webForumDet fria alternativet

Vad betyder detta?

Småprat

14 svar · 515 visningar · startad av kaxigt

Medlem sedan okt. 2004636 inlägg
Frågan#1

Hej allesammans :)

Jag satt och lekte ute på google genom att söka på min egen sida för att se hur många sidor som har mitt namn på sin sida. Det var en del - fast det var särskilt en sida som jag blev lite fundersam över. Mitt namn finns inte någonstans på deras sida, och när jag tittar på texten under länken så ser jag att den är rippad från en av mina undersidor. Är det någon som stjäl utrymme av mig eller vad handlar det om?

När man klickar på länken blir man omdirigerad till deras "nya" sida. Här
är länken. Klicka in er under länken Links for webb-platser! (konkurrenskraftiga) . Jag kan inte hitta mitt "namn" nånstans för det är en firma som har sidan. Lurt eller vad handlar det om?

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Verkar vara ett sökresultat av något slag, så det är nog inget att oroa sig för.. :)

ja självklart är det ett sökresultat - till en sida som ska innehålla ordet kaxigt.com. Problemet är att sökresultatet hänvisar till en hemsida som har text från en av mina sidor på deras sida utan att ha det. DET om något är lurt så jag undrar om de på ngt vis använder ngt från min sida för att själva komma upp bland sökmotorerna...

Medlem sedan dec. 200497 inlägg

Driver du med oss på sidan som du hänvisar till via länken innehåller en liten trevlig trojan §e
Är det därför du ville att vi skulle klicka på länken

Links for webb-platser! (konkurrenskraftiga)

?

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Om man klickar på den cachade sidan så finns kaxigt.com med. :)

shadeofpale skrev:

Driver du med oss på sidan som du hänvisar till via länken innehåller en liten trevlig trojan §e
Är det därför du ville att vi skulle klicka på länken

Links for webb-platser! (konkurrenskraftiga)

?

jag driver inte med någon. Vad då trojan? Hur kan du se det?

Hypatia: jag cachade sidan men jag måste nog förklara närmare vad jag menar. Länken jag skickade med är till google - under länken jag ville att ni skulle klicka in er på så finns det text - ok? Den texten är rippad från min sida och ska alltså inte stå på DERAS sida - där ska deras text stå.

Att jag hittade dit beror på att jag kikade vilka sidor som har ordet kaxigt.com på - därför blev jag fundersam eftersom jag dels såg MIN text under DERAS länk. Jag har inte skrivit i nån gästbok eller ngt alls som kan härledas till mig. Och dels blev jag förvånad över ATT jag finns med under deras länk.

Hänger ni med? :P

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Jag förstår nog fortfarande inte vad du menar, kaxigt. :)

Det jag menade var att om man klickar på den cachade varianten av "Links for webb-platser (konkurrenskraftiga)" så kommer man till en länksida som har en länk till din sida.

På den länksidan finns en länk till din sida vandring.php och därför finns texten med i sökresultatet.

Jag testar att länka till den cachade varianten, men det brukar inte lyckas...
http://66.102.7.104/search?q=cache:_kqa31xFrwAJ:www.acetech.se/webbdesign.php/webb-platser-tp-Mjk2NTIxNTY4Mjk1Njcz.htm+"kaxigt.com"&hl=sv

Om man använder IE får man en massa popupfönster som vill installera grejer, det är nog det han menar med trojan. :)

Om du kör med ett påslaget antivirusprogram med inställningarna hög säkerhet (kör F-secure själv) så dyker följande upp
"Virus hittades...
Trojan-Downloader.JS.Small.aq"

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Det är en sökmotor som söker av sökmotorer som har sök av din sida.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Det är mycket riktigt en sökmotor som har läst av din sida, bara.

dump.gif

Hm, F-secure brukar inte ha så fel, men ok i brist på bättre får jag väl tro dig.

Om man använder IE får man en massa popupfönster som vill installera grejer, det är nog det han menar med trojan.

Nej inte det. Kör hög säkerhet på IE också.
Men säkerhetshål och sådant är ju inte bara sådant som finns i IE...

red
Fast ok säg att det är IE som skapar en massa popupfönster det innebär ju bara att länken/sidan jag klickade på hur lagt en hel del sånt

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Sajten använder ett något som heter SearchTraffic PRO och vars uppgift verkar vara att lura till sig besökare från sökmotorer genom att dynamiskt konstruera så kallade doorway-sidor med en massa textinnehåll som sökmotorerna indexerar. Dessa doorway-sidor visar dock aldrig sitt innehåll utan vidarebefordrar användaren direkt vidare till själva hemsidan.

Det hypatia visade med google-cachen var alltså själva doorway-sidan med en massa textinnehåll som är där för att lura till sig sökträffar i sökmotorerna.

Hur det kommer sig att ett utdrag från din sajt finns med på doorway-sidan vet jag inte, men mitt tips är att SearchTraffic PRO i sin tur använder sig av sökmotorer för att konstruera sina doorway-sidor, antagligen så googlar den fram en massa sökresultat för olika förutbestämda nyckelord och använder dessa sökresultat som sina doorway-sidor.

Hoppas du hängde med på min förklaring :). Hur som helst så är det inget att oroa sig för.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

shadeofpale skrev:

Hm, F-secure brukar inte ha så fel, men ok i brist på bättre får jag väl tro dig.

Spelar ingen roll om du tror mig eller inte, svaret var inte till dig ;)
Sidan kan för allt vad jag vet mycket väl innehålla någon exploit. (brukar hitta lite skit i java cashen i mellanåt)

SgtPepper - Jag hängde absolut med i din förklaring :)
Det var väl det jag trodde att det handlade om. För min sida vandring har ingen som helst anknytning till dom, men att de använder den i ett syfte så mkt fattade jag.

Vilka skitstövlar!

Sedan - TACK också alla Ni andra för er hjälp :)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)