webForumDet fria alternativet

Hp...

Småprat

18 svar · 818 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Haha. Skulle installera en ny laserskrivare här på jobbet och upptäcker mot min förvåning att skrivaren levereras utan USB-kabel (eller annan kabel) för att koppla ihop skrivare med dator.

Så nu får man snällt gå till närmaste elektronbutik och inhandla en usb-kabel.

Det roliga var när jag matade in installations-cd:n i datorn - då sa den att jag måste koppla in USB:n i skrivaren innan jag kunde fortsätta.

Haha, ironi på hög nivå. Är HP så snåla att de inte kan skicka med en USB-kabel? Va? VA?! Patetiskt. :P

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Anslutningskabel medföljer inte när man köper skrivare. Det är inte just HP, utan generellt.

När du köper ett nätverkskort så får du väl normalt inte med en TP-kabel heller.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

RTFM.. ;)

@nders skrev:

Anslutningskabel medföljer inte när man köper skrivare. Det är inte just HP, utan generellt.

När du köper ett nätverkskort så får du väl normalt inte med en TP-kabel heller.

Nej, det måhända. Men köper man en skrivare för ex. antal tusen så vill man ju kunna börja använda den med en gång. En kabel kostar inte många kronor.

Bire skrev:

RTFM.. ;)

Ja! I manualen så står det precis hur och var man ska koppla in den ICKE medföljande USB-kabeln.

Är det för mycket begärt att få med en sån? :p

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

silfver skrev:

Men köper man en skrivare för ex. antal tusen så vill man ju kunna börja använda den med en gång.

Köper du USB-kabeln samtidigt som du köper skrivaren kan du ju använda den direkt när du kommer hem. §e ;)

PersianBulldog skrev:

silfver skrev:

Men köper man en skrivare för ex. antal tusen så vill man ju kunna börja använda den med en gång.

Köper du USB-kabeln samtidigt som du köper skrivaren kan du ju använda den direkt när du kommer hem. §e ;)

Okej, jag hade inte väntat mig nån sympati direkt, men nu går ni för långt! :moose

Vi beställer datorkomponenter genom ett it-företag som levererar skräpet. Jag kanske borde skälla på dem lite. :i

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

men snälla du... det har ju varit standard i alla år att kabel inte föjler med....no0b ;)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

silfver, jag är på din sida... att de inte skickar med allt som behövs för att få igång den suger, snart tar de väl bort el-sladden oxå x(

stoffe-2k skrev:

silfver, jag är på din sida... att de inte skickar med allt som behövs för att få igång den suger, snart tar de väl bort el-sladden oxå x(

Tack.

Precis. Varför skickar de med elsladden? Den behöver jag ju inte ifall jag inte har nån USB-kabel... Jag tycker i varje fall att det är dålig stil att inte skicka med allt som behövs.

Köper man ett nätverkskort så vet man att man behöver TP-kabel. Köper man en skrivare räknar man med att den är redo för utskrift så snart man packat upp den. :l

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det är den ju också. :OO
Skälet till att man inte skickar med en kabel är att kunderna har olika behov. Vissa skrivare ansluts direkt till nätverket, andra direkt till en dator via parallelporten, vissa via seieporten, via USB eller t.om. IR. Ska de skicka med en av varje går priset upp.

Läs t.ex. på Dustins sidor. På varje skrivare anpassad för företagsbruk står det snyggt och prydligt:
Skrivarkabel medföljer: Nej.

Glömmer vi att beställa kabel när vi köper en skrivare påpekar vår leverantör det direkt.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Vissa behöver en lång, andra en kort. Vissa har kabel redan. Vissa ansluter på annat sätt.

Jag tycker däremot att säljaren skall upplysa om att kabel inte ingår. Annars är det bara att byta hårdvarupartner. ;)

edit: rikard skriver som hästar travar; samtidigt.

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

stoffe-2k skrev:

Jag är också på din sida silfver.

Rikard skrev:

Det är den ju också. :OO
Skälet till att man inte skickar med en kabel är att kunderna har olika behov. Vissa skrivare ansluts direkt till nätverket, andra direkt till en dator via parallelporten, vissa via seieporten, via USB eller t.om. IR. Ska de skicka med en av varje går priset upp.

Det må hända att folk använder olika sätt för att koppla in skrivaren i datorn. Men om de är så noga med att skriva ut i manualen hur man kopplar in skrivaren i USB:n så tycker jag att de kan skicka med en sån.

Även om inte alla använder just USB för att koppla in skrivaren så skulle de inte gå back för att skicka med en sådan sladd. Om någon vill använda IR så går man ju och köper en egen IR-mottagare. Använder man serieporten så köper man också en kabel.

Jag tycker i alla fall inte att det är för mycket begärt att få en USB medskickad. USB eller annan kabel för att koppla ihop med skrivaren.

Tidigare hade jag ingen aning om att det var standard att inte skicka med någon sladd, för jag trodde det var så självklart att göra det. Hm! :)

Aja. Hur mycket jag än tjatar så kommer det inte ligga en USB-kabel vid skrivaren... ;)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag tycker också att det är bra att kabel ej är inkluderad. Alla har vi olika behov. Det är ju samma sak med exempelvis DVD- och VHS-spelare; SCART-kabel följer inte alltid med.

Naturligvtis bör både tillverkare och återförsäljare vara tydliga med att informera sina kunder om detta.

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

Jag köpte en skrivare hem till mig...Dough! :x Ingen sladd...Muttrade tjurigt och sprang ned till butiken och köpte en...

Sen ett år senare skulle jag köpa en skrivare till min mamma, samma skrivare. Tror ni jag kom ihåg att det inte medföljde en kabel? Nejdå... :OO

Fick snällt muttrande dra ned till affären (en annan denna gång, låg några km bort) och köpa en.

Det borde dock stå med stor text "DON'T PANIC!..........................oh btw, no cable is included"

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Haha... ja det är hårt, råkade ut för samma grej själv, men som tur var hade jag en USB-kabel som inte användes särskilt mycket. Har nu köpt en ny längre iofs. Men annars är det väl standard att det inte medföljer. Har bara fått med en gång, när jag köpte min HP 500C 1994, det var tider det!! :)

/red: oj vad fel jag skrev, jag menade standard att det INTE medföljer kabel

Medlem sedan okt. 200349 inlägg

Köpte en multifunktions från Canon för något år sedan, då medföljde faktiskt en usb-kabel, men det kanske snarare beror på att den är inbyggd scanner i den, och den kopplar man vanligtvis inte till nätverket eller kör via IR eller något sådant...kanske.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Följer det med bläck eller ska man köpa det separat oxå?

stoffe-2k skrev:

Följer det med bläck elelr dka man köpa det separat oxå?

Toner följer med.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)