Eftersom det mest verkat bli tråkigheter med den nya anden kanske det är bäst att plocka ner den.
Annars kan Ni ju sätta upp en omröstning: "Vill du ha kvar stortå-anden?" eller nåt :)
59 svar · 2 276 visningar · startad av LeonL · sida 2 av 3
Nu har Anden fått en grafisk profil. I och med att man stormades med både god och negativ kritik i fel tråd fortsätter vi diskussionen här. ;) Så, tala ut bara!
Läs frågan i sin helhet →Eftersom det mest verkat bli tråkigheter med den nya anden kanske det är bäst att plocka ner den.
Annars kan Ni ju sätta upp en omröstning: "Vill du ha kvar stortå-anden?" eller nåt :)
silfver skrev:
Vem orkar egentligen bry sig om anden? Att ni bara orkar. :)
Tror att det hela mer handlar om hur wf _egentligen_ sköts. Man klarar uppenbarligen inte att ta kritik utan försöker med det gamla beprövade tricket att tramsa sönder den i cafét istället. Bra jobbat staff!
Tycker den ger ett sjukt larvigt och oprofessionelt intryck. Vill ni ha mitt tips så ta tillbaka eller gör det snyggt.
Kärlek!
Såna här disskussioner orkar jag egentligen inte uttrycka min åsikt i, men man kan väl göra ett litet undantag. Jag tycker att Anden blev cool som den blev. Mystisk, som efterfrågat, och väcker en del frågor när man ser den. Jag förstår egentligen inte all fuzz omkring det eftersom det just är Anden som är i fokus. Det är ingen seriös funktion, och behöver mao inget seriöst utseende. Om det däremot var denna ande som hälsade användarna välkomna till wF på förstasidan med den information som finns där idag förstår jag att det kan bli uppståndelse.
En del säger att den inte står för wF-andan. Vad är det då? Hjälpsamhet och kunskap, självklart, vilket avspeglar sig i forumen utanför diverse. Men sedan den stämning som ligger över alltihopa och som resulterar i diverse mindre seriösa påhitt. (Exempelvis det här, det här och det här) Man kan hitta många utseenden på anden, och folk kanske kommer vara oense. För en så oviktig funktion kan jag tycka att det inte spelar någon roll, men det har blivit en nål i ögat hos många. Jag tror i ärlighetens namn inte att det är anden det är fel på, utan kanske snarare beslutsvägen till en sådan kontroversiell ande som det blev.
För att vara lite konstruktiv då: Anden vållar tydligen stora disskussioner, eftersom den ska spegla wF-andan och många tycker att den misslyckas. Varför inte utlysa en tävling bland wFs medlemmar där en ande röstas fram? Ett demokratiskt beslut kan iallafall vara lättare att acceptera. (Även om jag personligen tycker att wFs utecklare gärna får ta sig vissa friheter) Tympanon kanske inte blir fruktansvärt ledsen om wFs samlade menighet tycker annorlunda. :) Vi behöver iallafall inte belasta utvecklarna med spydigheter på grund av detta; det fantastiska jobb de utför borde inte behöva befläckas av ett litet snedsteg.
Så, om någon som tycker att frågan är viktig utlyser en demokratisk tävling ställer jag gärna upp och röstar sedan. :)
Ser att många inlägg hann skrivas under det att jag skrev ovanstående. wF-andan har flera sidor, och vissa visar sig gärna i trådar av den här typen. Det är, som konstaterat tidigare, snarare det än subjektet för frågan i sig som sänker stämningen här. Inte för att man inte ska ta en disskussion, men det skulle vara trevligt om den inte övergick i pajkastning och oegentlgiheter. imho. :)
Axel skrev:
Tympanon kanske inte blir fruktansvärt ledsen om wFs samlade menighet tycker annorlunda. :)
Jag blir inte ett dugg ledsen, för min ande har redan fått en stund i rampljuset ;)
Tengblad skrev:
Du vill alltså att detta ska bli en så oseriös tråd som möjligt?
ROTFL
Tengblad skrev:
Man klarar uppenbarligen inte att ta kritik utan försöker med det gamla beprövade tricket att tramsa sönder den i cafét istället. Bra jobbat staff!
ROTFLMAO
Jo - visst var det så. När jag slog huvudet i väggen samtidigt som jag led av tillfällig sinnesförvirring (som avslöjades ovan) fick jag för mig att tråden redan innan flytten hade kommit en bra bit på väg att urarta till pajkastning.. :P
BTW - Hacka inte på Tympanon. Beslutet att införa designen är helt och hållet mitt - så hacka på mig istället om ni nu måste hålla på med sån't :bla
Axel - Bra skrivet. Kan bara komplettera med att wF:s medlemmar haft möjlighet att komma in med förslag sedan den 17:e maj eller så och att möjligheten fortfarande är öppen (*den* tråden är iaf tillbaka på ett konstruktivt spår nu - tack för det alla inblandade :bire) . Möjligheten annonserades dessutom på förstasidan under över en vecka...
... och nu finns den här tråden där "alla" kan tycka fritt.
Vad är *egentligen* problemet ?
