webForumDet fria alternativet

Medaljens baksida...

Privatekonomi

5 svar · 384 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Har väntat på mina 4900:- i skatteåterbäring i ett par veckor nu & efter att ha ringt skattekontoret o lyssnat varför dessa inte kommit har jag nu insett att det inte är så ball att äga ett fåtal aktier! :(

Inga pengar föränns December för mig!!! x(

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Det är alltid skönt att läsa lite humor så här på morgonkvisten!

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Äger aktier och har dessutom redan fått min återbäring :)

Bire, Det gäller att redovisa vad du gör med dina aktier, Då skulle du antagligen redan fått ;) eller blev du extra granskad?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Problemet ligger i att jag äger aktier i samma bolag jag sitter med i styrelsen i.. Skulle jag tro.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det gör jag med Bire och jag har fått mina pengar för längesen. Innehav av aktier spelar ingen roll, det är försäljningen som tas upp i deklarationen.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

F-skattesedelns baksida är ungefär 3 ggr så illa. Jag betalar ett belopp varje månad till mitt skattekonto. Kalla det belopp x. Därpå tjänar jag på näringverksamheten rätt lika som året innan. Det betyder att jag kring maj måste betala in summan x igen eftersom skattekontot är helt ointressant för skattemyndigheterna. Därefter kommer jag fortsätta betala varje månad fram till december. Ungefär 0.5x.

Jag ligger alltså ute med en himla massa x :- hos skattemyndigheten som samlar ränta. Jag är inte alls frustrerad över skatteverkets agerande.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)