webForumDet fria alternativet

Pinsam men allvarlig händelse

Småprat

22 svar · 840 visningar · startad av K@llen

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg
Frågan#1

Var precis ute en runda med hunden i parken vid slottet. Från ett av borden i massivt träd ryker det och slår upp lågor. Bredvid bordet ligger det en engångsgrill som antagligen hade blåst ner. Tittar mig omkring, hittar inget att ta vatten i från vallgraven en bit bort. Drar bort bordet från träden och ringer ner till polisen, alltså inte 112. Hade inte numret till räddningstjänsten och tyckte 112 var lite mastigt för denna händelse. Berättar som information att det är att ett träbord som står och pyr i parken där och där. Det brinner inte mycket, men det brinner dock. Kan ni kanske skicka en bil med handsläckare eller nått?

– Vi ska se vad vi kan göra får jag till svar.

Efter ett par minuter hittar jag en gammal dunk i en papperskorg som jag hämtar vatten i och släcker bordet. Efter 4-5 dunkar var bordet släckt.

Nu hör jag sirener. Närmare bestämt 3 stora brandbilar fulla med brandmän. Hela divisionen hade de skickat. När de kom fram var de glada över att jag agerat och släckt bordet. Men de hade fått informationen att slottet brann. :r

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du pratar skånska va? §e ;)

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

:e :bire

SirPeter skrev:

Ja, men det gjorde han som svarade hos polisen också. :P

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Men de hade fått informationen att slottet brann.

Överdriver man inte lite, så kommer dom aldrig.

M.Cheraghi skrev:

Men de hade fått informationen att slottet brann.

Överdriver man inte lite, så kommer dom aldrig.

Nog kom dom alltid. :r

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Bra gjort K@llen. Jag kan en historia liknande denna, jag drar den över en Öl eller två när du känner för det. På Röde John!
Ringde polisen i förra veckan och blev förvånad över vad jag hamnade.

Ta det över en öl någon gång. ;)

Denna gång slutade det ju lyckligt. Bordet släcktes och brandbilarna luftades lite. Men jag kan inte sluta att fundera över hur kommunikationen fungerar. Jag blir kopplad till polisens ledningscentral. De borde ha rutinfrågor för att ta reda på exakt vad som har hänt. Jag poängterade för han att bordet inte brann mycket och att en handsläckare räckte gott och väl. Ändå skickar de 3 brandbilar. Hur är riskbedömningen hos dem som jobbar på ledningscentralen? Visserligen hade det kunnat gå jävligt illa om ingen agerat, för det är hyffsat torrt i parken och bordet stod precis under några träd.

Lite beskymmersam kommunikation som jag ser det.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Kan tänka mig överskrifterna i tidningen om dom skickade en comandobil(vad dom nu kallar brandchefens bil) med en handsläckere och hela parken brann §e

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

K@llen skrev:

Jag poängterade för han att bordet inte brann mycket och att en handsläckare räckte gott och väl. Ändå skickar de 3 brandbilar. Hur är riskbedömningen hos dem som jobbar på ledningscentralen? Visserligen hade det kunnat gå jävligt illa om ingen agerat, för det är hyffsat torrt i parken och bordet stod precis under några träd.

Jag tycker det låter som hans riskbedömning funkade bra. Du får ju tänka på att han inte var där och att du inte är brandingenjör. Finns resurserna tillgängliga förstår jag att man föredrar att skicka ut dem, utifall situationen skulle förvärras.

tydal skrev:

K@llen skrev:

Jag poängterade för han att bordet inte brann mycket och att en handsläckare räckte gott och väl. Ändå skickar de 3 brandbilar. Hur är riskbedömningen hos dem som jobbar på ledningscentralen? Visserligen hade det kunnat gå jävligt illa om ingen agerat, för det är hyffsat torrt i parken och bordet stod precis under några träd.

Jag tycker det låter som hans riskbedömning funkade bra. Du får ju tänka på att han inte var där och att du inte är brandingenjör. Finns resurserna tillgängliga förstår jag att man föredrar att skicka ut dem, utifall situationen skulle förvärras.

Jo, men det var pinsamt. Sedan verkade deras inställning vara lite: Va fan gör vi här med tre bilar för ett sketet träbord, typ. Det undrade iofs jag också.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

De såg ju fram emot lite machotid. Röja runt och ha vattenkrig bland träden. Då hade jag också blivit lite sur.

legis skrev:

De såg ju fram emot lite machotid. Röja runt och ha vattenkrig bland träden. Då hade jag också blivit lite sur.

Jag tror de blev störda i fotbollen. :O

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

dä e nog ingen fara... dom måste ju rasta bilarna nångång ibland... (sig själva också å andra sidan) :)

Nä, men se. Höll på att sätta chokladen i halsen i morse när jag läste morgontidningen. ;)

http://hd.se/ArticlePages/200506/09/20050609152105_-Alla_anvandare-830/20050609152105_-Alla_anvandare-830.dbp.shtml

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

K@llen skrev:

Nä, men se. Höll på att sätta chokladen i halsen i morse när jag läste morgontidningen. ;)

http://hd.se/ArticlePages/200506/09/20050609152105_-Alla_anvandare-830/20050609152105_-Alla_anvandare-830.dbp.shtml

Hellre en utryckning för mycket än en för lite. ;)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Så nu är K@llen rådig också! Hoppas att anden tar det till sig!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

K@llen skrev:

SirPeter skrev:

Ja, men det gjorde han som svarade hos polisen också. :P

Ja, och se så fel det blev. ;) Typiskt skånedanskar.

Medlem sedan dec. 200497 inlägg

Då hade några rådiga personer ..

Vad har du för hund egentligen...? :o

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

K@llen skrev:

Haha! :e

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)