webForumDet fria alternativet

TeliaSonera, a success story

Småprat

13 svar · 763 visningar · startad av Rikard

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Frågan#1

I fredags vid 10-tiden dök en representant för det bolag som installerar vår larm upp. Han informerade mig att abonnemanget som larmet använder sig av för att koppla upp sig mot SOS Alarm har blivit avslutat.
Vi stod i praktiken med ett välfungerande larm som dock inte skickar vidare inbrottslarmsignalen till larmcentralen, vilket innebär att väktarna aldrig skulle ha dykt upp om larmet hade gått. Ett något prekärt läge, om vi säger så.

Efter en mycket kort undersökning konstaterade jag att larmet har använt sig av ett nummer som var kopplat till vår gamla modempool. En pool som togs ur drift för två år sedan och sades upp av mig, så sent som i år.
Naturligtvis borde jag ha dubbelkollat detta innan det gruppnumret med tillhörande undernummer (varav larmet var kopplat till ett) sades upp. Samtidigt borde aldrig ett larm ha varit inkopplat till vår modempool.

Nåväl. Jag ringde upp min säljkontakt på Telia och förklarade läget. Jag blev ombedd att registrera ett ärende på kundtjänsten och därefter återkomma med ärendenumret. Så görs. Kundtjänst informerade mig att eftersom abonnemanget var fysiskt bortkopplat så skulle det förmodligen att ta tre dagar innan abonnemanget är inkopplat igen - vilket är den kortaste tiden vid brådskande ärenden.
Min säljkontakt rings upp igen och nu började det stora arbetet - att få kolossen TeliaSonera på lerfötter att springa hundra meter på tid.

Jag vill nog inte veta hur mycket energi min säljkontakt la ner under dagen, för min skull. Men jag har en föraning med tanke på att jag blev uppringd av någon ansvarig på dispatchercentralen(?) i Göteborg.
Oavsett vilket. 15:30 på eftermiddagen ringdes jag upp av först TeliaSonera och därefter vårt larmbolag, vilka båda bekräftade att abonnemanget är installerat och testat och att larm åter kan skickas till SOS Alarm.

Summa sumarum.
Från intial beställning till färdig installation med fysisk inkoppling: ~5 timmar 30 minuter.

Något senare på eftermiddagen överskickades ett antal biocheckar till min säljkontakt för vidarebefordran till berörda inom koncernen - som tack för den snabba insatsen.

TeliaSonera rockar.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

När jag jobbade på Tele2 förut hade jag lite kontakt med Telia. Det handlade oftast om kunder som flyttat över till oss. Men fick man bara tag på rätt person hos Telia så löste det sig snabbt.

Hos min nuvarande arbetsgivare har vi dock inte Telia som leverantör, utan vi har ett statligt verk i stället (Banverket). Men de sköter sig också bra. De få gånger jag har behövt felanmäla har de fixat det på kort tid.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Telia ÄR bra, så länge man slipper ha kontakt med dem i egenskap av privatperson.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

@nders skrev:

Telia ÄR bra, så länge man slipper ha kontakt med dem i egenskap av privatperson.

Hade samma mening på tungan. (y)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Tycker de är bra även som privatperson.

Medlem sedan maj 2006296 inlägg

Telias support har jag aldrig haft problem med heller. Det är snarare deras produkter, tjänster och prissättning jag har haft problem med.. Supporten får högsta betyg.

Medlem sedan apr. 2006190 inlägg

Själv har jag bara dåliga erfarenheter av TeliaSonera.

För det första tar dom betalt för abonemangen två månader i förväg. Så man måste betalat abonemangskostnaden för Juli innan Maj är slut. Säjer man sedan upp abonemanget så får man inte behålla det dom där två månaderna som man redan betalat för.

