Även om pipan och cigarren går bra ihop rent bildligt tycker jag inte att det där är en insinuation oma tt döda Castro. (Inte mer än vad rubriken är det iaf)
Och för övrigt, bildmontage betyder att man modifierar bilder till att uttrycka något speciellt. Detta är två bilder som var för sig är omodifierade, men däremot placerade på ett lustigt sätt.
Och för övrigt, bildmontage betyder att man modifierar bilder till att uttrycka något speciellt. Detta är två bilder som var för sig är omodifierade, men däremot placerade på ett lustigt sätt.
Montage innebär ihopsättning. Så visst är det ett montage - medvetet eller omedvetet.
Montage innebär ihopsättning. Så visst är det ett montage - medvetet eller omedvetet.
Montage är det när man är inne och petar i själva bilden, enligt mig. (T ex klistrar in en person i en vissa miljö) I detta fall så är det en tydlig ram mellan bilderna, och även utan ramen hade det inte varit något tvivel om vart den ena bilden slutar och den andra börjar.
Montage är det när man är inne och petar i själva bilden, enligt mig. (T ex klistrar in en person i en vissa miljö) I detta fall så är det en tydlig ram mellan bilderna, och även utan ramen hade det inte varit något tvivel om vart den ena bilden slutar och den andra börjar.
Fotomontage: sammanställning av olika fotografier (el. delar) till en bild.
Jamen.....vad är detta för tjafs egentligen? jag startade tråden för att jag tyckte det var ett intressant och kul sätt att placera bilderna. Inget annat.
Men så började någon tyvärr anse det nödvändigt att anmärka på ordvalet. En gång för alla: Ordet "bildmontage" har funnits långt innan det blev en "juridisk" term för manipulerade bilder i tidningar och TV. (Anmärk nu inte på "juridisk", please). Tydligen förstod inte han/hon som anmärkte på ordvalet det, utan trodde kanske att det uppfunnits på sjuttitalet.
Kan vi inte lägga det här till handlingarna nu? :)