webForumDet fria alternativet

Små, j*vla flugor!!!!

Småprat

10 svar · 1 203 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Jag blir galen. Jag har såna där pyttsesmå förbannade flugor flygande framför ögonen/näsan hela tiden. Tror att dom kläckts i någon eller några av våra hundra blomkrukor. Skulle inte bry mig ett skvatt, om det alltså inte var så att dom prompt ska flyga precis framför ansiktet Det går inte att fånga dom heller. (Vet inte om det är utandningsluften dom gillar?)

Vad gör man åt detta? Såg en spray på ICA med insektgift, kostade bortåt 100 spänn. Den ska jag köpa tror jag. Men jag måste väl hälla nåt i blomkrukorna också så att eventuella larver stendör? Vad? Ska man köpa, eller finns det nån gammal huskur som är lika effektiv?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Danne V skrev:

finns det nån gammal huskur som är lika effektiv?

En flaska med 2 delar vinäger, 1 del sirap och 1 droppe diskmedel (utan ammoniak). Blandningen lockar till sig fruktflugorna, som tar sig ner i flaskan och stannar där.

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Wt´s förslag ovan är bra :)

Jag och min fru köpte några köttätande växter på Blomsterlandet, de sägs äta blomsterflugor... Inte för att jag sett någon bli uppäten (besviken) men jag hoppas att de tuggar i sig lite flugor på natten när jag sover :)

Summering: följ WT´s förslag, det är nog bättre än sprayen. Köttätande växter är överreklamerat (de är dessutom ganska fula), men det är roligt att tänka sig dem mumsande på de små liven då man sover :L

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Sätt upp dubbelhäftande tejp på godtycklig yta i närheten av källan till flugorna (finns specialställningar att köpa i typ trädgårdsbutiker som man bara kör ner i jorden om du ör kräsen), så slår sig de små liven ner där för att aldrig åter lyfta.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag kom att tänka på att det kanske inte är fruktflugor du har utan sorgmyggor. Dom lever ofta i krukväxter. I så fall är det bara jordbyte som hjälper.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Söker man på "sorgmygga" hittar man följande lilla tipslista:
http://odla.nu/artiklar/blomflugor.shtml

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Du kan ju alltid be Anticimex sanera huset. :e

silfver skrev:

Du kan ju alltid be Anticimex sanera huset. :e

Törs inte. Då åker väl ungarna ut? :)

Tack alla för förslag! (Markerade Spangos som "rätt", men alla var lika duktiga. T.o.m. Silfvers, som inte ens flyttade tråden :) ) Nu ska kampen börja. BANZAIIIIIIII!!!!!!!!!!!!

Efter inlägget ovan gjorde jag iordning en skål med vatten, ett stänk ättika och blandade i en droppe diskmedel. För att göra fällan gul tog jag helt enkelt lite vattenfärg i. Ställde sen anordningen framför tangentbordet, under skärmarna. Hittills har fem flugj*vlar drunknat (eller myggor eller vad det nu var). Kanske fler. Det är lite svårt att se p.g.a. vattenfärgen.

Tänkte göra om dom till jakttroféer och hänga upp. Men det är kanske lite pilligt att stoppa upp dom.... :)

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Ett gammalt knep är att stoppa ner tändstickor i jorden. Svavlet sägs ta död på sorgmyggelarverna, som lever av växtrötter. Varje gång jag planterat om får jag sorgmyggor ett tag, för att äggen följt med den nya jorden. Tändstickor har hjälpt rätt bra hittills. Det gäller att inte vattna för mycket också, för det gillar larverna.

Jag tycker för övrigt också det är konstigt att flugorna så ofta dras till ansiktet när man sitter vid datorn, man andas ju liksom in dem! :bla

Fia skrev:

Ett gammalt knep är att stoppa ner tändstickor i jorden. Svavlet sägs ta död på sorgmyggelarverna, som lever av växtrötter. Varje gång jag planterat om får jag sorgmyggor ett tag, för att äggen följt med den nya jorden. Tändstickor har hjälpt rätt bra hittills. Det gäller att inte vattna för mycket också, för det gillar larverna.

Bra tips. Men jag har inga tändstickor så jag ska testa med en tändare.

Fia skrev:

Jag tycker för övrigt också det är konstigt att flugorna så ofta dras till ansiktet när man sitter vid datorn, man andas ju liksom in dem! :bla

Jo, det är det som gör en så förbannad. Trodde först det var utandningsluften som attraherade dom. Men sen slog det mig att det nog bara är ljuset från skärmarna. Eller så är dom jäkligt intresserade av att läsa inläggen på wF. :)

P.S. Jag skojade om tändaren.

599 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
156 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
438 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
156 ms — ändringar (db)