webForumDet fria alternativet

Jag har en mal i rummet

Boende & hem

13 svar · 3 901 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Hur får jag bort den? Försökte locka bort den med en ficklampa, men när jag var borta och hämtade ficklampan och kom tillbaks så kunde jag inte hitta den.

Småkryp. Fett läskigt! :e :r

Medlem sedan aug. 20051 448 inlägg

haha
ska du mala om det hela natten eller?

den kommer inte göra dig nått illa ;)

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Skaffa dig en katt! :) Dom mumsar dom direkt :D

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Bränn den med en lampa?
Slå den med en bok?
Fånga den i ett glas?

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Den kanske försvinner om denna tråd placeras i någon lämpligare avdelning.

Äh, skitsamma, jag lyckades somna ändå! :birp

b242569 skrev:

Den kanske försvinner om denna tråd placeras i någon lämpligare avdelning.

Ja, den kanske ska flyttas till språkforumet? :OO

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

LeonL skrev:

Ja, den kanske ska flyttas till språkforumet? :OO

Djur, natur och miljö kanske? ;)

Om du har en klädmal i ditt rum, så var extra uppmärksam på klädgarderoben. Klädmalar gillar att tugga sönder fina kläder. (n) (Om du inte menade någon annan slags malfjäril förstås.) Nattfjärilar lurar du ut genom att släcka ljuskällor i rummet och öppna dörr/fönster mot någon annan ljuskälla. T ex tända ljuset på altanen eller i något angränsande rum.

Fia skrev:

Djur, natur och miljö kanske? ;)

Ah, det tänkte jag inte på, sorry. :r (Men den här tråden är mest trams ändå, så. :p)

Fia skrev:

Om du har en klädmal i ditt rum, så var extra uppmärksam på klädgarderoben. Klädmalar gillar att tugga sönder fina kläder. (n) (Om du inte menade någon annan slags malfjäril förstås.) Nattfjärilar lurar du ut genom att släcka ljuskällor i rummet och öppna dörr/fönster mot någon annan ljuskälla. T ex tända ljuset på altanen eller i något angränsande rum.

Tack för tipset. Det var faktiskt det jag gjorde, men den malen stannade förbannat kvar i mitt rum. :OO

Hur ser mallarverna ut? Vad kan man göra om man misstänker att de härjar i garderoben?

Den är kvar i mitt rum! :x T_T

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Ge den ett namn. Det känns alltid trevligare då...

Jag hittar inte Malin. :l

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Se där! Du saknar henne redan!

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

LeonL skrev:

Ah, det tänkte jag inte på, sorry. :r (Men den här tråden är mest trams ändå, så. :p)
Tack för tipset. Det var faktiskt det jag gjorde, men den malen stannade förbannat kvar i mitt rum. :OO

Hur ser mallarverna ut? Vad kan man göra om man misstänker att de härjar i garderoben?

Jag skulle nog ta ut och lufta kläderna, samtidigt som man gör en storstädning av garderoben. Kanske stoppa undan kläder/textilier man inte använder i malsäkra påsar eller dylikt.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Den svarta insekten....

Urk, igår när jag skulle sova och låg sådär mysigt med täcke och kuddar ser jag plötsligt en svart insekt med långa ben komma krypandes mot mig, först stirrade jag bara på insekten i stel skräck, då jag såg hur den målmedvetet rörde sig mot mitt ansikte. Gissa vem som skrek, hoppade upp ur sängen och slängde ut täcket, lakanet och alla kuddar på balkongen? Sen skakade jag allt och undersökte varje vrå efter den där svarta krypande saken. Alltså, visst är det vanligt med insekter på sommaren, men när dom kryper på täcket och ser ut att gå till anfall... that's to much :l

;)

291 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
166 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)