webForumDet fria alternativet

Astoria

Småprat

14 svar · 476 visningar · startad av devotion

Medlem sedan jan. 20013 582 inlägg
Frågan#1

Oj!

Det där tycker inte jag var snyggt...

Astorias grafiska profil

devotion

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Nähä. :q

Nähä.

Vad tycker du? ;)

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Inga större fel, har sett både bättre och sämre.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Istället för Sandrews?! ...ja jag tyckte den var lite cool... men så gillar jag östersländskt också :)

:)
Detta var iofs coolt...

– Vi har hämtat kraft och inspiration ur den fantasi som filmer bygger på – upplevelsen och den resa man som passiv biobesökare kastas in i. Just betraktaren blir vår andra symboliska källa. Människan och filmen. Ögat och duken.

Devotion

Det låter som något nyspiritualistiskt a-la Matrix :)

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Det är ju inget större fel på namnbytet, men logotypen skulle jag inte ens trycka på dasspapper. Crazy ugly. :bla

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Astoria? Det namnet klingar inget som helst bio med mig.

Logotypen ska vi inte prata om. Men meningen "gor om, gor ratt" passar fruktansvart bra.

Känns lite beigt... men jag kommer ihåg att i "En prins i N.Y." där skulle Konungen bo på "Waldorf Astoria" som var ett lyxhotell i Queens

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Nej, den är verkligen inte fin. Men smaken är ju som baken. Kluven och full av skit...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det var inte vackert nånstans, svårläst och jävlig...
Men varför döpa en hel kedja efter en gammal hederlig biograf i Stockholm? Vad var det för fel på Sandrews?

..och enligt deras egen logik, ska Royal i Jönköping byta namn till Astoria Brunnsgatan då? :q

Nej, behåll de gamla invanda, klassiska namnen!

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Danny skrev:

Känns lite beigt... men jag kommer ihåg att i "En prins i N.Y." där skulle Konungen bo på "Waldorf Astoria" som var ett lyxhotell i Queens

Ja men det finns pa riktigt, och ar ett gammalt hotell. Astoria ar aven en stad i usa. Men det maste betyda nagot mer..? Nagon som vet hur de kom fram till namnet.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Okkido skrev:

Men det maste betyda nagot mer..? Nagon som vet hur de kom fram till namnet.

Antagligen från den biograf som hade det namnet.

Kanske är så enkelt som att det är deras största biograf??

Om Astoria

På 20-talet lät Anders Sandrew bygga Astoria i en äldre fastighet på Östermalm. Detta var Sandrews första storbiograf med 820 stolar på premiären 1928. Premiärfilm 8 september var filmen "Under Saharas sol" av regissören Edward Sloman.

Arkitekt var Rolf Bolin medan den konstnärliga utsmyckningen i foajén dominerades av skulptören Axelsson Möllers "Fjällbäcken". Baldakinen – en bionyhet för året – var festligt upplyst med små glödlampor i bionamnets bokstäver. Den originella praktridån var komponerad av konstnären Bertil Damm, som målat figurer på blå sammet, bl. a. av Charlie Chaplin.

Astoria har varit med om många ombyggnader, varav den mest omfattande var den 1959. Konstnären Olle Hagdahl gjorde en monumental målning i abstrakt stil och inre foajén försågs med väggpanel i päronträ. Balkongen och de utspringande logerna togs bort och ny parkett med mycket god lutning och sikt byggdes.

Sommaren 1993 renoverades Astoria än mer. En ny baldakin i grönt med neon i gult skapade en varmt ljuststrålande, välkomnande entré. 1998 var det dags igen och man lade bl. a. nytt marmorgolv i nedre foajén. Salongsväggarna målades ljust gråblå, som de såg ut 1959, och de läckra femtiotalslampetterna är kvar. De nya fåtöljerna är elegant blå, sista bänkraden i form av fästmanssoffor.

Astoria har också THX-klassats, en kvalitetsgaranti för den optimala bioupplevelsen. Därmed är Astoria den enda singelbiografen i Stockholm som är THX-märkt.

devotion

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)