JjmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inläggPÅminner lite om det som kallas för världens första lobotomi.
Det var en brgssprängare som tryckte till dynamiten lite för hårt med en järnstav.
Det small och han fick pinnen rakt in i huvudet.
Han överlevde som ett under, men han fick samma personlighetsförändring som lobotomerade fick.
JjmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg Har hört om fallet.
Ett annat fall var där en man fick ett spjut mellan hjärnhalvorna. Mannan överlevde men hans personlighet förändrades.
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
OveRRidE skrev:
Inte fullt så mycket änglavakt.
Och relevansen till det första inlägget är?
obelix skrev:
Jo, det kan jag tala om för dig, obelix. Att en lycklig dag för en människa kan vara olycklig för någon annan. Jag anser att det är viktigt att se åt båda hållen.
Expressen skrev:
Några hästar, som stängts in i en tillfällig inhägnad av järnstänger, blev skrämda av en broms och började skena.
Hästar är verkligen inte stabila. Hur kan 400 kilo muskler bli rädd för en broms?
Det känns inte helt bra att dessa totalt irrationella djur med skräck för det mesta får vistas i trafik. Vid ett tillfälle stod jag vid en grusväg och gjorde mest ingenting och var helt tyst, med motorcykeln avstängd, när en häst med sulky kom och blev livrädd och började kränga. Enligt ryttarinnan berodde det på att jag var FÖR tyst och stillastående, hästen blev rädd för det också.
Antagligen blir hästar rädda för moln, gräsmattor och fåglar också. Totalt oberäkneliga, borde enbart tillåtas i naturreservat och på Skansen :).
SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg sgtpepper, har du blivit biten av en broms någon gång? Antagligen så blev någon av hästarna just det och skrämde de andra. I och för sig så vet inte jag hur pass tjock hud en häst har ifall de ens kan känna något sådant, men det är min gissning. :)
Jag tycker att man hört rätt många nu som klarat sig undan med lättare skador efter att ha fått huvudet penetrerat av diverse föremål, borr till exempel.
Coolt? :p
silfver skrev:
sgtpepper, har du blivit biten av en broms någon gång? Antagligen så blev någon av hästarna just det och skrämde de andra.
Jo, men fortfarande, tror du att du skulle få se samma reaktion från något coolt djur, t.ex noshörning, björnar, älgar, vargar eller järvar? :) Hästen är djurvärldens fegaste djur, jag kan inte för mitt liv förstå hur man lyckades träna hästar till att delta i strid förr i tiden, antagliges så var det just lobotomering som var metoden.
sgtpepper skrev:
Hästar är verkligen inte stabila. Hur kan 400 kilo muskler bli rädd för en broms?
Så som jag tolkade det (och som jag också antar att du förstod det som), så gäller det antagligen insekten broms, även kallad "hästfluga" väl?
I vilket fall som helst, de små jävlarna kan bitas, det kan jag intyga, så att de skrämmer en häst genom att bita där det är tunn hud, skulle jag inte bli förvånad. De där satans monstrena hugger stycken ur dig, bokstavligt talat. jag blev biten av en för, vad kan det vara.., 10-12 år sedan och åkte utomlands ett par dagar senare och fick en rejäl solbränna. Bettet blev en klarrosa cirkel på två cm i diameter som sitter kvar på ryggen på mig än idag. Den har dock "vuxit igen" lite nu, men den finns fortfarande kvar.
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Lättskrämda hästar har en dålig ledare (dvs, husse, matte eller vem fasen det nu än är som är med dem). Hästar är bytesdjur och deras instinkt är att fly. Att hävda att du (sgtpepper) var för tyst är en mycket dålig ursäkt från damen som framförde ekipaget. Tyvärr är det mer ovanligt än vanligt att hästfolk annammat det här med ledarskap, utan det är dessvärre mer vanligt att hästen är ledare för människan vilket automagiskt ger sådana konsekvenser som du erfarit. Precis som det finns dåliga hundägare finns det dåliga hästägare.
Nu menar jag inte att hästen ska tvingas till lydnad, utan allt ligger i hur hästen ser på sin ägare (fasthet, trygghet o.s.v)
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
OveRRidE skrev:
I vilket fall som helst, de små jävlarna kan bitas, det kan jag intyga,
Men gjorde bettet att du blev panikslagen? Fick någon ett järnspett genom huvudet? Sprang du runt som Ferdinand på julafton? Skulle inte tro det.
Jag håller med sgtpepper. Hästar borde enbart finnas på Zoo.
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Web-Tor skrev:
Eller så inför man ett "hästkörkort".
PeW skrev:
Web-Tor skrev:
Man ska inte leka med maten §e
OveRRidE skrev:
obelix skrev:
Jo, det kan jag tala om för dig, obelix. Att en lycklig dag för en människa kan vara olycklig för någon annan. Jag anser att det är viktigt att se åt båda hållen.
Man ska se åt båda hållen?
Ungefär som vissa vägrar göra i den feministiska debatten? :L :bla
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 506 inläggNej nej nej, börja inte nu igen! ;)
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
obelix skrev:
PeW skrev:
Web-Tor skrev:
Man ska inte leka med maten §e
Why not? Väl muskulerade och vältränade hästar ger bättre kött. ;)
Web-Tor skrev:
OveRRidE skrev:
I vilket fall som helst, de små jävlarna kan bitas, det kan jag intyga,
Men gjorde bettet att du blev panikslagen? Fick någon ett järnspett genom huvudet? Sprang du runt som Ferdinand på julafton? Skulle inte tro det.
Nej, men en människa är i regel också mer intelligent och sansad än en häst i den bemärkelsen. Jag tycker inte det går att jämföra, även om jag har sett fullfjädrade bodybuildarbiffar som vrålar i högan sky när det kommer en spindel krypande.
obelix skrev:
Man ska se åt båda hållen?
Ungefär som vissa vägrar göra i den feministiska debatten?
Jag kan förstå ifall du har mindervärdeskomplex för sådant du inte klarar att diskutera i andra forum, men du behöver inte ta det här eller hur? Skicka ett PM till mig istället. Det blir trevligare för alla inblandade. :)
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg
PeW skrev:
Why not? Väl muskulerade och vältränade hästar ger bättre kött. ;)
Här gör vi så här: http://www.gustafskorv.se/