webForumDet fria alternativet

Jag har flugit!

Småprat

20 svar · 722 visningar · startad av Josef

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg
Frågan#1

Igår flög jag ett Piper-plan! Jag fick en flygtur i födelsedagspresent.

Igår var det dags. Underbart väder. Glatt humör. Begav mig ut till Säve flygplats. Instruktören kollar planet, går igenom checklistan. Sedan säger han åt mig att taxa till startbanan. När vi når banan säger han åt mig att lyfta (!). Vilken känsla, få lyfta ett plan alldeles själv. Sätter kurs mot kusten, sikten är helt underbar, vi såg västsidan av danmark. Gick upp på 4 600 fot. Lekte lite, kände på lite G-krafter, provade olika manöverar. Efter en stund var det dags att flyga mot banan igen.

Satt med ett leende på läpparna hela vägen hem. :e

En helt underbar upplevelse! :D

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Fasen vad coolt! Flög du ett motordrivet flygplan helt själv alltså?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

öhh... du har aldrig flugit förr alltså? hur mkt teori var det innan? hur ser den där baljan ut då? Det lät coolt som satan... kunde vara nåt att satsa på, jag brukar prova flyga med volvon, men den landar så tungt...

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Wee! Cool. Länka bild till hur planet ser ut för oss som inte kan skilja på en jumbojet och stålmannen när vi tittar upp i skyn.

Medlem sedan sep. 20041 551 inlägg

Nu nämns det inte vilken typ av Piper. Men dom här Piprarna är fotade på och runt Säve. Så kanske någon av dom.
http://www.g-kraft.com/bilder.php?cmd=sok&key_ar=&key_manad=&key_dag=&key_flygbolag=&key_flygplanstyp=Piper&key_plats=G�teborg+-+S�ve+(ESGP+%2F+GSE)&key_kat1=&key_kat2=&key_kat3=&key_kat4=&key_word=&key_falt=&key_sort=s
Vad var det för reg nr? :e

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag vill också! :(

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Grymt mäktigt att vara i luften med mindre maskiner. Var uppe med ett tvåsitsigt motorseglarplan för två år sedan då polaren har segelflyg/motorsegelcert. Fantastisk upplevelse att glida över hemtrakterna. Dessutom väldigt kul att, när vi landat, ringa några polare två mil bort och fråga vem av dem det var som hade röd tröja på sig. :e

Seså, upp med lite fotografier från turen nu. ;)

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Grymt! :)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Fick en förfrågan att hålla i spakarna i en Cessna i mitten av 80-talet.

Blåvägrade :L

Medlem sedan sep. 20041 551 inlägg

obelix skrev:

Idiot! ;)

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

Då ska du känna på Segelflyg.

Jag fick segelflygcert förra året. Jag ångrar mig inte det minsta att jag började. Började hösten 2003 blev klar i maj 2004.

Segelflyg är otroligt härligt. Fast termiken kan vara lite turbulent ibland ;)

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Härligt! :D Det var ett tag sedan jag var uppe och flög pga. min fars stört i helikoptern. Innan dess fick jag prova flyga helikopter men dock aldrig flygplan som han sa var mycket svårare.

Det är bland det roligaste som finns och alla bör göra detta nångång :)

Nästa fällskärn :D ?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Impact skrev:

obelix skrev:

Idiot! ;)

Idag hade jag inte bangat, men då var jag 13 och flyg och höjdrädd. :L

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Spakade en Cessna i USA -94 och en SK-61 vid muckarflygningen -95.
Cessnan hade inte på långa vägar lika känsliga roder som militärplanet av nån anledning... :e

Det här planet var det: http://www.g-kraft.com/bilder_visa.php?id=713

Nej, jag har aldrig flygit själv innan. Japp, jag hade ensam kontroll över planet (dock med övervakning av "riktig" pilot).

Grymt!!! :e

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Coolt!

Ska förhoppningsvis också flyga ett liknande nästa vecka! :)

Den enda teorin vi hade innan vi satte oss i planet var en genomgång av instrumentpanelen, och den kunde jag, tack vare Flight Simulator. :e

Bilder kanske kommer senare ikväll.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Josef skrev:

Den enda teorin vi hade innan vi satte oss i planet var en genomgång av instrumentpanelen, och den kunde jag, tack vare Flight Simulator

Haha... jaså... det bevisar en sak vi alla visste... det ÄR nyttigt att spela datorspel :)

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg

Det är tydligen fler som varit ute och flugit, dock slutade det inte lika bra. http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,658390,00.html

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Tur att de klarade sig trots att planet ser så kraschat ut som de gör. :)

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)