låna hem en bok om argumentation. försök lista ut vilken form av argumentationsteknik din flickvän använder sig av. försök se vad du själv använder.
det räcker ju inte med att ha rätt, du måste ju kunna bevisa det också på ett övertygande sätt...
8 svar · 561 visningar · startad av Akerlundh
Hejsan!
Jag har ett litet problem som jag funderat på ett tag nu.
Jag är jätte bra på att snacka när det gäller att sälja saker oftast när dom bara ringer för att få lite information om saker som man slängt upp på blocket lyckas jag sälja det till dom även fast dom säger redan i början att dom inte ska köpa den utan bara intresserad att veta lite mer om saken.
Men så är problemet det att om jag ska ta en diskution med flickvän eller kompis etc så innan diskutionen börjar så vet jag att jag har rätt.
Men! när diskutionen är slut så lyckas dom alltid vända på det hela så jag få fel. :P
Några tips på hur man ska göra i sådana här situationer?
låna hem en bok om argumentation. försök lista ut vilken form av argumentationsteknik din flickvän använder sig av. försök se vad du själv använder.
det räcker ju inte med att ha rätt, du måste ju kunna bevisa det också på ett övertygande sätt...
Låter som det blir ett besök på bibleoteket på måndag :D
Hmm, va inne på vårat biblioteks hemsida där kunde man kolla efter alla böker dom hade.
Men hittade inte någon bok överhuvtaget när jag sökte på "argumentation" :(
prova på retorik
Akerlundh skrev:
Hmm, va inne på vårat biblioteks hemsida där kunde man kolla efter alla böker dom hade.
Men hittade inte någon bok överhuvtaget när jag sökte på "argumentation" :(
Jag har råkat ut för det med, har varit inne på biblioteket och sökt men inte hittat men när man väl kommer dit så har det funnits det man letar efter. Om inte annat finns det ju personal att fråga. ;)
Säkraste kortet är nog att besöka bibblan irl.
En väldigt viktig förmåga är att kunna sätta sig in i den andras situation och se sakerna från hennes perspektiv.
Tänk också på att i många frågor finns inget rätt eller fel utan bara olika uppfattningar.
Ska man diskutera något ämne sakligt så gäller det att vara väl insatt och förberedd. Tänk igenom dina argument och försök komma på vilka motargument som kan tänkas komma och hitta på nya motargument till dem.
Hur man säger något är väldigt viktigt. Generellt, håll dig till fakta och behåll lugnet. Tänk dig in i den andras situation. Var nyfiken och undersökande. Om den andra inte håller med, så ta reda på varför. Men fråga inte bara varför, utan försök konstruera bättre frågor:
- Vad är det som gör att du känner så?
- På vilket sätt är det bättre med X?
Boktips: "Om konsten att samtala" av Anders Engquist. Ingen bok som gör att du kan triumferande kan utbrista: "Ha! Jag hade rätt!", men den kan öka din förståelse för andra människor och därmed göra det lättare att prata.
Jag få nog ta en runda till biblioteket endå men tyckte det va så smidigt att man kunde låna böker online :D
Fast lite jobbigt att sitta och läsa en hel bok i Adobe Reader..
"Retorik - konsten att övertyga" hette en kurs jag gick en gång i tiden.
"Göran Hägg - Praktisk retorik" rekommenderas!