webForumDet fria alternativet

Svenska språkets internationalisering

Språk

6 svar · 653 visningar · startad av Megaman

Medlem sedan jan. 2004118 inlägg
Frågan#1

Jag hittade en artikel någonstans på nätet där stod det följande. som jag tycker att nu får dom skärpa sig alltså...

I internet- och epost-sammanhang har vi fått vänja oss vid att bokstäverna å, ä och ö inte kan användas. SSM, Svenska SpråkMyndigheten, har som en konsekvens av detta beslutat att avskaffa dessa bokstäver helt. De anses överflödiga i ett kommande mer internationaliserat samhälle.

Redan till nyår ersätts både å och ä av alfabetets första bokstav a. Vid paföljande halvarskiffte ersätts ö med o. Vidare tas versalerna bort. de forekommer ju inte i e-postadresser, varfor skulle vi da tillatas anvanda dem i andra sammanhang? darigenom minskas antalet tecken rejalt.

rensningen har givit svenska sprakmyndigheten blodad tand. man har forslagit fler fornyelser i stavningen for att underlatta internationell kommunikation.

fenomenet med en bokstav, c, som kan utalas pa tva olika satt, onskar man utnytja till fullo genom att helt ersatta bade k och s med c.

ctavningen med dubbla conconanter efter cort vocallju utgaroccca. det ancec onodigt att ccriva ut camma bocctav tva ganger efter varandra.

har upctar et carcilt problem med boctaven x. det overgar til at ctavac cc, men med hanvicning til ovanamda regel om dubel conconant blir det samandraget til encelt c.

vidare ctaler sje-ljudet till becvar for manga. det ercats i all cina ctavningar av z, com ju anvadc valdigt calan i vart sprak idag.

licaca ercats ala conctiga ctavningar av j-ljudet (lj, gj, hj...) av j. pa sama cat anvandc q mer frecvent genom att ercata ng.

man overvager at cenare aven helt ta bort h, com anda nactan inte horc, camt at tecna bade i och j-juden med j, de later ju anda ljca.

cyftet ar, papecar cvenca cpracmyndjgeten, at verca for ocad forctaelce melan manjzor

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Fantastiskt hur bra hjärnan är på att förstå ord när man bara ser första och sista bokstaven eller i vissa fall inte ens det. Större delen av din text lyckades jag läsa som vanlig löptext och när jag väl fastnade var jag snabbt back-on-track.

Översatt till nysvenska:
Overcat tjl nycvencka:
Fantactjct hur bra jarnan ar pa at forcta ord nar man bara cer forcta och cjcta bokctaven eler i vjca fal jnte ens det. Ctöre delen av djn tect lycadec jag laca som vanljg loptect och nar jag val factnade var jag cnabbt bac-on-trac.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

En liknande har funnits sedan länge, där man "förenklar" engelskan på samma sätt. Det blir ganska kul på slutet eftersom det ser ut som när gjorde t.ex. krigsfilmer och lät "tyskarna" prata "tyska" (dvs engelska med ruggigt överdriven tysk accent). Ska se om jag hittar den....

EDIT: Här t.ex. är den: http://grammar.ccc.commnet.edu/grammar/twain.htm

Man får hoppas att det bara är ett skämt och inte blir så man skall skriva senare för vad jobbigt det skall bli i så fall

Översätt till nysvenska:
Man far hoppac att det bara ar ett cjamt och inte blir sa i framtiden man skall skriva far vad jobbigt det ckall bli i sa fall

Medlem sedan dec. 2006608 inlägg

Megaman skrev:

Man får hoppas att det bara är ett skämt och inte blir så man skall skriva senare för vad jobbigt det skall bli i så fall

Översätt till nysvenska:
Man far hoppac att det bara ar ett cjamt och inte blir sa i framtiden man skall skriva far vad jobbigt det ckall bli i sa fall

Det smög sig in ett par fel i din översättning där. Dubbla vokaler, vad skulle din nysvenskalärare säga om det? Och cj borde väl vara z eller? :e

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Megaman skrev:

Har pratat med språkvetare och det på väg att införas i svenska språket, problemet är allt jobb med att skriva om litteraturen till kurserna som lär ut svenska, eftersom dessa inte följer dom nya reglerna.

Hoppas ingen tar detta för mer än vad det är! :h

Ja där ser man vad det ställer till problem för en om detta blir så i framtiden :)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)