Vid sidan av vår internethandel har vi också en fysisk butik sedan halvannat år tillbaka. Butiken är välbesökt och det ser allmänt tämligen ljust ut. Ett problem som emellertid snabbt tycks växa sig större och större är snatterier och stölder. Vi har noterat flera incidenter, som om inte tillfälligheterna spelat oss i händerna, förmodligen hade utvecklat sig till lika många rån. Ett rån har vi dock blivit utsatta för och tillika ett väpnat sådant i slutet av augusti (var med i både tidningar och TV). Jag och min fru känner att detta lägger sordin på mycket som annars kunde ha varit bra.
Alltnog, jag vet att det finns många teknikkunniga här och undrar därför om någon kan ge bra tips om övervakningsutrustning, där jag kan ta hjälp av våra befintliga datorer. Även andra råd och tips i sammanhanget välkomnas!
Ja vad ska man säga...Jag har under en period, sålt sådan utrustning
och så här i efterhand, så skulle man kunna säga att det räcker med
en dekal på dörren, där det står att man har övervakning.
Dom riktigt stora banditerna skrämmer du inte med några kameror.
Mitt förslag är ett enkelt system för några tusenlappar, kopplat till
en monitor i lokalen. Inspelningsfunktionen kan man i princip strunta i.
Nu är inte detta mitt direkta expertområde men du bör kolla upp tillståndsfrågan.
Min ytterst begränsade erfarenhet säger mig att det kan vara lite kinkigt ibland. Särskilt om övervakningen når ut genom skyltfönsterna och ut på gatan utanför.
Jag håller med Sinnenas Teater, men tycker ändå att det vore på sin plats med en funktion att starta inspelning vid behov. Vore inte en sån lösning intressant? Kanske inte gäller vid en rättegång, men om man får tag i några snorisar och kan visa dom filmen kanske dom inte orkar neka i alla fall..
edit... Men det är ju samtidigt ett avvägande gentemot dom ärliga kunderna, en intressant artikel på idg idag http://www.idg.se/2.1085/1.89709
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e