webForumDet fria alternativet

Hur funkar oddset?

PHP

6 svar · 726 visningar · startad av wmaster

Medlem sedan dec. 2001349 inlägg
Frågan#1

Jag skriver en php-applikation där man kan satsa på olika hästar i ett lopp och man ska kunna få oddset för varje häst. Hur beräknas egentligen oddset? Min algoritm kan gärna vara väldigt förenklad så att den bara tar hänsyn till hur stora satsningar som gjorts på hästen/hästarna i loppet..

Trevligt om ni har någon förklarning/lösning att dela med er :)

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

wmaster skrev:

Hur beräknas egentligen oddset?

Öh, va? Odds multipliceras väl bara med insatsen..? ;)

Ja för att få fram vinsten så multipliceras insats med odds...Men hur bestämms självs odds-talet..

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

Enligt en mattelärare som jag hade så är det datorer som beräknar oddset. Datorn beräknar sannolikheten för att t.ex ett lag ska vinna mot sin motståndare. Den kollar på hur det har gått för laget när de har mött sina motståndare förut, vilka spelare som gjort målet, om spelarna är med, målskillnaden osv. Sedan beräknar datorn detta med någon formel. Tror vart fall att det går till så här. Enligt min förra mattlärare :)

Hm okej men det måste ju finnas någon simplare "version" :p
Går det inte att basera odds enbart på insatserna?
Om totala insatserna är stora så får en häst som det har satsts lite på höga odds och tvärtom? (Total insats på alla hästar i loppet) / (Insats på just den hästen) = Odds för den hästen. Då stämmer det att en "favorit" (som många satsar på, dvs mycket pengar) får lågt odds. Men då blir det problem om det inte har satsats något innan eller om man satsar mer på hästen än vad de totala insatserna är, för oddset kan väl aldrig vara lägre än 1 vad jag vet... :s

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Du tänker rätt, oddset blir ju aldrig lägre än 1 om du använder din formel. Om sammanlagt 15 000:- har satsats i loppet, så kan ju max 15 000:- ha satsats på en och samma häst = 1.0 i odds.

Ah just det...det stämmer nog. Om man adderar sin egen satsning till det totala innan man utför divisionen så bör det funka.

Ex 1. Totalt = 1000, Min satsning = 11
Odds: (1000+100)/100 = 10

Ex 2. Totalt = 0, Min satsning = 50
Odds (0+50)/50 = 1

Ex 3. Totalt = 100, Min satsning = 1000
Odds (100+1000)/1000 = 1,1

Så detta bör väl fungera då, tack Spin för att du fick mig att inse att det kanske var rätt ändå :D

Nästa problem blir att köra själva loppen...hur stor chansen att en häst vinner bör ju bero på tidigare resultat (dvs hur bra den är)....cheers

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)