webForumDet fria alternativet

Medvetet bildmontage eller slump?

Småprat

13 svar · 739 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Expressens online uppplaga 3/8.
Har man passt ihop blderna så "bra" med avsikt, eller råkade det bara bli så, månne? :)

castro.jpg
Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Även om pipan och cigarren går bra ihop rent bildligt tycker jag inte att det där är en insinuation oma tt döda Castro. (Inte mer än vad rubriken är det iaf)

Och för övrigt, bildmontage betyder att man modifierar bilder till att uttrycka något speciellt. Detta är två bilder som var för sig är omodifierade, men däremot placerade på ett lustigt sätt.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

nitro2k01 skrev:

Och för övrigt, bildmontage betyder att man modifierar bilder till att uttrycka något speciellt. Detta är två bilder som var för sig är omodifierade, men däremot placerade på ett lustigt sätt.

Montage innebär ihopsättning. Så visst är det ett montage - medvetet eller omedvetet.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nä, det där faller under redigering/layout om man ska vara petig. ;)

Pace skrev:

Montage innebär ihopsättning. Så visst är det ett montage - medvetet eller omedvetet.

Montage är det när man är inne och petar i själva bilden, enligt mig. (T ex klistrar in en person i en vissa miljö) I detta fall så är det en tydlig ram mellan bilderna, och även utan ramen hade det inte varit något tvivel om vart den ena bilden slutar och den andra börjar.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Skrev värsta långa utredningen, sen precis innan jag skulle posta kom jag på att det var kollage jag tänkte på.

Det blev ju en intressant diskussion om betydelsen av ordet "bildmontage". :)

Man har nog sagt så långt innan det blev en term som tidningar måste använda när dom manipulerat en bild. Så jag tror nog att det är rätt.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

nitro2k01 skrev:

Montage är det när man är inne och petar i själva bilden, enligt mig. (T ex klistrar in en person i en vissa miljö) I detta fall så är det en tydlig ram mellan bilderna, och även utan ramen hade det inte varit något tvivel om vart den ena bilden slutar och den andra börjar.

Fotomontage: sammanställning av olika fotografier (el. delar) till en bild.

Källa: Bonniers svenska ordbok

BETYDELSE: motsv. MONTERA 1: montering, uppsättning, installation; hopsättning. Elektriskt montage.

Källa: SAOB

Ordet du söker är snarare bildmanipulering.

Jag anser inte att bilderna är sammanställda till en bild. Detta är ett fall av layout enligt mig.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Well, det är ju bara en bild (om man går efter att de bara satt ut en "Foto: AP" text) så då är det ju ett montage.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Okkido skrev:

Well, det är ju bara en bild (om man går efter att de bara satt ut en "Foto: AP" text) så då är det ju ett montage.

Nope, har flera bilder samma bildkälla behöver de bara sätta ut det en gång, då gäller det för samtliga bilder.

Jamen.....vad är detta för tjafs egentligen? jag startade tråden för att jag tyckte det var ett intressant och kul sätt att placera bilderna. Inget annat.

Men så började någon tyvärr anse det nödvändigt att anmärka på ordvalet. En gång för alla: Ordet "bildmontage" har funnits långt innan det blev en "juridisk" term för manipulerade bilder i tidningar och TV. (Anmärk nu inte på "juridisk", please). Tydligen förstod inte han/hon som anmärkte på ordvalet det, utan trodde kanske att det uppfunnits på sjuttitalet.

Kan vi inte lägga det här till handlingarna nu? :)

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Placeringen av dessa två bilder mot varann, är väl snarast provokativ... Lite väl talande för att vara slump tror jag...

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)