Omröstning ? Aldrig med min fot. Anden skall per definition hållas mystisk och vi vill ha friheten att göra oväntade saker med den även i framtiden.
Fler förslag ? - Keep 'em coming! Ni har inte sett vB3-anden än och har ingen aning om vad som väntar er :moose
Anden är förresten inte på något sätt uttalat begränsad till att bara kunna ha *ett* utseende (och det är inget varken jag eller någon annan utvecklare har hävdat heller såvitt jag vet).
Så - Håll det konstruktivt om ni kan.
Måste ni hacka på någon - hacka på mig.
Och skicka gärna in fler förslag så att vi kan fortsätta att ha en outgrundlig ande som emellanåt beter sig oväntat på annat sätt än det rent textmässiga.
PEACE :birp
[edit]Håller faktiskt med om det där med demokratiska beslut om nu någon nu mot förmodan tvivlar - men i detta fall hade det IMHO varit varken mer eller mindre demokratiskt att rösta om vilket förslag som skulle ha använts när det bara hade kommit in exakt ett förslag :)
Vid förfrågan innan publicering fick jag i åsiktsväg (som jag tolkade svaren) ungefär hälften för och hälften emot bland dem som tyckte till, och det styrkte mitt val att införa designen... Och vi har ju fortfarande åsikter både för och emot såvitt jag kan se :) [/edit]
Ok, ett neutralt inlägg från någon som inte kunde bry sig mindre;
visst är denna tråd lite oseriös. Men vem är man att klaga om man inte försökt själv?
Jag klagar inte och jag hurrar heller inte åt de[det] fantastiskt kreativa lösningar som kommit upp.
Det är lätt att klaga på andra men det krävs lite att komma up med något eget. Det är lätt att förglömma.
ROFLMAOFFSNOOBIELOLETC!FFS! [typ]
jarvklo skrev:
BTW - Hacka inte på Tympanon. Beslutet att införa designen är helt och hållet mitt - så hacka på mig istället om ni nu måste hålla på med sån't :bla
Man måste få lov att kommentera designen. Jag skiter fullständigt i vem som har gjort den, ful som fan är den i vilket fall som helst, även om det är Lena 3 år, Konstnären Picasso eller Typomanen. Jag kan ta det hela som ett stort skämt, för det är det verkligen
jarvklo skrev:
Axel - Bra skrivet. Kan bara komplettera med att wF:s medlemmar haft möjlighet att komma in med förslag sedan den 17:e maj eller så och att möjligheten fortfarande är öppen (*den* tråden är iaf tillbaka på ett konstruktivt spår nu - tack för det alla inblandade :bire) . Möjligheten annonserades dessutom på förstasidan under över en vecka...
Så inställningen på detta forumet ska från och med nu vara, "vill du ha någort gjort får du göra det själv?" Även om Anden inte är någon stor del av wF så är det en del av wF och borde därför hålla samma seriösa anda som resten av forumet. Begränsa Anden till Caféet annars.
jarvklo skrev:
Fler förslag ? - Keep 'em coming! Ni har inte sett vB3-anden än och har ingen aning om vad som väntar er :moose
Så vi ska acceptera era/ditt beslut att ändra fritt för bara för att vi inte vet vad som sker i vB3? Är detta nån diktatur där ni bestämmer? Jag har alltid trott och haft inställningen att detta forumet var fritt och demokratiskt. Där medlemmarna har rätt att tycka och tänka. Nu verkar det vara en som bestämmer och det ska vi anpassa oss efter.
jarvklo skrev:
Så - Håll det konstruktivt om ni kan.
Måste ni hacka på någon - hacka på mig.
Och skicka gärna in fler förslag så att vi kan fortsätta att ha en outgrundlig ande som emellanåt beter sig oväntat på annat sätt än det rent textmässiga.
Det var det jag gjorde, bildligt talat, då tyckte du att tråden passade i Caféet.
Efter att ha läst trådar och mer eller mindre konstruktiva inlägg kommer här min humla:
Anden har funnits i ett par år i tidigare lugna skepnad. Behåll den lugna skepnaden.
Okkido skrev:
Man måste få lov att kommentera designen.
Det är det ingen som ifrågasätter - och vem som helst på forumet har samma rätt att kommentera din kommentar oavsett vad du tycker om det :)
Så inställningen på detta forumet ska från och med nu vara, "vill du ha någort gjort får du göra det själv?" Även om Anden inte är någon stor del av wF så är det en
Lugna ner dig och läs trådarna igen så förstår du säkert vad jag menar :)
Så vi ska acceptera era/ditt beslut att ändra fritt för bara för att vi inte vet vad som sker i vB3?
Ja - eller så kan man ju välja att tolka det som att vi fortfarande letar efter en mer accepterad design för anden till vB3-wF (som kommer att vara en realitet inom kort - se tråden jag skapade om detta i wF:s funktioner
Är detta nån diktatur där ni bestämmer?
Nej - jag är tillsatt som itvecklingsledare enligt de regler som gäller och jag fick i uppdrag att snarast fixa ett nytt GUI till anden på senaste ledningsgruppsmötet...
