått och tittat på när han dricker av min öl. Jag hade så klart gått fram till honom och sagt att han dricker från mitt glas. Om han sen vill bråka är det bara att säga att man inte vill ha bråk och sen gå därifrån. Vad är problemet egentligen?

OveRRidE skrev:

Men hjälp! Moderator, stäng tråden genast innan vi har en galning på gatorna! ;)

Jag uppmanar varken dig eller någon annan att starta bråk, bara så vi är på det klara med det. :)

Självklart.
Men alltid skönt att se en person, som förtjänar det, få sota för det.
Men det är inte min plats att läxa upp folk. Som tur är.

carl_x skrev:

Jag är helt inne på OveRRidEs linje. Inte fan hade jag bara stått och tittat på när han dricker av min öl. Jag hade så klart gått fram till honom och sagt att han dricker från mitt glas. Om han sen vill bråka är det bara att säga att man inte vill ha bråk och sen gå därifrån. Vad är problemet egentligen?

Problemet låg inte i att han drack av min öl, det var att en tjej kastade sig på mig och började anklaga mig för att dricka av hans öl. Som var min.
Sen att han drack av ölen berörde mig inte alls, som sagt. Jag hade inga problem med det, tyckte bara att det var ett underligt betéende

OveRRidE skrev:

Tillräckligt för att förstå när någon provocerar mig. Du ska nog se att jag har nog med erfarenhet, speciellt i sådana här situationer. ;)

Jag skulle gärna vilja ställa samma fråga till dig och sen undra lite vad du är ute efter egentligen; ger det mer erfarenhet att fly ifrån situationer genom rädsla för konflikter?

jag har mer erfarenhet av krogbråk än vad jag vill ha dessvärre då jag bla har jobbat i den miljön.

det ger mig mer att inte hamna i konflikter, än att göra det.

Och bara för att man väljer att gå iväg så innebär inte det per automatik att man är feg eller konflikträdd.

Det spelar ingen roll; han tog min öl, och jag tänker fråga honom varför.

Du får gärna låta honom göra det utan att anmärka (så att han kan göra det igen, och sen skicka sin flickvän på dig också), men det är ju ditt val. Och din förlust.

HAde jag råkat ut för Det koplik beskriver så hade jag inte heller gjort ett skit.

Om det hade varit en, vad jag hade erfarit, en helt vanlig situation, där det inte hade varit uppenbart att någon var ute efter bråk så hade jag sagt till.

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Fortfarande ingen som nämnt det uppenbara att inte ställa ifrån sig öl på krogen? Inte bara med stöldrisk och ägandetvister i åtanke ;)

Koplik skrev:

Självklart.
Men alltid skönt att se en person, som förtjänar det, få sota för det.
Men det är inte min plats att läxa upp folk. Som tur är.

Säg inte det ;) Håller med dig. Ibland kommer jag på mig själv med att önska olycka över vissa människor jag anser förtjäna det.

<skämt>Tänkte att vi kanske kan samla alla fans och skapa ett eget litet sällskap :birp </skämt>

obelix skrev:

Och bara för att man väljer att gå iväg så innebär inte det per automatik att man är feg eller konflikträdd.

Om en främmande människa tar din öl och dricker av den utan att du säger ett smack tillbaka, så jo; då anser jag att man nog faktiskt bör skaffa sig lite större hål i mun.

"Om vi tittar åt andra hållet så försvinner han nog". Nej tack.

OveRRidE skrev:

Om en främmande människa tar din öl och dricker av den utan att du säger ett smack tillbaka, så jo; då anser jag att man nog faktiskt bör skaffa sig lite större hål i mun.

Fast man bör väl ta med fler variabler i beräkningarna. Är det en uppenbart aggressiv människa som tidigare straffats för mord, går på anabola och bör två pistoler i byxlinningen kan det kanske vara klokt att låta beer bygones be bygones?

Eller kan man generellt säga att man i alla situationer med alla människor bör ta diskussion över en stulen öl?

OveRRidE skrev:

för min del så beror det på hur situationen ser ut.

När jag var ung och dum så hade jag reagerat utan att tänka.

Anar jag ugglor i mossen så gör jag inte ett skit, är det som jag ser det ett enkelt misstag av en hygglig människa så säger jag till, även om det bara är en vanlig fyllskalle.

Jag lärde mig en enkel och billig läxa den gången jag blev utföst bakvägen av vakterna på en krog pga en liknande händelse.

På vägen ut så pekade vakterna diskret ut ett antal killar som bara stog och väntade på att jag skulle vara så dum att jag svalde betet.

Det är bara en öl, och en öl är inte mer värt än min hälsa.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Ett ställe i Uppsala som spelar nördmusik? Att jag missat det (inte för att jag vill påstå att jag rör mig särdeles mycket inne i stan på kvällarna), fast det kanske är lika bra att jag inte känt till det om det försiggår sådana här otrevligheter där.
Jag vill inte på något sätt förringa det som hände, men jag kan inte sluta tänka på en av mina favoritavsnitt i Liftarens Guide till Galaxen, så för att lätta upp stämningen lite kan ni läsa det här.

Nåväl, om jag ska "välja sida" i den här diskussionen skulle jag nog sälla mig Override. Det tillvägagångssättet är i alla fall det jag skulle vilja använda, huruvida jag verkligen skulle göra det när stunden väl kommer är dock en annan sak. Jag är en stillsam och lugn människa vanligtvis och har nog aldrig vad jag minns hamnat i en situation där jag fått välja mellan att slåss eller vända ryggen till, jag antar att jag har haft tur.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag måste nog säga att jag tycker att Koplik gjorde rätt, det gäller att välja sina fajter med omsorg.

Självklart ska man dock inte vara undvikande till den grad att man beter sig underlägset och mesigt och låter vem som helst sätta sig på en, men i vissa lägen så är det bäst att bara gå iväg, särskilt i en situation som denna där det verkade vara en fälla gillrad enbart för att starta ett bråk.

Sen förstår jag inte riktigt varför angriparens kön spelar roll? Kommer det en kvinna/tjej och anfaller mig så skiter jag totalt i könet, då unleashar jag the fucking fury oavsett.

318 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
183 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)