webForumDet fria alternativet

När man minst anar det...

Småprat

14 svar · 1 084 visningar · startad av Cassady

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg
Frågan#1

... så dyker dom upp.

Kom hem efter en jobbig föreläsning och ett ungt gympass igår. La mig på sängen för att slökolla lite på TV. Givetvis somnar jag. Vaknar av att det ringer på dörren. Som den zombie jag var vid det tillfället masade jag mig ur sängen och lyckades halvt medveten få upp dörren. Det första som möter mina ögon är ett sådant här emblem. Insåg med ens vad som var i görningen. Vände mig om och insåg att TV:n var på med hög volym och att snubben såg den stå och flimmra bakom min rygg :) . Hade ingen chans att komma undan. Bara att se sig slagen. Försökte lamt skämta om att jag inte hade någon TV. Snubben var måttligt road. Så nu är frågan. Hur mycket behöver jag betala för min licens? jag menar. Får jag straffavgift för att jag inte anmält tv-innehav?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Om du har lånat från TV från mig förra veckan är det OK att betala en period bakåt.
Du ville ju bara kolla min TV och kanalutbudet.
Har du glömt köpeavtalet tror jag att jag har en kopia!

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

nej, du får betala från det datum du sade att du skaffat tv:n, då säger du ju att du just skaffat den.

när nästa räkning kommer, vänd på den, skriv i att den packat ihop och att du slängt den (avanmälan).

risken att det plingar på dörren igen inom överskådlig framtid är mycket liten, när det väl gör det, upprepa proceduren

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Som en vis man sade, "Ärlighet varar längst"! :bire

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ibland kan korskoppling mellan trådar ge besynnerlig information ;-) :birp :birp

Medlem sedan feb. 200420 inlägg

hopparn skrev:

nej, du får betala från det datum du sade att du skaffat tv:n, då säger du ju att du just skaffat den.

när nästa räkning kommer, vänd på den, skriv i att den packat ihop och att du slängt den (avanmälan).

risken att det plingar på dörren igen inom överskådlig framtid är mycket liten, när det väl gör det, upprepa proceduren

Och så gnäller folk på att tv licensen är dyr, inte undra på det när folk gör som det råds till här ovan, blir vi andra ärliga som får betala för ert tv tittande också

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

@nders skrev:

Som en vis man sade, "Ärlighet varar längst"! :bire

Lasp skrev:

Ibland kan korskoppling mellan trådar ge besynnerlig information ;-) :birp :birp

(y) (y) :birp

Medlem sedan okt. 20041 556 inlägg

Nu skärpt tvavgiftskontroll i:
Nässjö
Växsjö
och i Utah...
Visste inte att Radiotjänst tog sig ända till Utah...

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Travoni skrev:

Visste inte att Radiotjänst tog sig ända till Utah...

Oja, man kan inte undgå dom nånstans. ;)

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

pr0zac skrev:

Och så gnäller folk på att tv licensen är dyr, inte undra på det när folk gör som det råds till här ovan, blir vi andra ärliga som får betala för ert tv tittande också

nu gör jag inte detta längre pga bättre ekonomi och ärlig sambo, men se det så här i stället. Varför betala för det som kan finansieras på annat vis. Behandla skattepengarna bättre och finansiera den sk public servicen med det eller nåt annat smart alternativ. Avskaffa TV-licensen nu!

Medlem sedan feb. 200420 inlägg

hopparn skrev:

nu gör jag inte detta längre pga bättre ekonomi och ärlig sambo, men se det så här i stället. Varför betala för det som kan finansieras på annat vis. Behandla skattepengarna bättre och finansiera den sk public servicen med det eller nåt annat smart alternativ. Avskaffa TV-licensen nu!

Well Spoken.

Kan bara hålla med, tv licenen är en förlegad sak, nu håller dom ju dock på att förnya den och vill att den ska kallas medie licens och innefatta även internet streaming av tv också, streaming tilll mobiltelefoner osv osv.

Tv licensen känns väldigt gammal modig nu, tex så nu när man endå ska införa digital tv så hade dom ju kunnat kryptera möget och dom som betalar licensen får ett programkort så att dom kan se resten får snällt vara utan.

Men tv licensen så som den är idag är lagstadgad så igentligen har man inget val om man vill betala eller ej, ej iheller bör man uppmana till lagbrott på ett forum, med eller utan glimten i ögat.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Cassady skrev:

... så dyker dom upp.

Kom hem efter en jobbig föreläsning och ett ungt gympass igår. La mig på sängen för att slökolla lite på TV. Givetvis somnar jag. Vaknar av att det ringer på dörren. Som den zombie jag var vid det tillfället masade jag mig ur sängen och lyckades halvt medveten få upp dörren. Det första som möter mina ögon är ett sådant här emblem. Insåg med ens vad som var i görningen. Vände mig om och insåg att TV:n var på med hög volym och att snubben såg den stå och flimmra bakom min rygg :) . Hade ingen chans att komma undan. Bara att se sig slagen. Försökte lamt skämta om att jag inte hade någon TV. Snubben var måttligt road. Så nu är frågan. Hur mycket behöver jag betala för min licens? jag menar. Får jag straffavgift för att jag inte anmält tv-innehav?

När jag pluggade och levde på studielån blånekade jag och hänvisade till att vi hade tv i källaren i korridoren, men för ett år sen åkte jag dit så det sjöng om det... :e

Det ringde medan jag tittade på nyheterna, den trådlösa hade dött så jag störtade bort till den gamla sladdtelefonen (som inte har nummerpresentation) och svarade där.
"Ja hej, det var från Radiotjänst"
"Öhm, tjena..." (ungefär här inser jag att Rapport står på bra högt och jag når inte fjärren)
"Jag ser här att du har köpt en tv på Netonnet för några veckor sen?"
(det var ju bara att se slaget som förlorat)
"Öhm, ja, jo, det stämmer..." :r

De vet ju om att folk blånekar intill döden för att slippa pröjsa avgiften, men när man väl erkänner att man har tv brukar de inte vara direkt aggressiva. Jag fick min avgift från dan hon ringde, trots att jag skaffat tvn säkert två månader tidigare. Straffavgifter var det inte tal om - de har nog insett att de skjuter sig ännu mer i foten då... ;)

Dessutom, fem spänn om dan har man råd med - så är det bara...

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

:stefan: skrev:

"Jag ser här att du har köpt en tv på Netonnet för några veckor sen?"

Hur kunde han veta det :q

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Alla försäljningar av nya tv-apparater ska anmälas av butikerna.

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Pedda skrev:

Alla försäljningar av nya tv-apparater ska anmälas av butikerna.

På det viset, hade jag ingen aning om.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)