webForumDet fria alternativet

Critical Update till Windows

Windows

23 svar · 691 visningar · startad av Rikard

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Frågan#1

Efter en lång och segdragen diskussion med @nders har vi nu enats. Microsoft måste tämligen omgående släppa en Critical Update till Windows då man uppenbarligen har missat en av de viktigaste systemfilerna som finns. Vi kommer även på hög nivå att föra dialog med MS och dess representanter varför man lyckats att förbise denna fix så länge. Det här är skandal.
Nåväl, till dess MS skärper till sig så avser snabeln och jag att rädda företagets ansikte. Här är den. MSN Messenger-uppdateringen som borde ha ingått i Windows XP RTM.

e-msnsvc.gif
Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

:e

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Förtydligande

Vi kommer givetvis att göra vårt bästa för att denna kritiska uppdatering kommer att offentliggöras för alla språkversioner, och självklart omgående. Bli inte förvånade om detta vårt krav kommer att föranleda ett XPSP3 före sommaren.

Jag hoppas att folk, i motsats till fiddler, ser allvaret i denna situation.

Mvh

Medlem sedan okt. 2004636 inlägg

hmm..så lilla jag som fattar nada, du skriver XPSP3 vad innebär detta? Omfattar denna fil alla som har msn messenger eller är det bara vissa versioner av windows? OM nu xp står för xpversionen vill säga :q

för tidigt 1:a aprilskämt eller? :OO

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

MSN Messenger är numera så väl integrerat med Windows att fixen med stor säkerhet kommer att dyka upp i nästa service pack för Windows XP (XPSP3 är alltså Service Pack 3 för Windows XP). Givetvis bör man också kunna ladda ner uppdateringen separat, eftersom alla inte använder Windows XP.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag försökte fixa detta med ett så kallat "ful-hack" men något gick snett.

/r Eller blev det kanske helt rätt?

xpsp3_hack.jpg
Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Web-Tor skrev:

Jag försökte fixa detta med ett så kallat "ful-hack" men något gick snett.

/r Eller blev det kanske helt rätt?

Ser bra ut! ;)

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Denna uppdatering är medvetet inte inkluderad. Den var en del av operativsystemet innan det släpptes men den blev borttagen eftersom den medför en säkerhetsrisk.

http://www.f-secure.com/v-descs/smiley.shtml

Ha, en typsik Microsoftiansk bortförklaring enligt parollen "Vi har inte gjort vårt jobb och vet det, men vi väntar med att vända kappan efter vinden till dess Bill Gates putsar sina glasögon. Pilutta dig."

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Finns i min beta som jag kör.. En Linux-version alltså!

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg

Om de fixar den buggen så kan jag tänka mig att återgå till att använda windows igen. :e

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Inte konstigt att Windows fungerar som den gör ifall det är sånt här man menar med critical updates ;)

Själva beslutet att ta säkerheten framför användarvänligheten i detta fallet ligger under devisen:

Secure by design, Secure by default, Secure in deployment.

Vill man ha funktionen implementerad blir det att anlita en tredjepartsleverantör. Dock blir själva supporten på applikationen begränsad iom att användaren medvetet installerar en smiley som så tydligt medför en säkerhetsrisk.

legis skrev:

Själva beslutet att ta säkerheten framför användarvänligheten i detta fallet ligger under devisen:

Secure by design, Secure by default, Secure in deployment.

Och att den där fixen måste implementeras fort som tusan är säkert som fan. Basta!

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

När ni ändå förändrar messenger så kan ni väl lägga in en länk till närmsta pizzeria!?!?

Bire skrev:

När ni ändå förändrar messenger så kan ni väl lägga in en länk till närmsta pizzeria!?!?

Denna funktion finns redan under 'Alerts'. Jag gjorde en till min närmsta pizzeria så nu har jag menyn och onlinebeställning direkt i messenger.

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Bra att någon äntligen försöker göra något åt saken!

Bire skrev:

Kan man inte länka in pizzerian direkt i Windows så man kan skriva ut pizzan på närmsta färgskrivare?

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Allvaret ligger givetvis inte i bristen på allvar utan i att man som substitut för allvarsbristen måste se det fruktansvärda allvaret i denna inte alltför allvarliga fadäs!

Med andra ord: Det är allvarligt som satan.

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

*trams*

390 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
243 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)