Jag har alltid trott och haft inställningen att detta forumet var fritt och demokratiskt. Där medlemmarna har rätt att tycka och tänka. Nu verkar det vara en som bestämmer och det ska vi anpassa oss efter.
Ingenting i den här tråden har censurerats, och om du upplever att du inte får tycka och tänka är det din tolkning :)
Eftersom det verkar som att man måste ha gjort ett eget förslag innan man kritiserar ett annat så är detta mitt förslag.
Grow up kid!
Livet blir enklare om man inte överreagerar över skitsaker.
Läs trådarna igen så förstår du vad jag menar.
Till sist vill jag bara passa på att tacka alla de av er som kommit in med förslag eller löften om att ta fram förslag under det senaste dygnet! Nu händer i mina ögon äntligen det jag hoppades på när min vädjan om hjälp med design lades ut den 17:e maj.
Så bortsett från att jag helt delar t.ex. spangos åsikter i andefrågan och faktiskt gillar den skarpt och antagligen hade förespråkat den ändå, så har min baktanke att den med sin lätt - eh- provocerande kvalitet också skulle generera en ström med nya förslag från de av er som inte gillar den faktiskt lyckats över förväntan.
Så hursomhelst är jag i rollen som utvecklingsledare fantastiskt nöjd med anden av flera skäl.
Så hursomhelst är jag i rollen som utvecklingsledare fantastiskt nöjd med anden av flera skäl.
Som? :)
Kör med bara text, fungerar bäst.
Jag tycker det är rätt uppenbart att jarvklo inte pallar lite hårdare kritik. Visst jag ska inte vara sen med att erkänna jag blir ganska het i diskussioner, men jag är överlag rätt rak och hård när det gäller kritik (Se Kolla min hemsida §e ).
Den andra tråden mer än någon annan borde hört hemma i Cafét iom den (vad jag tyckte) extremt larviga diskussion som pågick om anden där. Jag tog det därefter inte heller seriöst och la mig inte i att tycka nått. När man sen ser att detta oseriösa intryck går hela vägen ut att bli en officiell ande då blir man ju bara sne på hur det hela blev skött.
jarvklo skrev:
Det är det ingen som ifrågasätter - och vem som helst på forumet har samma rätt att kommentera din kommentar oavsett vad du tycker om det
Tydligen inte. Det blir ju trams/pajkastning och flyttat till cafet.
jarvklo skrev:
Nej - jag är tillsatt som itvecklingsledare enligt de regler som gäller och jag fick i uppdrag att snarast fixa ett nytt GUI till anden på senaste ledningsgruppsmötet...
Behöver man ens kommentera? :OO
jarvklo skrev:
Grow up kid!
Hoppas att du inte är seriös för då tappa jag just allt förtroende för vad du inte tramsar med.
Caze - Läs raden ovanför den du citerar så hittar du de viktigaste skälen. ;)
Tengblad - Ja jag är seriös. 100% seriös. Och om det får dig att tappa allt förtroende för mig så må det vara hänt - det är inget jag kan påverka. ;)
Och om det faktum att jag inte ruckar på beslutet att köra med nuvarande ande-design är ett tecken på att jag inte pallar hård kritik så.... Tja... jag har inget att tillägga till den tolkningen. Finns säkert andra här som drar andra slutsatser av det också - det är inget som ligger inom min kontroll det heller. ;)
För information förresten.
Jag kan hålla med om att den nattliga flytten av tråden kan ha varit förhastad - och jag har tagit upp detta med forumledningen och avvaktar feedback därifrån.
Om nu anden måste ha et grafiskt gränssnitt, och det bara kom in ett förslag, så har det väl knappast någon betydelse att det förslaget var fult, det är ju ingen som bryr sig.
Och ja, det var fult, men at det för den delen skall förringa wF håller jag nog inte med om, ärligt, jag kan nog räkna på ena handens fingre hur ofta jag besökt anden(även om den påstår att jag alltid har rätt ;) )
Helvete vad efterbliven.
Du har inga som helst problem att flytta tråden till Caféet. Men du måste fråga dina stora tuffa kompisar innan du vågar skicka tillbaka den?
Du klarar inte av att ta kritik och kör med personangrepp. Ska inte du som ledare föregå med gott exempel istället för att sjunka på samma nivå?
Man kan ju tycka vad man vill om andens nuvarande utseende men det är tråkigt när vissa sänker diskussionen till pajkastnings- och personangreppsnivå, och då avser jag inte Jarvklo.
Jarvklo skrev:
Livet blir enklare om man inte överreagerar över skitsaker.
- Word!
Även om det finns större utrymme i Caféet för trams så betyder det inte att webForums övriga regler om trivsel och annat gäller. Undvik sålunda personangrepp och försök hålla diskussionen civiliserad!
Jarvklo är inte moderator för Caféet, de som kan flytta tillbaka tråden är Caféet moderatorer samt forumledarna. Då Jarvklo har vidtalat forumledningen inväntar jag deras beslut innan jag eventuellt flyttar tråden. Frågor gällande Jarvklos beslut att flytta tråden skall tas via PM med honom eller med forumledarna, inte i tråden.