Flyttad från "Nytt webskoj"
Diskussion: Teorin om "Six degrees of separation" dvs att det är aldrig
mer än 6 steg mellan dig och någon annan av alla jordens invånare.
Tidigare inlägg av Mad Monkey, nitro2k01 och Coccozz.
nitro2k01 skrev:
Det dar med 6 steg kan du inte bevisa! Det kan vara sa att pga sociala strukturer sa ar sannolikheten hog att det ar sa, men inte i alla fall. Betank t ex en kedja av sex personer som bara kanner den som ar framfor och bakom sig sjalv, utom den som ar langst bak som bara kanner personen framfor, och forutom mig som som star langst fram och har kontakt med resten av varlden. Personen langst bak har alltid minst sex steg till en godtycklig person i varlden, som inte star i kon.
Mad Monkey skrev:
Kolla in länken :stud
http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation
nitro2k01 skrev:
Detta ar alltsa:
- En teori
- En teori baserad pa hur manskliga relationer fungerar. Men eftersom dessa inte ar lika mellan alla manniskor sa ar det inte helt sakert att stammer mellan precis alla godtyckliga manniskor. Daremot ar sannolikheten hog att det ar sa, men det ar nagot annat.
Sa din mening i forsta inlagget skulle ha varit "Det är nastan aldrig mer än 6 steg mellan dig (vemsomhelst) och resten av jordens
invånare !!"
Aven om det inte later lika spektakulart.
Coccozz skrev:
Om man skulle vara lika petig som du är nu så skulle man isf inte kunna använda fingeravtryck som bevismaterial, för att alla har individuella fingeravtryck är också bara en teori.
Ingen har någonsin testat alla människors fingeravtryck, jämfört och bevisat att det är så. Enligt dig så visar fingeravtryck bara att det är högst troligt att den misstänkte genomförde brottet, ändå säger man i de flesta fall att han/hon gjorde det, ge dig på det gigantiska felskrivandet istället.
nitro2k01 skrev:
Man har hittills inte hittat tva personer med identiska fingeravtryck, men i deras forskning forekom det ibland vagar mellan tva manniskor som var langre an sex steg. Jag havdar att detta fenomen ar kulturberoende, beroende pa hur manniskor tar kontakt med varandra. Detta experiment gjordes i USA, och dar havdar jag att det ar stor sannolikhet att man kan hitta en vag pa sex steg mellan tva personer. Om man skulle utoka till hela varlden tror jag att sannolikheten att hitta sexstegskedjor skulle minska, men anda vara relativt hog.
Coccozz skrev:
Förändrar väl inte att det fortfarande är obevisat och därmed en teori?