Sitter på livsmedelsverkets sida och läser E-nummercykeln, tex E 1450.
Efter att ha gått igenom några så har jag hittat några krångliga namn, som tex exemplet som är: Natriumoktenylsuccinatstärkelse
Andra är;
E 1202 Polyvinylpolypyrrolidon
E 624 Monoammoniumglutamat
E 476 Polyglycerolpolyricinoleat
E 466 ..., natriumkarboximetylcellulosa
E 434 Polyoxietylensorbitanmonopalmitat
E 217 p-Hydroxibensoesyrapropylesterns natriumsalt
Varför ha så långa och krångliga namn. Inget man direkt uttalar utan att staka sig. Det flyter ju inte ens på...
Långa ord är roliga, men även långa sammansättningar, t.ex. produktnamn från Microsoft. Jag hittade på en skiva i vår senaste MSDN-prenumration en mjukvara som heter "System Center Capacity Planner and Data Protection Manager 2006". :D
Jag funderar dock på ifall det är två separata mjukvaror, då de skiljs av ett "and".
Det är inte ett långt ord men jag kom ändå att tänka på president Mobutu i Zaïre. Hans fullständiga namn är "Mobutu Sese Seko Kuku Ngbendu wa za Banga" vilket betyder "Den allsmäktige krigaren som tack vare sin uthållighet och obändliga vilja att vilja går från seger till seger och lämnar eld i sitt spår".
Det är inte ett långt ord men jag kom ändå att tänka på president Mobutu i Zaïre. Hans fullständiga namn är "Mobutu Sese Seko Kuku Ngbendu wa za Banga" vilket betyder "Den allsmäktige krigaren som tack vare sin uthållighet och obändliga vilja att vilja går från seger till seger och lämnar eld i sitt spår".
På nåt vis får jag lite Sauron-vibbar av det där namnet..
De kemiska namnen berättar ju precis vad de innehåller, i vissa fall förkortas de ju dock ner en aning.
Jag gillar Hexakosioihexekontahexafobi
Jo det förstår jag att det är, men ändå. Hur jävla lätt är det att uttala dem. Länk till E-nummercykeln om det är nåt ni udrar över ;)
En följdfråga på detta. Vissa är ju alergisk mot rött. Är man då även tex alergisk mot:
E 120 Karmin/karminsyra (röd)
E 122 Azorubin/karmosin (röd)
E 123 Amarant (röd)
E 124 Nykockin (röd)
E 127 Erytrosin (röd)
Allergisk mot rött? Man kan väl knappast vara allergisk mot en färg? I så fall så är det väl något specifikt ämne eller nån äömnesgrupp som man är allergisk mot?
Annars har jag i regel inget problem med långa kemiska namn, då delarna faktiskt betyder något för mig och inte bara är ett virrvarr av bokstäver.
He he det där var lite roligt. Jag menar om man jämför översättning till svenska så är den ju enormt mycket längre :D
Web-Tor skrev:
"Mobutu Sese Seko Kuku Ngbendu wa za Banga"
"Den allsmäktige krigaren som tack vare sin uthållighet och obändliga vilja att vilja går från seger till seger och lämnar eld i sitt spår".
Allergisk mot rött? Man kan väl knappast vara allergisk mot en färg? I så fall så är det väl något specifikt ämne eller nån äömnesgrupp som man är allergisk mot?
Har jag vissa röda färger i utkanten av mitt synfel blir de starkt pulserande och efter en stund får jag huvudvärk. Det måste räknas som färg-allergi :)
492 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2