webForumDet fria alternativet

Nära-blixten-upplevelse

Småprat

21 svar · 767 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Sov lite dåligt inatt och vid fyra så vaknar jag av att det är ganska varmt. Ligger och funderar på både det ena och det andra och försöker somna om men snart kommer ett ordentligt spöregn eller kanske till och med hagel för det smattrade riktigt ordentligt mot fönsterbläcket. I samma ögonblick vaknar Maria till också och 20 sekunder senare så fylls hela rummet av ett blått sken och samtidigt ett fräsande ljud. Och halvsekunden senare kommer en stor stor åskknall. Springer upp och drar ur den kontakt som ger det mesta i vardagsrummet ström.

Jag fick för mej att det var förstärkaren som står alldeles bredvid som fick en kyss... jaha tänker jag, otursförföljd som jag har varit senaste veckorna. Börjar fundera på om försäkringen skulle täcka skadan. Ovädret drar förbi, jag kliver upp och stoppar i kontakten igen och testkör all elektronik... ingenting är trasigt.
Visst, vi bor i lägenhet och man tycker att huset ska vara skyddat mot blixtnedslag men vad var det som hände egentligen?

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

Nog var det ett riktigt oväder som drog förbi här.
Vaknade av en fruktansvärd åskknall, det var så att fönsterrutorna skakade. Efter en stund så ser jag genom persiennerna att det blir alldeles ljust och sen en till ordentlig åskknall samtidigt som himmlen öppnade sig, det fullkommligt vräkte ner. :)

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Coolt, var i Uppsala bor du? Det var några _rejäla_ blixtnedslag inatt, inte direkt över Fålhagen där vi bor, men inte så värst långt bort heller. Lite läskigt var det allt!

Jag bor ett (längre) stenkast ifrån, i Sala Backe. Åskan måste ha varit alldeles ovanför kåken.

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

*suck* jag sover för hårt... från svartbäcken intet nytt.... (fast sambon sade att det hade varit ordentligt busväder :) )

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Re: Nära-blixten-upplevelse

Gein skrev:

Visst, vi bor i lägenhet och man tycker att huset ska vara skyddat mot blixtnedslag men vad var det som hände egentligen?

Kan det inte ha varit så att skyddet fungerade? Strömmen gick rakt igenom kåken? *gissar*

För övrigt så tycker jag åskväder är det mysigaste som finns! :f :r

Re: Re: Nära-blixten-upplevelse

silfver skrev:

Kan det inte ha varit så att skyddet fungerade? Strömmen gick rakt igenom kåken? *gissar*

Det är mycket möjligt, jag skulle gissa att det var det som hände.

silfver skrev:

För övrigt så tycker jag åskväder är det mysigaste som finns! :f :r

Håller till fullo med! :)

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

Blixten slog ner 100meter från mig en gång. Hörde smällen samtidigt som blixten for förbi ögonen. Luktade krut som fan eftersom den slog ner på berget ovanför. Reaktionen var att huka sig och hålla för huvudet, som om det skulle hjälpa :e

Efter det sprang jag hem och drog ur alla kablarna, och precis när jag hade fläckt strömen till datorn så small det igen och en blixt for ut genom jacket. Allt klarade sig, och jag sket alltså nästan ner mig 2 gånger på loppet av en halvtimme :bire

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Japp, jag satt uppe strax innan tolv och blev irriterad på att det blinkade utanför fönstret, men det kom ingen knall så jag trodde det var nån bil som blinkade med helljusen på träden utanför. När jag såg jag att det var åska, fast långt borta ut över Danmarks gärde (bor i Bergsbrunna) och det kom aldrig nån knall.
Ungefär klockan tolv kom åskan hit och det kändes som om den var rakt ovanför huset, fönstren skallrade och regnet öste ner. Efter tre-fyra knallar drog det iväg, antagligen in över stan.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Bor också i Salabacke och både jag och Kajsa vaknade med ett jäkla ryck vid fyratiden. Missade ljusskenet pga. rullgardin men tycker nästan ljudet räckte. :)

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Önskar det kunde åska varje nat.... jag sover som bäst då :)

Kommer ihåg ett ordentligt oväder för ett eller två år sedan, grymt mycket åska ... aldrig varit så pigg på jobbet som dagen efter ;) Alla andra bölade och hade inte sovit någonting. Mwhahaha

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Värst vad det dundrade där uppe då... här var det inte så farligt. Regnet bara öste ner ett tag och det mullrade lite, men inte så jag tyckte att jag behövde sluta spela på datorn :)

Ja, det där är en mardröm varje gång det börjar mullra. Tänk om blixten skulle slå ner i kåken... ALLT försvinner på datorn. Då skulle jag seriöst överväga självmord.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...backup!

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Äh skärp Er var inte så mesiga. En blixt är inte så farlig. :)

Tänk han som vart träffad av blixten 2 ggr :) Otur :e
Han lyckas ju pricka omöjliga odds, kanske borde han börja spela poker.

Sico skrev:

Det var inte så att det var två blixtar samtidigt då?

Eller var det två blixtar vid två helt olika tillfällen? :P Stackarn.

Olika tillfällen :)
Såg nån dokumentär om naturkatastrofer där dom berättade om det.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Sico skrev:

Två gånger? Trams. ;)

Mr. N. skrev:

Sico skrev:

Två gånger? Trams. ;)

Ja, jag hade för mig att någon parkskötare i USA hade träffats betydligt fler ggr. Såg det på en dokumentär för länge sedan.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)