webForumDet fria alternativet

101 skäl till varför tyskar inte ska hålla på med IT

Småprat

33 svar · 4 167 visningar · startad av Rikard

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Frågan#1

Om det blir 101 vet jag inte. Men jag ska fylla på med lite härliga sanna storys i den här tråden allt eftersom jag kommer på tidigare händelser eller jag springer på några nya...

1. IDE-diskar är mycket billigare så det borde man köra i servrarna istället för SCSI. (sades för 4 år sedan när prestandaskillnaden fortfarande var milsvidd)

2. Omstart av Windows-servrar ska ske varje vecka av säkerhetsskäl. (förklaring)

3. Varför använda Windows Servers funktion RIS (Remote Installation Services) när man kan använda kix- och vbs-skript samt användarnamn/lösenord i klartext?

4. Vanliga användare får gärna kunna logga på servrar lokalt.

5. För att spara diskutrymme rekommenderas "file compression" på filservrarna.

6. Eftersom det är praktiskt omöjligt att göra på något annat sätt så ska alla användare vara "Power Users" i en Windows XP-miljö.

7. "Vid en uppgradering från NT 4.0 till Windows 2000 Server och AD brukar man inte ha någon 'roll back plan' då kunderna brukar tycka att det är för kostsamt att ta fram en." (Sagt av konsultchefen på ett tyskt konsultbolag)

8. Det finns en begränsning på 2 GB på Offline files and folders. "Amount of disk space to use for temporary offline files:"-inställningen under Verktyg / Alternativ / Fliken "Offline-filer" är bara där för syns skull.

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

9. Det är roligare att försöka sätta ett VPN mellan tre kontor i samma hus på dynamiska adresser och studsa trafiken hos en ISP än att lösa det inom fastigheten.

10. USB-portar är satans otyg och ska bekämpas. Kan man inte få användarna att sluta använda USB-minnen så köper man in program som spärrar USB-portsfunktionen. Varför anamma utvecklingen och anpassa sig efter den när man kan kämpa mot den?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

11. SAP! *ja jag vet, jag ska in o fixa innan den första x(

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

/me gapskrattar åt #10 :e

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

2. Omstart av Windows-servrar ska ske varje vecka av säkerhetsskäl

Ett Internetcafé i Schweiz hade samma princip. De hade satt lappar om att man inte skulle skriva långa mail, eftersom datorerna startade om ibland. Mitt under ett mail jag höll på att skriva fick jag upp ett meddelande om att datorn nu skulle ha lite maintence för sig och starta om. Utan att man får en möjlighet att spara. Och sen får man sitta och vänta på att den ska starta på den dyra tid man betalt per minut för och måste göra om allt från början. Smart system! :D :l

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg
Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Axel - de kan inte ha fått många återkommande kunder...

Rikard skrev:

12. http://www.fujitsu-siemens.se/support/downloads_1.html

:q Förklaring? :q

Jag "älskar" webbplatser som kräver att man sänker säkerhetsnivån i sin klient för att fungera.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

stoffe-2k skrev:

11. SAP! *ja jag vet, jag ska in o fixa innan den första x(

SAP är roten till allt ont.

Personligen har de tyskar jag jobbat med varit rätt så mycket ORDNUNG så även om de inte alltid är de stabilaste teknikerna så har de alltid ordning på sina saker.

Det jag undrar över är varför (nästan) alla tyskar är doktorer, "Herr Doktor" hit och "Frau Doktor" dit. Oftast visar det sig att de har doktorerat i helt andra fält än de de sysslar med, vi har en tyska som är doktor i geologi har jag för mig och som nu jobbar med IT... Min gissning är att det bottnar i någon särskild tysk känsla av att titlar är oerhört viktiga, något vi svenskar är ganska befriade från.

Det finns undantag som bekräftar regeln? Ju fler undantag desto bättre regel?

14. Vi skapar inte MSI-paket för att det tar för lång tid att skapa. Hellre låter vi våra lokala IT-tekniker ägna 15 minuter åt varje dator för att manuellt installera program.
(Härligt med 1500 datorer i nätet då... /R:s anm)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

15. Få se, vi har tre ordrar på varor som ska till samma ställe. Vi har dessutom fått ett fax med kompletteringar på varje order. Då matchar vi inte ihop dom, utan vi skriver ut de tre ordrarna var för sig med separata följesedlar och stuvar ihop kompletteringarna på en egen följesedel. Summa summarum fyra följesedlar (och därav fyra fakturor) på tre ordrar. För att avrunda det hela blandar vi ordrarna hej vilt mellan pallarna.
(Det tog mig två hela arbetsdagar att reda ut den röran med sju pall. Förbannade tyskar! x()

Hörde idag av chefen att vi ska ta in SAP på test av nån jävla anledning - vi som är stolta över våra egna, fungerande lösningar på it-sidan... :x

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

:stefan: skrev:

Hörde idag av chefen att vi ska ta in SAP på test av nån jävla anledning - vi som är stolta över våra egna, fungerande lösningar på it-sidan... :x

*muahahahahahahhahahahahaha* §e §e §e §e §e §e §e §e §e §e §e §e §e §e §e §e §e §e

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Rikard skrev:

101 skäl till varför tyskar inte ska hålla på med IT

Hur kunde då tysken bli IT-chef? :moose :bire

16. Kluster brukar normalt vara något som gör att om den ena går sönder så funkar den andra. Så är dock inte fallet i Tyskland. Går den ena sönder så går den andra sönder också - per definition.
Det har absolut inget med en felaktig konfiguration att göra. Den här gången. Heller.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Rikard skrev:

16. Kluster brukar normalt vara något som gör att om den ena går sönder så funkar den andra. Så är dock inte fallet i Tyskland. Går den ena sönder så går den andra sönder också - per definition.
Det har absolut inget med en felaktig konfiguration att göra. Den här gången. Heller.

Jag förstår faktiskt inte ens hur man kan konfigurera ett kluster till att falera alla hostar vid fel på en av dem. :q Finns det en hemlighet?

Fast å andra sidan, varför göra alla 10 write-transaktioner på en server, när man kan sprida ut dem över en server var i ett kluster? §e ;)

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

17.
Jag ville byta en hårddisk i en bärbar Fujitsu-Siemens. Konsulterar manualen. Står inte ett jota om detta. Öppnar datorn på eget bevåg och letar efter hårddisken, men den har de gömt väldigt bra, jag hittar den inte trots att jag skruvar ur alla skruvar jag kan hitta och bryter och bänder i alla möjliga fack. Ringer supporten. De har ingen aning om hur man gör. Möjligen kan jag lämna in den på service, men det kostar förstås en rejäl slant.

18.
Modemet fungerar inte då korrekt drivrutin saknas. Laddar ned ny drivare från FS hemsida som skall funka. Det gör den inte. Ringer FS support som inte kan ge någon lösning. De vet nämligen inte vilka komponenter som sitter i min burk trots att de har modellnummer och serienummer. Tydligen köper de in halvfabrikat som de sedan klistrar ett par FS-loggor över.

488 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
354 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)