webForumDet fria alternativet

Stulen design

Webbutveckling

10 svar · 823 visningar · startad av gute

Medlem sedan maj 20024 inlägg
Frågan#1

Hej!

När jag satt och tittade igenom statistiken för min hemsida upptäckte jag att någon hade snott min design rakt av och antyder till att det är dom som gjort den.
Min fråga till er är; Hur gör ni i en sådan situation?

Visst att man kan låna delar av en design, men kolla bland metataggarna i källkoden på http://vikonline.org:1183/ och jämför sedan med min hemsida: http://www.gutehall.com

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Jag hade vänt mig till killen i fråga och påpekat detta.

Trots allt så upphäva copyrighten om det finns en sådan då designen omarbetats så att den på ett antal punkter inte liknar.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Om någon hade snott en design från mig och sen förfulat den så mycket, så hade jag inte brytt mig.

Medlem sedan maj 2001431 inlägg

Jag hade blivit glad att någon använt min design och sett det som en bekräftelse på att jag gjort något bra. Sedan hade jag nog tagit en kopp kaffe och lutat mig tillbaka :)

edit: stavfel :r

Medlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Vad har jag missat ? .. verkar inte vara lika för 5 öre :q

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg
<meta content="Matthias Gutehalls hemsida." name="description" />

Det var väl lite klumpigt gjort.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Ta reda på snubbens adress och skicka en faktura.

/r nu när jag kolla på båda sidorna så är de faktiskt inte speciellt lika. Ingenting jag skulle brytt mig över, din design är verkligen inte unik i någon form alls. Jag menar, det där upplägget är något av det mest klassiska och snabbaste man kan bygga upp.

Tycker du ska skicka ett mail till killen istället och säga hur kul du tycker det är att nån uppskattar din design.

Jag är inte direkt upprörd över att han använder designen, det jag inte gillar är att sidan är snodd rakt av och att mitt namn är borttaget vid copytexten och att han släpper designen under GPL licens.

Han har nu ändrat sin design till något eget.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Du kan ju alltid le lite åt att han tyckte det du gjort var snyggt. Jag menar, det är alltid uppskattat när någon gillar ens verk. Det är inga pengar med i bilden(ett oförskämt antagande), så vad spelar det för roll, egentligen?

Samma sak hände mig själv för en jäkla massa år sedan men eftersom det var ett företags internetsajt var jag mer eller mindre tvungen att kontakta "plagiatmannen". Trots att jag inte alls var nöjd med designen var det någon som snodde den, rakt uppochner.

Se det från den ljusa sidan. :)

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

gute skrev:

Han har nu ändrat sin design till något eget.

en blank sida :e

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)