webForumDet fria alternativet

Hitlers hämnd...

Politik & samhälle

17 svar · 1 814 visningar · startad av Rikard

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Frågan#1

De som känner mig sen tidigare känner även till mitt agg mot tyskar i samband med IT.
Tyskar och IT är inte bra. Tro mig.

Senast i raden har vår tyska IT-avdelning fått för sig att man måste starta om alla Windows-servrar en gång i veckan med anledning av att det kommer så ohyggligt mycket säkerhetspatchar hela tiden. Även om det inte dyker någon säkerhetspatch är det nog bäst att servern startas om i alla fall.
Mina svenska tekniker, svenska konsulter och jag är tämligen överens. Operativet i sig har inte behov av några omstarter. Rätt skyddat är behovet av omstarter litet.

Mina protester mot dessa okynnesautomatiserade omstartsprocesser blev verkningslösa. Inte ens mitt önskemål om att lägga omstarterna i anknytning till kontorstid så att IT-personal fanns på plats hörsammades. Nej, omstarterna ska ske natten till lördag eller om det nu är söndag. Att vi i Norrköping har verksamhet i fabriken 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan var tydligen inte heller relevant.

I lördags (eller söndags) var det så dags. Maskinerna startades om. Eller? Nej, just det. Avstängningen gick bra, men tyvärr gick inte två servrar upp igen. Ingen mail, ingen domänkontrollant. Eftersom servrarna numera går under tyskt ansvar får jag inte heller larm om dessa problem. Tyska IT-avdelningen verkar inte heller få något larm... :stud

Ibland förstår jag varför norrbaggarna kallar tyska IT-projekt för "Hitlers hämnd"....

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Man skulle kunna tro att de är dumma i hela jävla huvudet.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Låter onekligen idiotiskt. :o
Tyvärr så är nog idiotiska påhitt ganska vanliga i företag, både svenska och utlänska. Under första halvan av året har företagsledningen öst ur sig fantastiska förbättringsåtgärder som skulle göra så allt blev mycket bättre på företaget där jag är anställd.
Tyvärr blev resultatet bara att 10 % av personalen sa upp sig och dom var tvugna att gå tillbaks till arbetssätten som funkade. :e

Men det kan ju vara för att jag jobbar på ett tyskägt företag. ;)
även om vi inte har några tyskar i företagsledningen.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

På vilket sätt ska du framföra ditt "I told you so"?

Mitt tips är ett kort som när man öppnar det spelar upp en sång där du totaldissar dem! :D

Erik Juhlin skrev:

Mitt tips är ett kort som när man öppnar det spelar upp en sång där du totaldissar dem! :D

Jag kanske ska skicka ner en kopia på "Fawlty Towers" avsnittet The Germans!? :i

Basil skrev:

Oh, you're German! I'm sorry, I thought there was something wrong with you.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det är klart att servrarna skall startas om!
Det här med IT är nog bara en fluga.
Det är som med Monopol. Ibland dår man dessutom gå i fängelse.
De du.

Jag funderar på att spontanomstarta våra servrar i dag, dessutom utan att förvarna någon om det. På så sätt hoppas jag kunna störa vår drift maximalt, jag ska sen bara sitta i ett hörn & fnissa lite lagomt illmarigt.

FAN VA SKOJ JAG SKA HA PÅ JOBBET I DAG!!!

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

*leker med offknappen på servern* :P

The Hives - I Hate To Say I Told You So - den kan du spela upp för dem. :D Lagom irriterande låt som borde få dem att ångra sig lagom mycket, hihi. :e

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Suck. :OO

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Rikard skrev:

Hitlers hämnd...

De som känner mig sen tidigare känner även till mitt agg mot tyskar i samband med IT.
Tyskar och IT är inte bra. Tro mig.

SAP!

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Tas besluten av IT-cfefen? Måste det inte förankras längre upp i organisationen? IT är inte ett tekniskt påfund (trots namnet), det hör till hela företagsstrategin. Känner de ens till Patch Tuesday? Det släpps inte uppdateringar en gång i veckan längre.

Låter som ett typiskt fall att eskalera rakt förbi it-chefen. Helst med lite (o)trevliga siffror om produktionsbortfall och potentiella ekonomiska förluster.

legis skrev:

IT är inte ett tekniskt påfund (trots namnet), det hör till hela företagsstrategin.

Har du jobbat med tyskar någon gång? :stud

Kan tänkas att de kan jobba i detta företag istället:

pict0022.jpg
Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Bire skrev:

Kan tänkas att de kan jobba i detta företag istället:

Haha :e §e

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Rikard skrev:

Varje dag, vilket också är varför jag vet att fakta är något man måste ha för att de överhuvudtaget ska lyssna. Tyskar är hemska, så är det bara. De har ingen aning om vad samarbete är, eller för den delen att andra kanske vet bättre. Tills man överbevisat dem.

De följer också strikt "chain of command", varför det kan vara intressant att blanda om i grytan ibland. Jag gör det ofta :)

Medlem sedan feb. 2001378 inlägg

:e :e :e

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

legis skrev:

Rikard skrev:

Varje dag, vilket också är varför jag vet att fakta är något man måste ha för att de överhuvudtaget ska lyssna. Tyskar är hemska, så är det bara. De har ingen aning om vad samarbete är, eller för den delen att andra kanske vet bättre. Tills man överbevisat dem.

De följer också strikt "chain of command", varför det kan vara intressant att blanda om i grytan ibland. Jag gör det ofta :)

Efter att ha jobbat för ett tyskt företag sedan årsskiftet så förstår jag varför de har förlorat två världskrig. §jr

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Rikard: I Afrika finns det en dans som är till för att dansa ut sin vrede, den utövas med hjälp av ryckiga rörelser, och det är ett annat alternativ än att t.ex. supa eller slåss för att få ut sin ilska - vill du dansa denna med mig genom Norrköping?

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)