webForumDet fria alternativet

aaargh A-kassa hata.

Småprat

7 svar · 648 visningar · startad av Fredde Mannen

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg
Frågan#1

Det är underliga regler a-kassorna har, en person som är fyllda 25 år kan få A-kassa om de definitivt har avbrutit sina studier. Varför kan inte en som inte är fyllda 25 år som definitivt har abrytit sina studier erhålla a-kassa? Vad jag fattade i beslutet jag fick från min a-kassa.

Jag uppfyller inte studerande villkoret, eftersom jag inte har avslutat min utbildning! Men enligt dem vad jag kunde fatta i papprena att en som var fyllda 25 år kunde erhålla a-kassa om de definivit har avslutat studierna.

Diskiriminering. *mummel* x(

Jag hade uppfyllt studerandevillkoret om jag inte hade sökt in på högskola och sökt a-kassa efter gymnasiet. Traaagiskt! Men jag sökt in på högskola, jobbade fram tills att jag skulle gå första dagen på skola. Nu har jag efter 2 års studier misslyckats pga minskade studieförmåga pga sjukdom inte erhållit de nödvändiga poängen för studiemedel.

De verkar som att HÄR kommer jag SOC om jag inget arbete kan fixa.

tragiskt... snart blir jag nog sprutnarkoman eller alkoholist i stället. Eller varför inte fängelsekund. Ja, tom de tjänar mer en mig! *mummel* x(

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

Dom har sådana sjuka regler...
Vad f-n tror dom folk ska leva på? Socialbidrag?
Socialbidrag levar man inte fett på, är det 127 kr dagen?

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

joel_joel88 skrev:

Dom har sådana sjuka regler...
Vad f-n tror dom folk ska leva på? Socialbidrag?
Socialbidrag levar man inte fett på, är det 127 kr dagen?

Socialbidrag lever man som en kung på om man nu vill det. Vet en kompis som med sitt socialbidrag i stort sett betalade hans och hans bästa väns uppehälle. Båda festade varje helg och båda rökte. Fråga mig inte hur, men det går. Så, socialbidrag är inte alls lågt, tvärtom...

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

KoTTeN skrev:

Så, socialbidrag är inte alls lågt, tvärtom...

jo tjena... :OO

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

KoTTeN skrev:

Socialbidrag lever man som en kung på om man nu vill det. Vet en kompis som med sitt socialbidrag i stort sett betalade hans och hans bästa väns uppehälle. Båda festade varje helg och båda rökte. Fråga mig inte hur, men det går. Så, socialbidrag är inte alls lågt, tvärtom...

Skitsnack normen ligger la på typ 3100:-/mån och med det ska man betala mat, el, telefon, internet (om man har det), tv-licens, förbrukningsartiklar. En vuxen person äter väl för genomsnitt 1200-1400kr/mån (frukost, lunch, kvällsmat). Men andra ord hade dina polare nog en till inkommstkälla.

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Fredde Mannen, hur mycket har du jobbat hittills?

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

kotten skrev:

Så, socialbidrag är inte alls lågt, tvärtom...

127 kr dagen (cirkus tror jag) är inte mycket herregud!
Håller helt och hållet med Tengblad.

Folk som tycker att dom som går på socialbidrag har det bra, har ofast alltid haft en god ekomomi skulle jag tro. Dom vet inte hur det är att leva med lite pengar...

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Brantis skrev:

Fredde Mannen, hur mycket har du jobbat hittills?

Arbetsvillkoret uppfyllde jag ju inte, eftersom jag inte jobbat tillräckligt de senaste 12 månaderna.

Men jag skall överklaga ang. studerandevillkoret som jag tydligen inte uppfyllde för att jag inte hade avslutat studierna enligt dem. Så jag liksom hörde av mig efter jag fick beslutet, och frågade vad de menade med att avsluta studier.

Svaret var: Att du inte har för avskit att studera igen.

Slutsats: Skall de löna sig får man ljuga, för vem vet om jag tänker börja studera igen om säg 5-6 år eller så. Så ja överklagan blir det, med feeet hänvisning till den person som jag pratade med där som yttrade sig om: avsluta studier = utan avskit att studera igen, efter avbrutna eller avslutade/färdiga studier.

weeej...

så uppföljning blir det! :)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)