Nu vet jag inte om detta passar in i just detta forumet, men hittade inget bättre ställe så här får det bli. :p
I alla fall. Innan vi gick ut på jullov så gav våran flummige kemilärare oss i klassen en riktigt svår tankenöt and fundera och klura på under lovet. Den gick ut på följande:
Du är fånge i ett fängelse. Men nu har de uttråkade vakterna beslutat att spela ett litet spel med dig. De förklarar att du får en chans att släppas fri, men även så riskerar du att dö.
De säger att i nästa rum finns två dörrar och två vakter. Den ena dörren leder till friheten och den andra till döden. Den ena av vakterna ljuger och den andra talar sanning.
Du får inte reda på vilken vakt som står framför vilken dörr.
Du får bara ställa en enda fråga till en av vakterna, sedan måste du bestämma dig för vilken dörr som du ska välja.
Frågan är alltså då: "Vilken fråga skall du ställa för att med 100% säkerhet veta vilken dörr som kommer att ta dig till friheten?" :q
Får mig att tänka på den här tråden (där mitt svar blev accepterat, vilken ironi :e) men eftersom man inte kan fråga var vakterna kommer ifrån så funkar ju inte frågan i det här fallet. :o
Har alltså ingen idé. Nu återgår jag till min sömn! :birp
Precis, fången skulle fråga "Vilken väg skulle din vaktkompis säga var vägen till frihet"?
Om den han frågar råkar vara den sanningssägande vakten så kommer han att säga som det är dvs. vilken väg den andre vakten skulle peka på. Och eftersom den andre vakten ljuger så kommer det att vara vägen som inte går till frihet.
Om den du frågar råkar vara den ljugande vakten så kommer han att ljuga om vilken av vägarna den sanningssägande vakten skulle peka ut. Alltså pekar han också på vägen som inte går till frihet.
Fången skall alltså gå genom dörren som vakten han frågar inte pekar på!
Precis, fången skulle fråga "Vilken väg skulle din vaktkompis säga var vägen till frihet"?
Om den han frågar råkar vara den sanningssägande vakten så kommer han att säga som det är dvs. vilken väg den andre vakten skulle peka på. Och eftersom den andre vakten ljuger så kommer det att vara vägen som inte går till frihet.
Om den du frågar råkar vara den ljugande vakten så kommer han att ljuga om vilken av vägarna den sanningssägande vakten skulle peka ut. Alltså pekar han också på vägen som inte går till frihet.
Det spelar ju ingen roll eftersom båda kommer peka på fel dörr
Du får ju bara fråga en av vakterna. Och då kan du ju omöjligt veta om vakten du frågar är den som ljuger eller den som talar sanning.
r/ Okay, det tog tid innan jag fattade. Men nu är jag med. :) Frågar man vakten som talar sanning så kommer ju han peka på dörren som polaren skulle säga. Bah, jag är så trög. (Hänvisar till min avatar :P )
Men hur vet vakten som talar sanning om att hans polare skulle ljuga vid en eventuell fråga? :OO
Om du frågar Vakt 1 vad hans kollega hade svarat på vilken väg det var som var rätt så hade ju Vakt 2 ljugit och sagt att fel dörr var rätt väg.
Om du frågar Vakt 2 så frågar han Vakt 1 (som talar sanning), men eftersom Vakt 2 alltid ljuger, ljuger han även här.
Det ska jag plugga in till en tenta i Organisk Kemi 2 nu den 16 januari. :) Det är nån sorts reaktion där det spjälkas av en vatten iallafall, mer minns jag inte efter ett jullov. Det är lite poängen, om din kemilärare läst om dom kommer han säkert inte ihåg dom.. :D