Jag hörde för en tid sedan på radio, P3. Dom talade om ett land som var fruktansvärt osäkert att åka till, ett land där allt egentligen styrdes av några bråkstakar med vapen och vars nybildade regering låg utomlands.
Det fanns dessutom inte ett enda bibliotek i landet, plus massa annat.
Sketchen gick ut på att P3:folket låtsades vara journalister och ringde till UD för o kolla om de var säkert att åka till landet ifråga o göra reportage eftersom det inte fanns med på UD:s lista över farliga länder längre. De fick då höra att de va ungefär 50/50 att dom skulle överleva, att de vore galet att åka dit.
Det var förmodligen Somalia som det handlade om, en regering bildades förra året men den håller till i Kenya har jag för mig.
Vissa delar av Somalia är stabilare än andra, men att åka till Mogadishu och promenera runt är nog kanske inte helt smart.
Appropå bibliotek så kommer jag dock ihåg att jag läste eller hörde på radio om en kille som drev en bokhandel i Mogadishu och han hade tydligen ett förvånansvärt brett utbud för att vara i ett land som mer liknar en Mad Max-värld än ett normalt land.