Skillnaderna mellan t.ex. ambulanser och räddningsfordon är att det är olika företag som är påbyggare.
Fordon som också har i uppgift att ta sig fram mycket snabbt, t.ex. ambulanser, akut och blodbilar har ofta två eller tretoniiga sirener, anledningen är att entoniga känns igen och alla reagerar inte.
När jag jobbade på räddningstjänsten provades det en ny typ av sirén, den lät som de vanliga gör idag, fast mitt i avbröts allt med en bräkande ton, ungefär som du landar mitt imellan två kanaler på radion, vad jag vet används den inte idag som officiell sirén men den sitter på ett par ambulanser i umeå vet jag.
Typiska ljudsignaler
Ambulanser
Det vanliga tut-tut, avbryts i intervaller med ett snabbare ljud, liknande sirener från usa.
Polisen
Samma som ambulanserna med vissa som skiljer sig.
Räddningsfordon
Ofta helt enkelt bara tut-tut, fast tonen är väldigt ofta dovare än vanligt. Rökdykarbussar och ledningsbilar har ibland sirén liknande ambulanser och polis, men det är därav att det är påbyggare för mindre fordon som utför det.
Att ambulanser inte har siréner på överallt finns det förklaringar till, dels för att de ofta går under andra typkoder,
Räddningstjänst har Befälslarm, kommunlarm, litet larm, stort larm och totallarm.
Som räddningsledare får man aldrig köra med sirén (vet inte om den lagen finns kvar) då förmansbilen inte har utrustning för varken olycka eller brand.
Räddningsfordon kör i medel saktare än ambulans och polis och använder väldigt ofta sirén även inne i stan.
Medan ambulansen har Typ1, typ2 och typ3.
3 är transport, 2 hämtning ej livshotande, och 1 är fara för liv och hälsa.
1=blåljus och sirén
2=blåljus, vid behov sirén
3=nada
(finns såklart lokala avvikelser och andra begrepp än de jag listat).
Räddningsverket vet jag har massor av olika typer av siréner och varningsmetoder under test, varje år testas det på visst antal fordon som sedan utvärderas, i england t.ex. har dom haft bra framgång med "skrap"-intervallet i sirénen.
När man jobbat ett halvår kunde man t.o.m. säga vilket fordon det var som var ute och snurrade (bortsett om det fanns identiska då) genom bara att höra på sirénen, så det går att höra bara man lär sig vart det härstammar från ;)
Blev långt inlägg dehär...