webForumDet fria alternativet

VoIP

Bredband & telefoni

9 svar · 518 visningar · startad av nitro2k01

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg
Frågan#1

Mitt jobb ska äntligen slänga ut IP-telefonin och skagga fast telefoni. Under tiden jag använde IP-telefoni så skrev jag dock denna Uncyclopedia-artikel för att visa hur jag kände mig.
IP-telefoni är väl kanske inte helt moget ännu...

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

This article is a stub. The article submitter may also have been smoking crack.

Yääää! :moose

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

va tråkigt att det fungerat så dåligt för er :l

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Kört Ip telefoni nu i över ett år via BBB
Inte ett enda strul
biligt o bra samt kvaliten på ljudet e fan bättre än felia

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

nitro2k01 skrev:

Mitt jobb ska äntligen slänga ut IP-telefonin och skagga fast telefoni. Under tiden jag använde IP-telefoni så skrev jag dock denna Uncyclopedia-artikel för att visa hur jag kände mig.
IP-telefoni är väl kanske inte helt moget ännu...

Vi införde IP-telefoni med mlundboms hjälp. Det har fungerat klockrent. De två fel vi har haft under perioden har varit av synnerligen lindrig art. I ena fallet var det ett hårdvarufel - som påverkade c:a 8 av 100 användare. Det löstes på 45 minuter.
Vid de andra tillfället hängde sig en av ISDN-kanalerna. D.v.s. det var ett operatörsrelaterat problem.

mlundom ska för övrigt lovordas som böveln! (y)
Han kan få mina varmaste rekommendationer!

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jo, de avbrott som har varit för mig har varit ytterst få och lindriga, men det som är värre är att ljudet är hackigt, bitvis bitreducerat. (Tänk 8-bitars ljudkort, tänk sen 2-bitars ljudkort) Vid samtal till vissa växlar kopplas samtalet ner när telefonisten kopplar mig vidare. Till andra växlar går det inte att ringa, fast det går att ringa dit från mobiltelefon. Och sist men inte minst så har jag varit med om att samtal har kopplats till fel ställe. Jag vet att jag inte slog fel nummer eftersom jag kopplades rätt när jag tryckte på knappen för att ringa upp det senaste numret.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Det skulle vara kul att veta vilken teknisk lösning ni har.

Inget av det där känner jag igen. Ljudkvaliten är precis lika bra som förut. Samtal går alltid rätt och dessutom har tiden det tar att koppla upp ett samtal kortats ner till någon tiondels sekund. Detta märks särskilt om jag har ringt ett nummer och fått upptagetton. Om numret är upptaget när jag trycker på redial-knappen så tutar det upptaget inom en tiondels sekund. Intressant fenomen som har konstaterats efter införandet av IP-telefonin.
Skillnaden är kanske att vi styr över tekniken själva och går över till vanlig telefoni när vi lämnar företagets väggar?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Rikard skrev:

Inget av det där känner jag igen. Ljudkvaliten är precis lika bra som förut. Samtal går alltid rätt och dessutom har tiden det tar att koppla upp ett samtal kortats ner till någon tiondels sekund. Detta märks särskilt om jag har ringt ett nummer och fått upptagetton. Om numret är upptaget när jag trycker på redial-knappen så tutar det upptaget inom en tiondels sekund. Intressant fenomen som har konstaterats efter införandet av IP-telefonin.
Skillnaden är kanske att vi styr över tekniken själva och går över till vanlig telefoni när vi lämnar företagets väggar?

Lite av det jag är ute efter. Handlar ju helt och hållet om hur man implementerar IP-telefonin. Om man med IP-telefoni menar att man har BBB "Ip-telefoni", kör IP-telefoni utan QoS från nån konstig leverantör, Skype, eller satsar på en Cisco Callmanager och Unity lösning med vanliga trådar till telefonileverantören så måste man förstå att det gäller väldigt skilda resultat.

Vinsten med IP-telefoni är inte främst lägre telefonitaxor för företag (även om man kan uppnå det också). Det är mindre abonnemangsavgifter (iaf om man har flera kontor), centraliserad drift, fria internsamtal (om man har många kontor), enklare uppsättning och konfigurering av telefoner, större kontroll av telefonin, mer avancerade tjänster såsom Unity lösningar (voicemail till inkorg, kalendern i Exchange kopplas till voicemail meddelande osv osv), endast behov av ett nätverk osv osv.

Jepp, och det är Cisco-lösningen vi implementerade under hösten. Glimrande lösning med många synnerligen trevliga bieffekter såsom att personalen t.ex. väljer fast telefoni före den mobila numera.

315 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
176 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
174 ms — ändringar (db)