webForumDet fria alternativet

Olika regler vid diskriminering?

Juridik

18 svar · 1 364 visningar · startad av Esen

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg
Frågan#1

Har för mig att det kom en ny lag för ett tag sedan där man te.x inte får:

Ha olika pris för Herrar och damer på frisörsalonger
Man får inte ha olika åldersgränser på krogen
osv osv.

Men borde inte det även gälla detta:

kollade på text-tv och överallt finns det reklam om dejtlinjer där man ska ringa ett nummer där man sedan kan få prata med någon tjej/kille...

Men under detta så kommer telenr där det står:
Tjejer ringer gratis och killar ringer för te.x 19:90 per/min.

Hur kan detta då vara lagligt när det andra e olagligt?

Samma tjänst men olika priser pga kön?

Skulle vara kul ifall någon visste hur det ligger till...

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg

Nämen alla vet väll att så länge tjejer/kvinnor har fördel så är de inte diskriminering längre, men när killar/män har det så är de absolut diskriminering och är helt absurt att det får gå till så.

Medlem sedan aug. 20051 448 inlägg

om tjejer skulle betala för att ringa skulle de/vi inte ringa...
och hellre att någon ringer än ingen, right?

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

mikul skrev:

Nämen alla vet väll att så länge tjejer/kvinnor har fördel så är de inte diskriminering längre, men när killar/män har det så är de absolut diskriminering och är helt absurt att det får gå till så.

Beror väl på synen att den som är i en styrkeposition (könsmaktsordning, patriarkala förtrycket etc) inte räknas som diskriminierad.

caya skrev:

om tjejer skulle betala för att ringa skulle de/vi inte ringa...
och hellre att någon ringer än ingen, right?

Njae...tycker nog det vore bättre att ingen ringde de där skitlinjerna utan tog lite mänsklig kontakt IRL istället. Det skulle alla må bättre av, undantaget ägarna till telefonföretagen som tjänar storkovan på folks ensamhet.

Bendro skrev:

Njae...tycker nog det vore bättre att ingen ringde de där skitlinjerna utan tog lite mänsklig kontakt IRL istället. Det skulle alla må bättre av, undantaget ägarna till telefonföretagen som tjänar storkovan på folks ensamhet.

ja absolut
fast hellre att de ensamma får kontakt med någon än att de dumma får telefontid i rutan. jag blir toklack på sånna helt iq&eqbefriade ring&svaraprogram som förekommer på 3 av 5 kanaler...

Du menar programen med de svåra ordgåtorna som tar hela 3 sekunder att lista ut, bara för att alla skall få känna sig smarta och desperat ringa in gång på gång?

ja precis
http://susnet.se/homWriLyc.html
läs alla kommentarer på inlägget också, det är humor :)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Fast nu är det väl så att nästa alla sånna "sexlinjer" är fejk? Det är tjejer som sitter hemma, tar emot samtalen och får betalt för det. Då kan dom ju likagärna skriva att det kostar för tjejerna också? :)

Är väl inte sexlinjerna som menades? Utan de där "parytlinjerna".

Det är säkerligen samma sorts företag bakom dom, tror du inte det?

Jo men olika upplägg och olika marknadsföring. Sexlinjerna har väl anställda tjejer som spelar kåta...partylinjerna lockar väl vanliga tjejer med att det är gratis att ringa och det var ju det som var orättvisan i första inlägget.

Sexlinjerna använder ju samma marknadsförning.

ja men det är ju för att killar ska tro att det sitter vrålkåta tjejer i stugorna och bara längtar efter att ni ska ringa så de kan smeka sina lustfyllda kroppar till orgasm ;)

Det jag menade var att dom inte kör "Tjejer ringer gratis", i alla fall inte vad jag sett. Och det var ju den diskrimineringen som tråden handlar om. Fast jag har inte någon mer djupgående kunskap om dessa linjer det skall villigt erkännas.

caya skrev:

ja men det är ju för att killar ska tro att det sitter vrålkåta tjejer i stugorna och bara längtar efter att ni ska ringa så de kan smeka sina lustfyllda kroppar till orgasm ;)

Menar du att det inte gör det?? :o Hmm..är det därför tjejerna låter så sura när jag ringer runt på måfå?

näe, de är rätt få om jag ska vara ärlig ;)

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Det e dom här annonserna jag menar:

Hur kan dom godkännas när det finns en lag som tala imot detta?

Annonsen

Och i detta fall så e det e dejtinglinje...

och sen spelar det ju ingen roll ifall det e så att det bara e vi killar som e så duma att betala för det och inte tjejer (ifall det nu e så)

När själva annonsen borde vara olaglig redan från början.

Te.x en hårfrisör för inte annonsera:

Tjejer: 300
killar: 200

utan måste istället skriva pris på olika klippningar.

En krog får inte ha olika åldrar te.x, Men då kvar står frågan: Hur kan dom här företagen få ha olika pris till olika grupper?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det där har varit uppe i jämo eller lliknande nämnd någon gång, men jag vet inte vad utslaget blev.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)