webForumDet fria alternativet

Nu är det jag som skriver om programmet...

Småprat

10 svar · 474 visningar · startad av tydal

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg
Frågan#1

Mobiltelefonen ringde nyss:

- Thomas Tydal!
- Hej Thomas, det är Karin.
- Hej, hur är läget?
- Jo, det är bra - om du gör som jag vill!
- Jaså? Vad är det nu som är på gång?
- Jo, tåg 186 är 18 minuter sena och det är åtminstone nio resenärer som vill byta...
- Vänta nu? Är jag ute och kör tåg?
- Är du inte det?
- Nej, jag sitter hemma.
- Men har du inte tåg 973?
- Nej, inte förrän i morgon.
- Aj då, jag sökte på fel datum. Men det var trevligt att prata ändå.
- Javisst, men hej då.
- Hej då.

Till saken hör ju då att det är jag som har skrivit programmet till SJ som de använder för att söka efter vem som jobbar på vilket tåg.

Tror nog jag ska ta och lägga in så att bakgrundsfärgen ändras till något mer iögonfallande när man söker på ett annat datum än dagens, så man inte ska göra det av misstag...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Sent skall syndaren vakna !! Är det något sådant ?
Lycka till med omskrivning, alla program borde omskrivas.

Ingen har sagt något, men det här fick mig att inse att det kanske är ett problem ändå.

När man ska söka anger man tågnummer och datum. Skriver man inget datum fyller den automatiskt i dagens. Till nästa sökning så ligger datumet från förra sökningen kvar. Anledningen är att man oftast håller sig till ett datum. De som jobbar operativt söker ju på dagens datum medan de som planerar söker på en viss dag i framtiden, nämligen den de planerar just då. Så det finns en logik i att den kommer ihåg det datum man senast sökte på.

Men så här i närheten av dygnsgränsen blir det förstås så att de som jobbar operativt omväxlande får kolla på dagens och morgondagens datum.

Jag vill ju att mina program ska vara användarvänliga och att man inte ska kunna göra misstag i dem, så nu har jag precis gjort en ändring. Jag gjorde så att om det sökta datumet inte är dagens så lägger den en röd streckad ram runt sidan, som en varning. Förhoppningsvis inte stor nog för att vara irriterande för de som planerar men ändå tydlig nog för att de som jobbar operativt ska kunna lägga märke till den och tänka till en extra gång om de har rätt datum.

Vi får se hur det tas emot.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Vad ville de nio resenärerna byta (till)?

De ville byta till tåg 973 i Arboga. Och därför tänkte Karin ringa föraren och be honom vänta med att åka iväg tills resenärerna i det försenade tåget anlänt. Men så sökte hon på fel datum och fick upp mitt telefonnummer i stället eftersom jag ska köra det tåget i morgon.

Nu var hon ju ute i god tid, så det var inga problem. (Hon ringde mig cirka tio minuter innan 973 skulle gå.) Hon hann ringa rätt förare, för jag ser här på trafikinformationen att de väntade.

Har man för övrigt bråttom så ringer man inte föraren, utan då ringer man driftledningscentralen som styr växlar och signaler och ber dem att hålla kvar tåget.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

>@nders Unix så klart. Blir extra byte i Kryllbo!

Systemet ligger på en Linuxserver för övrigt.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

De ville byta till tåg 973 i Arboga. Och därför tänkte Karin ringa föraren och be honom vänta med att åka iväg tills resenärerna i det försenade tåget anlänt. Men så sökte hon på fel datum och fick upp mitt telefonnummer i stället eftersom jag ska köra det tåget i morgon.

Ah!

Jag hajar! Det var jag som läste snett!

- - - -

Har du fått köra nya dubbeldäckaren?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Tydal, jobbar du 6/8 ? Jag skall åka från Strängnäs vid 11-tiden till Stockholm. Kör du där du kan jag hjälpa dig att styra :)

Nicrosoft skrev:

Tydal, jobbar du 6/8 ? Jag skall åka från Strängnäs vid 11-tiden till Stockholm.

I morgon kör jag faktiskt från Stängnäs till Stockholm vid 11-tiden. Den 6/8 vet jag dock inte, men jobba lär jag väl göra i en annan eller form.

I bästa fall får jag reda på mitt schema en vecka i förväg, men det är inte ofta det händer.

@nders skrev:

Har du fått köra nya dubbeldäckaren?

Hmm, jo, det kan man säga. Jag fick utbildningen nere på fabriken i Tyskland innan de var färdigbyggda och så har jag provkört dem innan de sattes i trafik.

Jag är en av tolv personer på SJ som jobbar med att utbilda och examinera lokförarna/konduktörerna på dubbeldäckaren.

Men man måste ju köra lite tåg själv ibland så man inte glömmer bort hur det är... Och så är det ju kul också! :-)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)