Sitter i godan ro och lyssnar på en musikvideo (Xvid-format) i vlc media player i datorn medan jag samtidigt jobbar med bilder i Photo shop.
Växlar över ibland och kollar lite på filmen (konsert med Mike Oldfield)
Vackert filmat tänker jag och får för mig att ta en skärmdump av filmen och pausar sålunda och trycker print screen.
Slår på videon igen och lyssnar vidare medan jag växlar över till photo shop öppnar ett nytt tomt dokument och klistrar in skärmdumpen med ctrl v.
Och visst blir det en bild av mike oldfield men en rörlig sådan!
Dokumentet i photo shop visar exakt samma bild som mediespelaren.
Öppnar en annan bild och klistrar in skärmdumpen igen och visst blir det rörlig bild här med.
Riktigt roligt för nu kan jag lägga den bilden i hörnet av photoshops arbetsyta och kolla film samtidigt som jag jobbar... haha
Dock blir det inte rörlig bild på miniatyrerna i bridgen... :)
Jag skulle gissa att overlay funkar på så vis att programmet ritar en violett (Eller annan färg) rektangel, som sedan overlayen projiceras på. Skärmdumpen visar "egentligen" bara denna färg, men videon visas pga overlayen, eftersom den har samma färg och storlek. Pröva att spara bilden, stänga ner vlc och photoshop och öppna bilden i photoshop igen och se hur den ser ut.
Troligen kommer du se en violett eller svart yta.
Jag skulle gissa att overlay funkar på så vis att programmet ritar en violett (Eller annan färg) rektangel, som sedan overlayen projiceras på. Skärmdumpen visar "egentligen" bara denna färg, men videon visas pga overlayen, eftersom den har samma färg och storlek. Pröva att spara bilden, stänga ner vlc och photoshop och öppna bilden i photoshop igen och se hur den ser ut.
Troligen kommer du se en violett eller svart yta.
Ja den är kolsvart.
Lite roligt var det också för det gick att klistre in över vilken bild som helst och den blev då videoskärm så att säga. :)
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2