Det där var min favoritbok när jag var liten. :D
Men jag tycker snarare att det är Willy Wonka som har problem med LSD. Eller Tim Burton. Hela filmen är ju en sån sån jättetripp. :p
19 svar · 1 288 visningar · startad av Cassady
Såhär inför premiären av Burtons senaste mästerverk har jag tagit mig egenom den gamla barndomsfavoriten Kalle och chokladfabriken, och vill här delge er ett par intressanta uppmärksammanden:
1- Willy Wonka är en antiintellektuell psykopat vars associala beteende och allmänna personlighetsstörningar kan härledas till miserabla anknytningsmönster i barndomen.
2- Roald Dahl hade problem med LSD.
3- I sort sett varje saga bär en sensmoral. I det här fallet skulle man kunna formulera den i stil med "Den som är snäll och skötsam, inte girig och har ett gott hjärta når alltid längst". Om man läser mellan raderna finner man dock Roald Dahls hemliga budskap: "Den underdog som tar de små slantar, på vilka hans och hela hans familjs överlevnad hänger, och gamblar för dessa i ett lotteri med minimal vinstchans, vinner i slutändan!"
:birp :OO :e
Det där var min favoritbok när jag var liten. :D
Men jag tycker snarare att det är Willy Wonka som har problem med LSD. Eller Tim Burton. Hela filmen är ju en sån sån jättetripp. :p
Hur kan man HA problem med LSD?
Den var underbar... :birp
... tror nog aldrig fått höra Kalle och Chokladfabriken om jag ska vara ärlig...
Problemen uppkommer möjligen AV LSD.. ;)
Måste säga att jag blev positivt överraskad av filmen.
Skulle kanske inte kalla det ett mästerverk men klart annorlunda och sevärd. :)
Depp gör en strålande insats.
Jag minns när jag var liten och Ernst-Hugo var berättare till Kalle och Chockladfarbriken, vilka barnprogram det gjordes förr...
Vilse i pannkakan? :q
För att inte tala om Pippi Pelikan...
oelbal skrev:
Jag minns när jag var liten och Ernst-Hugo var berättare till Kalle och Chockladfarbriken, vilka barnprogram det gjordes förr...
Ernst-Hugo var faktiskt det enda som jag saknade i filmen.
Problemet är alla av dom som anser att LSD är något sorts problem..
I vilket fall var gamla filmen bättre än nya.. Burton's losing his touch. :\
när ni menar "gamla filmen"... menar ni den tecknade eller den andra? jag tycker den tecknade är den mest "rätta" :)
Den "gammla filmen" är nog spelfilmen från 1971:
http://imdb.com/title/tt0067992/
Jag har sett den gammla när jag var liten :e
Är dom där små nissarna fortfarande med som går runt och sjunger "Humb humba" eller vad dom nu sjunger :D
Ja, ompalompierna är med. ;)
weee då måste jag gå och se den :D
Jag såg den förra filmen innan jag såg den animerade, så jag föredrar den.. Men det är väl bara jag. :) Oompa Loompa's i den nya filmens sånger är så hemskt tråkiga.. :(
Tråkigt ju ompalompierna sång måste vara som i den gammla filmen det är ju dom som e roliga :D