webForumDet fria alternativet

Bör man utveckla sin gratissida till en betaltjänst?

Webbutveckling

39 svar · 1 297 visningar · startad av magnusfernstrom

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Som alla kanske vet har jag en sida som jag och ett par kompanjoner knåpat ihop. Det är ett heltidsprojekt, och vi märker att många besökare kommer åter tillbaks till sidan för att kolla på megasuperskojiga bilder. Jag, och mina kollegor, har nu tänkt utveckla sidan till en betaltjänst, är detta rimligt? Hur mycket bör man ta betalt? Skall det vara en engångsavgift, eller en månatlig avgift?

Nåväl, tips mottages, både på sidan och betaltjänsten! :)

/M

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Flyttas till cafet hoppas jag då detta orimligtvis kan vara en seriös tråd med tanke på den sida det länkas till.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Ursäkta, men jag får inte riktigt ihop vad tjänsten går ut på. Är det rätt adress du har länkat till? Jag får bara upp en sida med bilder föreställande en hund, en toalett och en astronaut.

Är du seriös?

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Flyttad från Övriga frågor.

mvh magnusfeldth

Bire: Hittade du inget som du gillade? :) Vi har ett ganska litet arkiv nu, men lugn bara, det kommer fyllas på!

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Som silent partner i projektet stödjer jag naturligtvis alla initiativ till att få pengar.

Allt handlar om att utbud skall möta efterfrågan. Vid ett visst pris är en viss mängd personer intresserade av att köpa tjänsten. En viss mängd kunder kommer att kräva en viss mängd arbete. Om man istället kan sälja tjänsten till endast en person för hutlöst mycket pengar, säg 999,999,999,999,999 kr till sultanen i Brunei kanske man ändå cashar in mer än om man säljer tjänsten för 9 kr bilden eller så.

Satsa på Brunei först, sen kan det hela vidarutvecklas.

Men... Vem vill betala för den skiten?

Den personen som är en potentiell kund har ju ett eget maddrasserat rum, tröja med knäppning på ryggen samt all världens vackra bilder på hornhinnan redan!

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Det jag undrar mest är vem av er som varit uppe och fotograferat astronauten.

Bire skrev:

Men... Vem vill betala för den skiten?

Den personen som är en potentiell kund har ju ett eget maddrasserat rum, tröja med knäppning på ryggen samt all världens vackra bilder på hornhinnan redan!

Uppdaterade sidan nu med två nya bilder som du kanske ville ha? :)

Hehe, sätt igång och ladda ner dom nu, snart får du kanske betala för dem. ;)

Jag menar, personer kan ju betalar för Jamba och sånt.

http://midgetzinc.net.loopiadns.com/braattha/

Sista två bilderna

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

... förstå inte funktionen med sidan ... är detta ett skämt?

voigtann1 skrev:

Nej! Det är menat som en gigantisk bildbank som skall erbjuda mina besökare ett enormt utbud av bilder av alla dess slag, men jag vill nu ta betalt för det finns pengar att tjäna i den här branschen!

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

magnusfernstrom skrev:

voigtann1 skrev:

Nej! Det är menat som en gigantisk bildbank som skall erbjuda mina besökare ett enormt utbud av bilder av alla dess slag, men jag vill nu ta betalt för det finns pengar att tjäna i den här branschen!

Jag tror du har missupfattat något, betaltjänst i detta fallet, det är du som måste betala för att jag skall besöka sidan(engång till) :p

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

magnusfernstrom skrev:

:L

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

voigtann1 skrev:

är detta ett skämt?

magnusfernstrom skrev:

Det är ett heltidsprojekt

Gissa. ;)

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

klart det är ett skämt, annars så vet jag inte vad. :q

joel_joel88 skrev:

klart det är ett skämt, annars så vet jag inte vad. :q

Det är inte mycket du vet, du ...

Vi har många nöjda kunder, och jag vet att de är redo att betala.

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

hehe ja får väl önska er lycka till ;)

hur får man sina pengar? (gjort ett besök)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Du kanske ska höra om DN är intresserade av ett bannerbyte?

Hehe.. Eller om nått dårhus har en cell över!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

magnusfernstrom skrev:

Vi har många nöjda kunder, och jag vet att de är redo att betala.

Menar du på allvar att man automatiskt blir "kund" hos er bara för att man går in på sidan? Och hur ska de betala för något som ni uppenbarligen inte har rättighet till. Att sno bilder från nätet och ta betalt för det är ett brott, bara så att du vet.

Dessutom kommer ungdomar, som vill ha en "häftig bild" till sitt skolarbete, inte att betala för något som kan hämtas gratis på annat håll. Din potentiella marknad är obefintlig och endast en utopi.

Webbplatsen skrev:

Vi tänker bli största bildleverantören i Norden, hjälp oss att växa!!!

Det är bra med mål, men de bör vara rimliga också. (Med kraftig betoning på bör.)

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)