webForumDet fria alternativet

T.f. språkpolis om ordet "storm"

Småprat

2 svar · 372 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

F** vad jag retar mig på att tidningar inte kan översätta från amerikansk engelska till svenska. Särskilt grinig blir jag när det står "storm" (på amerikansk engelska alltså) och man skriver "storm" på svenska också.
http://www.expressen.se/sport/1.743005
Fattar dom inte att det är två helt olika väderbegrepp???? :bla

Storm (amerikansk engelska) = Ett generellt uttryck för riktiga grisväder i största allmänhet. Ibland med regn, ibland med snö, ibland blåser det, ibland blåser det inte osv....

Storm (svenska) = Vind med en styrka på 24,5-28,4 meter/sekund. Bara det.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Ja, de avser med största sannolikhet "thunderstorm" som är väldigt vanliga i de områdena.

När jag och en polare var i Florida 1999 så hoppades vi att få se minst en. Vi kom dit med det i sammanhanget sämsta tajmingen. När vi klev ur planet i Fort Lauderdale hade det just dragit förbi en omgång och dagen efter att vi åkt hem en vecka senare kom nästa in...

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Dryden skrev:

Ja, de avser med största sannolikhet "thunderstorm" som är väldigt vanliga i de områdena.

Visst menar dom det! Då heter det "oväder med åska (och eventuellt stormbyar)" eller nåt. Inte "storm" eftersom det inte har ett skvatt med åska, blixtar eller regn att göra.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)