Nä, mitt resultat på 1.8 räcker i fyra år till. :)
Kallelse till högskoleprovet.
13 svar · 498 visningar · startad av PersianBulldog
Bästa träningen är att öva på flera stycken gamla prov. Jag tror några går att ladda hem från nätet någonstans. Har för mig att man kan beställa hem pappers-ex av andra, men får betala för frakten då. Men det var länge sen jag gjorde det, kanske inte funkar så idag.
Andra tips är att börja med de frågor som ger mest poäng på kortast tid, samt hoppa över svåra frågor och spara till sist så man inte förlorar tid.
Inför orddelen kan man också träna lite på olika sammansättningar av ord, t ex översätta vanliga delar som inter-, ab-, ad-, -ologi etc etc. Funkar inte på alla ord, men det kan hjälpa på några iaf.
Högskoleprovet.com tycker jag är onödigt. De vill bara tjäna pengar på en.
Stort tack till de bra tipsen Fia. :)
Det som kommer utgöra det största hotet mot ett högt slutresultat är ord-delen. Då ett resultat under 2.0 hjälper mig föga, hoppas jag att man kan nå maxpoäng trots några fel.
Fia har helt rätt, öva på gamla prov är melodin - "offra" en dag med tidspress, korrekta pauser och så vidare så att det verkligen tar de timmar ett riktigt prov tar. Jag gick igenom de senaste årens prov och minsann, jag fick 1.4 på första provet. :)
Andra gången man skriver höjer man oftast då man vant sig vid upplägg, tidspress och så vidare.
Däremot tror jag inte ett smack på företag som lovar guld, gröna skogar och minst 1.6 som resultat på provet... :l
Dock har jag fått ett bra tips om NOG (som jag innerligen hatar):
Du får ett problem (ofta matematiskt) och två påståenden markerade A och B. Det du ska svara på är "Tillräcklig information för att lösa problemet erhålls i.."
1. A men inte i B
2. B men inte i A
3. A och B var för sig
4. A tillsammans med B
5. inte i A och B överhuvudtaget (eller hur det nu uttrycks)
Jag hade skitsvårt för att inte börja räkna på problemet, blanda ihop påståendena och så vidare, men så kom en polare med ett enkelt tips: lägg pennan över alternativ B så du bara ser A, gå igenom alternativen 1-5 och markera de som liksom stämmer. Flytta pennan till A och gör samma sak. Det alternativ som fått två markeringar är rätt. :)
Tacka vet jag den gamla goda tiden då Allmänorientering fanns kvar - jävlar vad man plockade poäng på det! :e
PersianBulldog skrev:
Ettkommasju.
Läkarprogrammet är runt hörnet. :D
Gôtt mos, Uno! Hoppas du kommer in på det programmet du vill och att du trivs med det sedan och att du får ett bra jobb sen och att du även skaffar en trevlig familj och att ni lever lyckliga i alla era dagar och att... ja, du förstår :)
Förresten, jag har lite ont i halsen, vad beror det på?
lika bra att du vänjer dig...
Tack comrades. :)
feldthis skrev:
Förresten, jag har lite ont i halsen, vad beror det på?
Beroende på hur ont du har kan jag från att rekommendera en (1) Bafucin sugtablett varannan eller var tredje timme. I grava fall av halsont kan det vara en nödvändighet att skriva ut en dos Kåvepenin. Overkill, jag vet
Amputation?
magnusfeldth skrev:
Fixar du inte handpåläggning?
Jo. Vänta ska jag bara rota fram mina tarotkort. Du vill inte ha aromaterapi som ingår i priset?