webForumDet fria alternativet

Nollningsföreläsningar

Småprat

6 svar · 656 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Såg en video som fick mig att tänka på den första föreläsningen som jag var på vid universitetet, en så kallad nolleföreläsning.

Se videon här: http://video.feber.se/2006/09/stng_av_mobilen.html

Min nolleföreläsning gick till så här att läraren började prata avancerad juridik i ett fasligt tempo. Han ställde en fråga till en student som inte kunde svara på den och hånade studenten för det. Därefter ställde han ytterligare frågor. När studenten missat tre frågor sa läraren att studenten försuttit sin chans och att han inte tänker lägga nån energi på att hjälpa den studenten under hela kursen. Väldigt många trodde att det var så här hårt att plugga på universitetet. Efter en timmas terror avslöjades det dock att allt bara var ett skämt.

Har ni haft nån nollningsföreläsning, och i så fall, vad hände på den?

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Jag blev själv inte drabbad men jag var både "Phösare" och nollningsansvarig för det program jag gick på högskolan och således aktiv i nollningen.

Vi ordnade en n0lleföreläsning för 2001-års datalogistudenter då en kompis till mig agerade fusknolla. Föreläsningen har jag för mig handlade om minnesmappning och sidindelning för operativsystem. Professorn som drog föreläsningen drog upp exempel efter exempel där min kompis kom med kommentarer om att uträkningar och andra saker var fel till den grad då min kompis fick gå fram till tavlan och visa hur det skulle vara.

Det var rätt många som blev bleka och började fundera på om det här verkligen var en grundkurs i datalogi, och hur är då en D-kurs. §e

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Redan vårat upprop blev en nolleföreläsning med fusknollor och hela baletten.

Innan någon ens ropats upp störtade den vi senare lärde känna som Hôlma in med glasögon, håret på ända och en labbrock (på en mediautbildning? :q) och började yra om att han skulle hålla i första kursen men då det fanns en utbytesstudent i klassen skulle den hållas på tyska och kunde vi tyska? Nähä, okej, det finns nog lexikon nere på Akademibokhandeln...
Samtidigt drog han igång att var och en skulle ställa sig upp och presentera sig med namn, var vi kom ifrån osv lite snabbt. Visst, inga problem.
Hela tiden satt en backslickbrat och babblade i en mobil som ringde hela tiden, högt och tydligt om att han kom in på fel utbildning, istället för Forsbergs var han ute på landet nånstans, när Anders ställde sig upp stammade han så förbannat att vi inte fattade vad han sa men verkade inte ha alla paddlar i vattnet så att säga. Vi satt och vred oss av ångest "men förstår han inte att det här kanske inte är en utbildning för honom..?" och så vidare och så vidare...
Jag genomskådade det när en ställde sig upp och påstod sig vara från Stockholm med den mest hemmasnickrade stockholmsdialekten man kan tänka sig... "Han är då inte från Stockholm, vafaaan är det här..?" :e

Sen reste sig fem-sex pers upp och gick fram till Hôlma och erkände att de drev med oss. Året efter var det vår tur att jävlas med nollorna... §jr

Medlem sedan mars 2004662 inlägg

Hade min nollningsföreläsning för två veckor sen. Skulle ha den första föreläsningen i makroekonomi. Läraren började med att dra några kända ekonomer i historien i början. Sen kom han igång. Jag hade plockat fram anteckningsblocket och antecknade som en galning. Iofs så fattade jag ingenting, men tänkte att det va lika bra att anteckna. Massa långa formler sitter man och skriver av som en galning och efter 45 minuter kommer räddningen i form av människor i overaller in och räddar oss. :e

Kändes ju nästan som man skulle hoppa av efter första föreläsningen. :birp

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Det är det som är skönt med nolleföreläsningar. Många har såna farvågor över hur svårt det ska bli på högskolan så de behöver skrämmas rätt... sen är det jädrigt kul också! ;)

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Vi hade en föreläsning om Organisk Kemi på C-nivå. Det speciella var att föreläsaren var Gunnika, som de brukar kallas på LiTH, dvs två tvillingar (Gunilla & Annika) som båda jobbar som universitetslektorer på Organisk Kemi och som bor tillsammans i en lägenhet. De är mao väldigt lika. En intressant skillnad är dock att den ena är högerhänt, medan den andra skriver lika bra med höger som vänster. Föreläsningen gick väl som fuskföreläsningar gör mest, med en utplacerad fusknolla som svarade på alla svåra frågor föreläsaren kastade ut. "Ja, det är bäst att man kommer ihåg från gymnasiet!"

Det speciella var väl att en bit in i föreläsningen, när föreläsaren fyllt alla sex tavlor i salen var hon tvungen att sudda. Hon skyller på att det är sån oordning på universitetet tidigt på terminen och att det inte finns nåt sudd och slinker ut genom den högra dörren. Nästan direkt kommer hon tillbaka genom den vänstra, men nu är det alltså den andra tvillingen som fortsätter föreläsningen. Hon hittar så småningom på en förevändning om att hämta nåt mer och proceduren upprepas. Till slut, när föreläsningen nått en tokhög nivå kommer föreläsaren på nåt mer, och går utanför dörren och hämtar sin syster. Pow! Dum som man är har man inte märkt nånting, men då faller en del pusselbitar på plats.

Vi har senare haft föreläsningar med Gunnika, kanske börjat morgonen med Annika, och två timmar senare fortsatt med Gunilla. Man märker knappt nån skillnad på personerna, men de kommer tillbaka med ny energi vilket man inte kan säga om oss som sitter trötta i salen när de pumpar in information. ;)

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Vi hade en nollningsföreläsning när jag började civilingenjörsutbildningen. Det skulle vara en introduktionskurs i matematik. En stilig lärare i kostym började med grundläggande matematik, kom över på matriser och till slut blev det riktigt avancerat. Han kom till en punkt där han ställde en fråga och undrade om någon i salen kunde svara. Ner kommer en "utlandsstudent" som enbart pratar engelska med rysk brytning som till en början verkar normal men till slut går även han loss på tavlan. Jag kan säga att det tog lång tid innan jag insåg att det var bluff alltihopa, klart man blev nervös ;).

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)