Hypokondri
10-i-top. Obehagliaste "sjukdomar"
48 svar · 5 458 visningar · startad av joel_joel88 · sida 3 av 3
Frågan, av joel_joel88
Spysjukan tycker jag helt klart. Fy fan, spydde nyss. Det motsvarar nog en tio liters hink. Hatar att spy. Hatar kväjningarna och det äckliga smaken. x( (n)
Läs frågan i sin helhet →Hej!
I fredags, runt halv fem så började jag spy. Jag spydde 3-4 ggr under fredagen och hade feber. Men idag har det gått över till diarré. Det har sprutat vatten ur arslet på mig, ett antal liter. Fattar inte vart all vätska kommer i från. :l
Min fråga är nu, finns det något bra som stoppar diarren? Hur länge brukar skiten hålla på annars? Har väldigt sällan diarre, kommer inte ihåg när jag hade det sist.
Melankoli (riktigt svårartad depression) är verkligen förjävligt. Självklart är det inte kul att ha halsfluss eller spy 24/7 heller, men jag lider aldrig mer än när den sjukdomen kickar in.
1. Ebola
Ebola is definitely a nasty killer. It is part of a group of viruses that, among other effects on the body, cause the blood to stop clotting. Victims begin oozing blood from their mouths, noses, internal organs, even their eyes. It kills up to almost 90% of those who get infected.
2. Rabies (vattuskräck)
För en person som har utvecklat symtom på rabies är sjukdomen dödlig.
3. Lepra
Lepra, tidigare mest känd som spetälska, är en kronisk sjukdom som orsakas av bakterien ”Mycobacterium leparae”. Denna bakterie är till viss del släkt med tuberkulosbakterien.Sjukdomen drabbar endast människan.
Lepra finns i två olika former, den ena kännetecknas av bölder, den andra av perifera nervskador. Nervskadorna medför dålig cirkulation i fingrar och tår, den drabbade får känselbortfall och riskerar att omedvetet skada sig. Patienten riskerar snart att förlora dessa kroppsdelar…
På medeltiden var spetälska en otäck sjukdom. Det började med knutor i huden om gav ärr och sår. Man började snart tappa både fingrar och tår och även armar och ben…! Man skulle lida mycket innan man slutligen dog
4. Dem där maskarna som hakar sig fast i urinröret med hullingar... Whuuuuaajj som fan !
Jag tänkte ta aktivt kolpulver nu. Det sägs vara bra mot diarre. En del säger att det inte är det? Vad tycker ni?
joel_joel88 skrev:
Jag tänkte ta aktivt kolpulver nu. Det sägs vara bra mot diarre. En del säger att det inte är det? Vad tycker ni?
Ring sjukvårdsupplysningen!!
Mad Monkey skrev:
1. Ebola
Nu låter ju inte ebola så roligt iallafall, men de allra flesta drabbas (tack och lov) inte av så kraftiga blödningar. :p
Myth: The virus symptoms are horrifying beyond belief. Victims of Ebola suffer from squirting blood, liquifying flesh, zombie-like faces and dramatic projectile bloody vomiting.
**Reality:** Only a tiny fraction of Ebola victims have severe bleeding that would be even somewhat dramatic to witness. Approximately 10% of patients suffer some bleeding, but this is often internal, or subtle (e.g. bleeding from the gums). Ebola symptoms are usually limited to extreme exhaustion, digestive complaints (vomiting and diarrhea) a high fever, headaches and body pains.
Rufus skrev:
Nu låter ju inte ebola så roligt iallafall, men de allra flesta drabbas (tack och lov) inte av så kraftiga blödningar. :p
Intressant :q
Så.... Ebola - om det slår till där det finns ordentlig sjukvård - är alltså inte så
farlig och hemsk. Eller ?
Jag vet ju att Hollywood har en tendens att överdriva men jag har
aldrig sett eller hört någon berätta fakta var sig i nyheterna eller på ngt
vetenskapsprogram. Där har dem framställt Ebola ungefär som man ser på
film.
Därför får jag nu flytta Rabies till 1:a plats ;)
Ja, utan erfarenhet skulle jag väl säga att ichthyosis congenita (aka Harlequin Baby) verkar rätt obehaglig.