När jag skulle säja upp mitt abonemang (som inte hade någong uppsägningstid) så svarade dom inte på tre veckor, men jag fick ett mottagningsbevis, så jag vet att dom fått mailet. Jag mailade då supporten igen och påpekade att jag tolkade deras tystnad som att mitt abonemang var uppsagt och att jag inte kommer betala några mer fakturor från dom.
Det tog då 5 minuter innan dom svarade att dom skulle säja upp det nu, men att det skulle ta några veckor innan det vart klart, så därför skulle jag behöva betala en månadsavgift till.

Att dom sedan saltar räkningarna gör ju inte saken bättre heller. Som tur är så har flera stora förtag startat en process mot telia om det, så det kanske är slut med sånna saker.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

intesa skrev:

För det första tar dom betalt för abonemangen två månader i förväg. Så man måste betalat abonemangskostnaden för Juli innan Maj är slut. Säjer man sedan upp abonemanget så får man inte behålla det dom där två månaderna som man redan betalat för.

Helt fel.
När jag bytte från Telia för några månader sen kom det per automatik hem ett utbetalningskort för den tid som var förbetald. (y)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

:stefan: skrev:

Helt fel.
När jag bytte från Telia för några månader sen kom det per automatik hem ett utbetalningskort för den tid som var förbetald. (y)

När jag bytte skickade de, efter att jag sagt upp abonnemanget, en räkning för tre månader (varav jag hade utnyttjat en halv). Det krävdes 5-10 samtal till kundtjänsten innan jag fick prata med en person som var kompetent och serviceinriktad nog ordna så att jag inte behövde betala in pengar för de två och en halv månad jag inte längre var kund. Konstigt att det gick till slut med tanke på att alla jag pratade med innan hävdade att det var totalt omöjligt. :OO

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

muskot skrev:

När jag bytte skickade de, efter att jag sagt upp abonnemanget, en räkning för tre månader (varav jag hade utnyttjat en halv). Det krävdes 5-10 samtal till kundtjänsten innan jag fick prata med en person som var kompetent och serviceinriktad nog ordna så att jag inte behövde betala in pengar för de två och en halv månad jag inte längre var kund. Konstigt att det gick till slut med tanke på att alla jag pratade med innan hävdade att det var totalt omöjligt. :OO

Fördelen med Telia är också nackdelen...

Det är ett enormt företag med ett gigantiskt intranät där massor av information finns. Jag hade inga problem med att använda det när jag jobbade i kundtjänsten och de flesta unga har inte det, men många av de äldre hade lite bökigare med den biten. Samtidigt har allt blivit mer och mer kundinriktat och kundvänligt på senare år - för en tio-tjugo år sen hade du nog fått se dig i månen helt efter de där pengarna, alternativt fått gå in på en Teliabutik och fylla i formulär för att få ut dom. ;)
Samtidigt är de äldre en enorm kunskapsbank när det gäller telefonnätet. När det vanliga gränssnittet i datorn inte klarade vissa saker fick man göra det "manuellt" med kommandon direkt mot Axestationen - jag satt och rev mig i skallen och fattade ingenting medan gammelgårdarna med tjugo år på stället satt och knackade kommandon ur huvudet... :o

Medlem sedan apr. 2006190 inlägg

Helt fel.

Vadå helt fel? Det är fakta, jag vet, det hände så med mig och uppenbarligen med andra också (muskot)!!!

Fördelen med Telia är också nackdelen...

Helt fel. Det finns ingen fördel med Telia.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

intesa skrev:

Vadå helt fel? Det är fakta, jag vet, det hände så med mig och uppenbarligen med andra också (muskot)!!!

Nja, hade jag betalat in pengarna hade jag säkerligen fått tillbaka dem efter ett tag. Det hände i alla fall för ett par år sedan, när jag sade upp mitt dåvarande fasta telefoniabonnemang.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

intesa skrev:

Helt fel. Det finns ingen fördel med Telia.

Jodå, visst finns det en del fördelar med Telia.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

http://www.crossroads.se/teliafordelarwebshop/TeliaShopLogin.asp

Där finns det fördelar med telia ;)
Själv har man gått en Avi, ska hämta ut mina nya vattenkokare snart! :e

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)