LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggNär jag har sett 20:24 in i Uppdrag granskning på STV1 Kommer hon in, Prusiluskan! Apberget och dess representanter. (n)
Jag ber er som har barn, eller som vi, Barnbarn i åldern 9-13 att se inslaget.
Min fru säger att hon är glad att vi inte har barn i dessa åldersgrupper idag.
Vad gör Ni För att förmana och informera om pengariskerna?
Skall nätet utvecklas på detta sättet? :bla
CCassadyMedlem sedan aug. 20051 601 inlägg
Lasp skrev:
När jag har sett 20:24 in i Uppdrag granskning på STV1 Kommer hon in, Prusiluskan! Apberget och dess representanter. (n)
Jag ber er som har barn, eller som vi, Barnbarn i åldern 9-13 att se inslaget.
Min fru säger att hon är glad att vi inte har barn i dessa åldersgrupper idag.
Vad gör Ni För att förmana och informera om pengariskerna?
Skall nätet utvecklas på detta sättet? :bla
Du har inte lust att dela med dig av ditt skoskav?
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggJag hoppades att fler än vi såg inslaget på SVT1. Annars vet jag inte hur man förmedlar budkspate?
Vad menas med skoskav?
jo, jag såg det oxå, och även jag tycker det är dåligt att marknadsföra sådant till barn, MEN jag tycker även att det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen inte ringer betalsamtal...
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
stoffe-2k skrev:
jo, jag såg det oxå, och även jag tycker det är dåligt att marknadsföra sådant till barn, MEN jag tycker även att det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen inte ringer betalsamtal...
och hur ska man få en 10-åring att verkligen förstå vad som kan hända?
M@gnusMedlem sedan jan. 20061 807 inlägg
obelix skrev:
Det är väl lite det som är dilemmat i det här. Mina barn är medlemmar på Apberget och det har också hänt att de har skickat virtuella låtsasgrejer som kostat dom pengar. Det blir lite surt och en eftertanke när de har upptäckt att kontantkortet är tomt på grund av detta.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Lasp skrev:
Jag hoppades att fler än vi såg inslaget på SVT1.
Jag kunde inte se programmet eftersom jag gjorde läxorna med min dotter. ;)
obelix skrev:
Men betalnummer är ju ingen nyhet under solen, inte tusan ringde vi 071 nummer för 10.000kr
stoffe-2k skrev:
Men betalnummer är ju ingen nyhet under solen, inte tusan ringde vi 071 nummer för 10.000kr
det har hänt och kommer att hända, barn fattar inte alla gånger vad det är de gör.
Det var bättre på min tid, då var heta linjen gratis :birp
SstevenetMedlem sedan juni 20001 251 inlägg Mer betalningspärrar behövs! Nu har ju apberget utlovat pengarna tillbaka, trots avtalet. Det tycker jag de ska plus för. Apberget tror jag tillhör branschens snällare, jämförelsevis med alla spel där barn idag agerar kriminella och köper massa tilläggstjänster.
Sedan till barnen, detta tycks vara en isolerad incident där barnen systematiskt gått förbi de spärrar Apberget satt upp. Personligen tycker jag inte de varit speciellt "godtrogna", ett begrepp som reportern använde flera gånger.
Jag kan även tycka att skola och föräldrar ska utbilda mer om pengars värde och "ingenting är gratis". I dagsläget blir ju även mer och mer ungdomar skuldsatta, på grund av lån, ränteavbetalningar och liknande. Just det här med virtuella pengar, pengar man inte ser, behöver samhället informeras om!
Och till sist, Internet är ingen barnvakt..
HAHA!! Fy fan va smarta de låter! Nu fattar jag varför de tyckte det var en bra ide att marknadsföra Apberget med hembränt och smuggelsprit!
Men det är helt klart ett sätt att försöka utnyttja barn och ungdomar genom att låta andra barn och ungdomar genom grupptryck!